Agresja u osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną

-30%

Agresja u osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną

Wielowymiarowość uwarunkowań

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

26,60  38,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 38,00 zł (-30%)

Najniższa cena z 30 dni: 26,60 zł  


26,60

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

           W literaturze przedmiotu można znaleźć wiele doniesień z badań dotyczących zachowań agresywnych osób w normie intelektualnej, podczas gdy niewiele jest badań empirycznych traktujących zagadnienie w sposób interdyscyplinarny, odnoszących się do zachowań agresywnych osób lekko upośledzonych umysłowo w kontekście ich sytuacji osobistej rodzinnej i szkolnej. Ważne jest zatem wypełnienie tej luki w badaniach nad agresją jednostek lekko upośledzonych umysłowo i praca ta stanowi podjęcie próby realizacji tego celu.


          Książka składa się z dziewięciu rozdziałów, z których dwa pierwsze mają charakter teoretyczny, natomiast pozostałe są prezentacją wyników badań własnych Autorki. Poprowadzone zostały rozważania terminologiczne, zaprezentowano też koncepcje wyjaśniające przyczyny agresji, ujęte w dwa nurty: biologiczny i psychospołeczny a także teorie socjologiczne. Szczególną uwagę poświęcono przedstawieniu rodzajów agresji i wielości form ich wyrażania oraz zagadnieniom związanym z uwarunkowaniami zachowań agresywnych omawiając je w trzech aspektach: indywidualno - osobowościowym, rodzinnym oraz środowiska szkolnego i rówieśniczego. Analizie poddano również zagadnienie niepełnosprawności intelektualnej. Sytuacja osobista, rodzinna i szkolna uczniów została omówiona na podstawie analizy obrazu siebie, motywów zachowań agresywnych, struktury rodziny, warunków materialno - bytowych, atmosfery domu rodzinnego, stylu wychowania, postaw rodzicielskich, wyniki w nauce, motywacja do nauki szkolnej, uspołecznienie, pozycja w zespole klasowym oraz klimat społeczny szkoły. Pozycja zawiera też implikacje dla praktyki wynikające z przeprowadzonych badań.


Rok wydania2009
Liczba stron258
KategoriaPedagogika specjalna
WydawcaOficyna Wydawnicza IMPULS
ISBN-13978-83-7850-330-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Przedmowa    9
  Wstęp    11
  Rozdział 1. Agresja w świetle literatury. Przegląd wybranych badań i stanowisk    15
    1.1. Problemy definicyjno-pojęciowe    15
      1.1.1. Agresja    16
      1.1.2. Agresywność    19
      1.1.3. Przemoc    20
    1.2. Teorie agresji w świetle badań i poglądów    22
      1.2.1. Teorie biologiczne agresji    22
        1.2.1.1. Neurofizjologiczne i organiczne teorie agresji    22
        1.2.1.2. Popędowo-instynktywistyczne teorie agresji    26
      1.2.2. Psychospołeczne teorie agresji    28
        1.2.2.1. Agresja jako reakcja na frustrację    28
        1.2.2.2. Teoria społecznego uczenia się agresji    32
      1.2.3. Teorie socjologiczne    36
    1.3. Rodzaje agresji    38
    1.4. Uwarunkowania zachowań agresywnych    44
      1.4.1. Uwarunkowania indywidualno-osobowościowe    44
      1.4.2. Uwarunkowania rodzinne    51
      1.4.3. Uwarunkowania tkwiące w środowisku szkolnym i rówieśniczym    57
  Rozdział 2. Upośledzenie umysłowe    61
    2.1. Niepełnosprawność – ustalenia terminologiczne    61
    2.2. Upośledzenie umysłowe    69
      2.2.1. Perspektywy badawcze upośledzenia umysłowego    69
      2.2.2. Przemiany w definiowaniu upośledzenia umysłowego    71
      2.2.3. Kryteria i klasyfikacje upośledzenia umysłowego    78
      2.2.4. Wielowymiarowość upośledzenia umysłowego    83
        2.2.4.1. Wymiar organiczny    84
        2.2.4.2. Wymiar psychiczny    86
        2.2.4.3. Wymiar społeczny    88
      2.2.5. Zachowania agresywne osób lekko upośledzonych umysłowo w świetle dotychczasowych badań    90
  Rozdział 3. Metodologia badań własnych    99
    3.1. Przedmiot i cel badań    99
    3.2. Problemy i hipotezy    99
    3.3. Zmienne i ich wskaźniki    103
    3.4. Metody, techniki i narzędzia badań    105
    3.5. Dobór próby i organizacja badań    110
    3.6. Zastosowana procedura statystyczna    113
  Rozdział 4. Zjawisko agresji u uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym w świetle podstawowych danych    115
    4.1. Przejawy zachowań agresywnych    115
      4.1.1. Przejawy zachowań agresywnych w zależności od płci    115
      4.1.2. Przejawy zachowań agresywnych w zależności od typu szkoły    120
    4.2. Umiejscowienie zdarzeń występowania zachowań agresywnych    124
  Rozdział 5. Sytuacja osobista badanych uczniów w świetle wyników badań własnych    129
    5.1. Obraz samego siebie    129
      5.1.1. Ja realne    130
      5.1.2. Ja idealne    134
      5.1.3. Samoakceptacja    137
    5.2. Motywy zachowań agresywnych    139
  Rozdział 6. Sytuacja rodzinna badanych uczniów w świetle wyników badań własnych    145
    6.1. Struktura rodziny    146
    6.2. Warunki materialno-bytowe rodzin    154
    6.3. Atmosfera domu rodzinnego    156
    6.4. Styl wychowania    162
    6.5. Postawy rodzicielskie    167
      6.5.1. Górowanie    168
      6.5.2. Koncentracja    171
      6.5.3. Bezradność    173
      6.5.4. Dystans    174
  Rozdział 7. Sytuacja szkolna badanych uczniów w świetle wyników badań własnych    181
    7.1. Wyniki w nauce    183
    7.2. Przystosowanie społeczne    187
      7.2.1. Motywacja do nauki    187
      7.2.2. Uspołecznienie    192
    7.3. Pozycja w zespole klasowym    198
    7.4. Klimat szkoły    200
  Rozdział 8. Podsumowanie badań    205
  Rozdział 9. Implikacje dla praktyki    221
    9.1. Profilaktyka agresywnych zachowań uczniów    221
    9.2. Poziomy oddziaływań profilaktycznych    224
      9.2.1. Oddziaływania ukierunkowane na jednostkę    224
      9.2.2. Oddziaływania ukierunkowane na rodzinę    226
      9.2.3. Oddziaływania ukierunkowane na szkołę    228
      9.2.4. Oddziaływania wiążące się z konsekwencjami zachowań agresywnych    230
  Bibliografia    233
  Spis schematów i wykresów    255
  Spis tabel    257
RozwińZwiń