EBOOKI WYDAWCY
Format:
ibuk
Do celów pracy sformułowano problemy badawcze, wskazując na istotę zarządzania strategicznego w szkole wyższej i wyzwań strategicznych stawianych wobec tych organizacji,
w tym określających zakres zmian w ich funkcjonowaniu poprzez aktualizację celów rozwojowych.
Układ książki jest zgodny z założeniami i pozwala określić poszczególne zagadnienia dotyczące przygotowania i aktualizacji strategii rozwojowych szkoły wyższej. Sposób prezentacji omawianych zagadnień jest zróżnicowany, w większości od ogółu do szczegółu, a częściowo również redukcji poszczególnych zagadnień. Taki układ pozwolił lepiej ukazać badane zależności, rozszerzając pole badawcze, i zwrócić uwagę na złożoność wielu zjawisk.
Recenzowana publikacja ma zarówno walor poznawczy – pozwalający poznać przebieg określonych procesów i zależności, jak i walor aplikacyjny – wskazujący uwarunkowania i sposoby przygotowania i aktualizowania strategii rozwojowych w szkole wyższej. Podkreślić należy aktualność omawianych zagadnień i brak szerszych opracowań w tym zakresie oraz dobre rozeznanie Autorek pracy w literaturze przedmiotu i uwarunkowaniach funkcjonowania szkoły wyższej.
Z recenzji prof. dr. hab. Andrzeja Piotra Wiatraka
(Uniwersytet Warszawski)
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 145 |
Kategoria | Zarządzanie, organizacja, strategie |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego |
ISBN-13 | 978-83-7996-018-7 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
PRZEDMOWA | 7 |
ROZDZIAŁ 1. Zarządzanie strategiczne organizacją | 11 |
1.1. Istota zarządzania organizacją | 11 |
1.2. Istota zarządzania strategicznego organizacją | 15 |
1.3. Strategia rozwoju organizacji – pojęcie i ogólne zasady przygotowania | 20 |
1.4. Wnioski i zalecenia | 25 |
ROZDZIAŁ 2. Przegląd wybranych szkół strategii w kontekście wyboru sposobu przygotowania i aktualizacji strategii rozwoju podstawowej jednostki szkoły wyższej | 27 |
2.1. Szkoły strategicznego myślenia | 28 |
2.2. Determinanty wyboru metody przygotowania/aktualizacji strategii | 36 |
2.3. Wnioski i zalecenia | 39 |
ROZDZIAŁ 3. Przesłanki aktualizacji strategii rozwoju podstawowej jednostki szkoły wyższej | 41 |
3.1. Przesłanki społeczno-gospodarcze | 41 |
3.1.1. Przemiany demograficzne | 42 |
3.1.2. Przemiany na rynku pracy | 46 |
3.1.3. Kryzys i niepewność | 49 |
3.2. Przesłanki instytucjonalne | 51 |
3.2.1. Przemiany prawno-regulacyjne | 51 |
3.2.2. Nowe zadania i role szkół wyższych | 58 |
3.2.3. Współpraca międzysektorowa | 62 |
3.2.4. Problemy zarządzania w szkołach wyższych | 64 |
3.3. Wnioski i zalecenia | 66 |
ROZDZIAŁ 4. Podstawowe metody przygotowania i aktualizacji strategii rozwoju podstawowej jednostki szkoły wyższej | 68 |
4.1. Przygotowanie i aktualizacja strategii rozwoju w oparciu o metodę PCM | 70 |
4.2. Analiza realizacji dotychczasowej strategii rozwoju | 74 |
4.3. Analiza otoczenia konkurencyjnego | 77 |
4.4. Analiza interesariuszy | 81 |
4.5. Analiza otoczenia i wnętrza podstawowej jednostki szkoły wyższej | 83 |
4.5.1. Metody diagnozy makrootoczenia i zasobów podstawowej jednostki szkoły wyż-szej | 85 |
4.5.1.1. Metoda delficka | 85 |
4.5.1.2. Metoda analizy i ekstrapolacji trendów | 90 |
4.5.1.3. Metoda luki strategicznej | 94 |
4.5.1.4. Metody scenariuszowe | 95 |
4.5.2. Makrootoczenie podstawowej jednostki szkoły wyższej | 98 |
4.5.3. Zasoby podstawowej jednostki szkoły wyższej | 99 |
4.6. Analiza ryzyk wynikających ze zmian otoczenia i zasobów jednostki | 102 |
4.7. Analiza SWOT/TOWS | 107 |
4.8. Wnioski i zalecenia | 111 |
ROZDZIAŁ 5. Strukturalizacja dokumentu strategii rozwoju podstawowej jednostki szkoły wyższej | 113 |
5.1. Domeny działania jednostki i przewaga strategiczna | 113 |
5.2. Wizja, misja, cele i zadania jednostki | 114 |
5.3. Funkcjonalne programy działania | 122 |
5.4. Matryca logiczna | 123 |
5.5. Wnioski i zalecenia | 125 |
Podsumowanie i wnioski końcowe | 126 |
Aneks | 129 |
Słowniczek podstawowych pojęć | 133 |
Bibliografia | 136 |
Spis tabel | 144 |
Spis rysunków | 145 |