INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Publikacja dotyczy aktywacji negatywnych stylów poznawczych w różnych fazach cyklu miesiączkowego. Zawiera prezentację badań własnych autora, przeprowadzonych na grupie 295 kobiet, z uwzględnieniem rozbudowanej procedury. Celem opracowania jest sprawdzenie, czy w ostatniej fazie cyklu menstruacyjnego zwiększa się natężenie negatywnych stylów poznawczych, które stanowią jedną z przyczyn epizodów depresyjnych oraz czy kobiety charakteryzujące się tymi stylami są bardziej podatne na zespół napięcia przedmiesiączkowego.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 150 |
Kategoria | Psychologia |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8088-263-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
1. Negatywne style poznawcze | 11 |
1.1. Rozwój teorii negatywnych stylów poznawczych | 12 |
1.2. Typy negatywnych stylów poznawczych | 16 |
1.2.1. Schematy poznawcze | 17 |
1.2.2. Zniekształcenia poznawcze | 20 |
1.2.3. Negatywne przetwarzanie informacji | 20 |
1.2.4. Style atrybucji | 23 |
1.2.5. Ruminacyjny styl myślenia | 25 |
1.3. Negatywne style poznawcze a depresja – model podatności poznawczej | 27 |
2. Aktywacja negatywnych stylów poznawczych a fazy cyklu menstruacyjnego | 31 |
2.1. Fizjologia cyklu menstruacyjnego | 31 |
2.1.1. Faza folikularna | 32 |
2.1.2. Faza lutealna | 32 |
2.2. Cykl menstruacyjny a depresja | 33 |
2.2.1. Hormony płciowe a podatność na depresję | 34 |
2.2.2. Zespół napięcia przedmiesiączkowego | 37 |
2.2.3. Inne zaburzenia afektywne towarzyszące zmianom hormonalnym | 40 |
2.3. Zmiany hormonalne jako element podatności poznawczej na zaburzenia afektywne | 43 |
2.3.1. Aktywacja stylów poznawczych a zmiany hormonalne | 45 |
2.3.2. Temperament jako moderator aktywacji negatywnych stylów poznawczych | 47 |
2.3.3. Model zależności między negatywnymi stylami poznawczymi a zmianami hormonalnymi | 49 |
3. Metoda badań własnych | 51 |
3.1. Wprowadzenie | 51 |
3.2. Pytania i hipotezy badawcze | 52 |
3.3. Schemat i sposób realizacji badania | 54 |
3.3.1. Schemat badania | 54 |
3.3.2. Rekrutacja osób badanych | 55 |
3.3.3. Procedura badawcza | 57 |
3.4. Sposób pomiaru zmiennych i narzędzia badawcze | 59 |
3.4.1. Pomiar negatywnych stylów poznawczych | 59 |
3.4.1.1. Metoda primingu | 59 |
3.4.1.2. Pomiar stylów atrybucyjnych | 60 |
3.4.1.3. Pomiar triady poznawczej | 61 |
3.4.1.4. Pomiar negatywnego przetwarzania informacji | 61 |
3.4.2. Monitorowanie przebiegu cyklu menstruacyjnego | 62 |
3.4.3. Pomiar temperamentu | 63 |
3.4.4. Pomiar nastroju | 64 |
3.5. Charakterystyka badanej grupy | 65 |
3.6. Charakterystyka rozkładów empirycznych badanych zmiennych | 66 |
3.7. Metody analizy statystycznej zebranego materiału | 67 |
4. Wyniki badań własnych | 69 |
4.1. Aktywacja negatywnych stylów poznawczych | 69 |
4.2. Supresja hormonów płciowych a aktywacja negatywnych stylów poznawczych | 75 |
4.3. Temperament a aktywacja negatywnych stylów poznawczych | 84 |
4.4. Uwarunkowania zespołu napięcia przedmiesiączkowego | 94 |
4.5. Podsumowanie wyników badań | 114 |
5. Dyskusja wyników badań własnych | 117 |
5.1. Hormonalna regulacja cyklu a aktywacja negatywnych stylów poznawczych | 117 |
5.2. Cechy temperamentu a poziom negatywnych stylów poznawczych w różnych fazach cyklu | 118 |
5.3. Negatywne style poznawcze a zespół napięcia przedmiesiączkowego | 121 |
5.4. Aktywacja negatywnych stylów poznawczych w przebiegu cyklu menstruacyjnego | 124 |
5.5. Podsumowanie i wnioski dla przyszłych badań | 126 |
Bibliografia | 131 |
Aneks | 143 |
Załącznik 1. Ankieta do oceny stylów atrybucyjnych | 143 |
Załącznik 2. Lista przymiotników wykorzystanych do samoopisu | 144 |
Załącznik 3. Skala objawów emocjonalnych cyklu menstruacyjnego (SEM | 145 |
Załącznik 4. Zmodyfikowana skala badania symptomów depresji (CES-D | 146 |
Załącznik 5. Kwestionariusz Triady Poznawczej (CTI) | 147 |
Załącznik 6. Skala objawów zespołu napięcia przedmiesiączkowego (PSST) | 149 |