INNE EBOOKI AUTORA
-30%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
W literaturze przedmiotu można znaleźć wiele doniesień z badań dotyczących zachowań agresywnych osób w normie intelektualnej, podczas gdy niewiele jest badań empirycznych traktujących zagadnienie w sposób interdyscyplinarny, odnoszących się do zachowań agresywnych osób lekko upośledzonych umysłowo w kontekście ich sytuacji osobistej rodzinnej i szkolnej. Ważne jest zatem wypełnienie tej luki w badaniach nad agresją jednostek lekko upośledzonych umysłowo i praca ta stanowi podjęcie próby realizacji tego celu.
Książka składa się z dziewięciu rozdziałów, z których dwa pierwsze mają charakter teoretyczny, natomiast pozostałe są prezentacją wyników badań własnych Autorki. Poprowadzone zostały rozważania terminologiczne, zaprezentowano też koncepcje wyjaśniające przyczyny agresji, ujęte w dwa nurty: biologiczny i psychospołeczny a także teorie socjologiczne. Szczególną uwagę poświęcono przedstawieniu rodzajów agresji i wielości form ich wyrażania oraz zagadnieniom związanym z uwarunkowaniami zachowań agresywnych omawiając je w trzech aspektach: indywidualno - osobowościowym, rodzinnym oraz środowiska szkolnego i rówieśniczego. Analizie poddano również zagadnienie niepełnosprawności intelektualnej. Sytuacja osobista, rodzinna i szkolna uczniów została omówiona na podstawie analizy obrazu siebie, motywów zachowań agresywnych, struktury rodziny, warunków materialno - bytowych, atmosfery domu rodzinnego, stylu wychowania, postaw rodzicielskich, wyniki w nauce, motywacja do nauki szkolnej, uspołecznienie, pozycja w zespole klasowym oraz klimat społeczny szkoły. Pozycja zawiera też implikacje dla praktyki wynikające z przeprowadzonych badań.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 258 |
Kategoria | Pedagogika specjalna |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7850-330-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Przedmowa | 9 |
Wstęp | 11 |
Rozdział 1. Agresja w świetle literatury. Przegląd wybranych badań i stanowisk | 15 |
1.1. Problemy definicyjno-pojęciowe | 15 |
1.1.1. Agresja | 16 |
1.1.2. Agresywność | 19 |
1.1.3. Przemoc | 20 |
1.2. Teorie agresji w świetle badań i poglądów | 22 |
1.2.1. Teorie biologiczne agresji | 22 |
1.2.1.1. Neurofizjologiczne i organiczne teorie agresji | 22 |
1.2.1.2. Popędowo-instynktywistyczne teorie agresji | 26 |
1.2.2. Psychospołeczne teorie agresji | 28 |
1.2.2.1. Agresja jako reakcja na frustrację | 28 |
1.2.2.2. Teoria społecznego uczenia się agresji | 32 |
1.2.3. Teorie socjologiczne | 36 |
1.3. Rodzaje agresji | 38 |
1.4. Uwarunkowania zachowań agresywnych | 44 |
1.4.1. Uwarunkowania indywidualno-osobowościowe | 44 |
1.4.2. Uwarunkowania rodzinne | 51 |
1.4.3. Uwarunkowania tkwiące w środowisku szkolnym i rówieśniczym | 57 |
Rozdział 2. Upośledzenie umysłowe | 61 |
2.1. Niepełnosprawność – ustalenia terminologiczne | 61 |
2.2. Upośledzenie umysłowe | 69 |
2.2.1. Perspektywy badawcze upośledzenia umysłowego | 69 |
2.2.2. Przemiany w definiowaniu upośledzenia umysłowego | 71 |
2.2.3. Kryteria i klasyfikacje upośledzenia umysłowego | 78 |
2.2.4. Wielowymiarowość upośledzenia umysłowego | 83 |
2.2.4.1. Wymiar organiczny | 84 |
2.2.4.2. Wymiar psychiczny | 86 |
2.2.4.3. Wymiar społeczny | 88 |
2.2.5. Zachowania agresywne osób lekko upośledzonych umysłowo w świetle dotychczasowych badań | 90 |
Rozdział 3. Metodologia badań własnych | 99 |
3.1. Przedmiot i cel badań | 99 |
3.2. Problemy i hipotezy | 99 |
3.3. Zmienne i ich wskaźniki | 103 |
3.4. Metody, techniki i narzędzia badań | 105 |
3.5. Dobór próby i organizacja badań | 110 |
3.6. Zastosowana procedura statystyczna | 113 |
Rozdział 4. Zjawisko agresji u uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym w świetle podstawowych danych | 115 |
4.1. Przejawy zachowań agresywnych | 115 |
4.1.1. Przejawy zachowań agresywnych w zależności od płci | 115 |
4.1.2. Przejawy zachowań agresywnych w zależności od typu szkoły | 120 |
4.2. Umiejscowienie zdarzeń występowania zachowań agresywnych | 124 |
Rozdział 5. Sytuacja osobista badanych uczniów w świetle wyników badań własnych | 129 |
5.1. Obraz samego siebie | 129 |
5.1.1. Ja realne | 130 |
5.1.2. Ja idealne | 134 |
5.1.3. Samoakceptacja | 137 |
5.2. Motywy zachowań agresywnych | 139 |
Rozdział 6. Sytuacja rodzinna badanych uczniów w świetle wyników badań własnych | 145 |
6.1. Struktura rodziny | 146 |
6.2. Warunki materialno-bytowe rodzin | 154 |
6.3. Atmosfera domu rodzinnego | 156 |
6.4. Styl wychowania | 162 |
6.5. Postawy rodzicielskie | 167 |
6.5.1. Górowanie | 168 |
6.5.2. Koncentracja | 171 |
6.5.3. Bezradność | 173 |
6.5.4. Dystans | 174 |
Rozdział 7. Sytuacja szkolna badanych uczniów w świetle wyników badań własnych | 181 |
7.1. Wyniki w nauce | 183 |
7.2. Przystosowanie społeczne | 187 |
7.2.1. Motywacja do nauki | 187 |
7.2.2. Uspołecznienie | 192 |
7.3. Pozycja w zespole klasowym | 198 |
7.4. Klimat szkoły | 200 |
Rozdział 8. Podsumowanie badań | 205 |
Rozdział 9. Implikacje dla praktyki | 221 |
9.1. Profilaktyka agresywnych zachowań uczniów | 221 |
9.2. Poziomy oddziaływań profilaktycznych | 224 |
9.2.1. Oddziaływania ukierunkowane na jednostkę | 224 |
9.2.2. Oddziaływania ukierunkowane na rodzinę | 226 |
9.2.3. Oddziaływania ukierunkowane na szkołę | 228 |
9.2.4. Oddziaływania wiążące się z konsekwencjami zachowań agresywnych | 230 |
Bibliografia | 233 |
Spis schematów i wykresów | 255 |
Spis tabel | 257 |