Perswazja w wybranych medytacjach siedemnastowiecznych z klasztoru norbertanek na Zwierzyńcu

1 opinia

Format:

ibuk

Przedmiotem badań i materiałową podstawą prezentowanej monografii są medytacje zamieszczone w dwóch siedemnastowiecznych kodeksach rękopiśmiennych: Pobudkach do zakonnego życia Teresy Petrycówny, wnuczki renesansowego uczonego Sebastiana Petrycego, oraz Kontemplacyi męki i śmierci Chrystusa Pana i Odkupiciela naszego ku naśladowaniu i używaniu dusze nabożnej z inszemi bardzo uciesznemi według czasu kontemplacyjami i naukami. Pisanej Roku Pańskiego 1662 anonimowej norbertanki. Autorka dysertacji wykazała, że obydwa przekazy wiązały się z kulturą retoryczną siedemnastowiecznego społeczeństwa i powstały w celu perswazyjnym – by kształtować postawy odbiorców rozważań. Zasadniczym narzędziem takiej perswazji było powoływanie się na argument z autorytetu, czyli Biblię, pisma Ojców i Doktorów Kościoła, pisarzy starożytności chrześcijańskiej, siedemnastowieczną literaturę ascetyczno-mistyczną, żywoty świętych, a także egzempla. W zakresie elocutio zaprezentowane zostały słowne formy oddziaływania na odbiorców (literackie środki stylistyczne, wyszukane koncepty oraz obrazy-symbole), sposoby mające nakłonić ich do kształtowania właściwych postaw bądź do podjęcia określonego działania.


Norbertańskie medytacje analizowane były z różnych punktów widzenia: jako tekst perswazyjny, jako siedemnastowieczna proza medytacyjna usytuowana w konkretnym obszarze literatury religijnej i pozostająca w związku z innymi dziełami, jako świadectwo ówczesnej religijności i duchowości autorek, wreszcie jako wyraz udziału zakonnic w staropolskiej kulturze literackiej.


Rok wydania2016
Liczba stron462
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8088-125-9
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Zasady wydania i transkrypcji    9
  Wykaz skrótów    11
  Wstęp    13
  
  CZĘŚĆ PIERWSZA    29
  Zarys kultury i duchowości norbertanek zwierzynieckich    31
  Rozdział I. Stan badań    33
  Rozdział II. Źródła    49
  2.1. Przegląd rękopisów    49
  2.2. Teresa Petrycówna – biografia i rękopiśmienna twórczość    60
  2.3. Charakterystyka Kontemplacyi męki i śmierci Chrystusa Pana    71
  Rozdział III. Klasztor norbertanek zwierzynieckich    75
  3.1. Dzieje zakonu od powstania do końca XVII wieku – zarys    75
  3.2. Życie duchowe w klasztorze zwierzynieckim w XVII wieku     83
  3.3. Lektury norbertanek zwierzynieckich    87
  3.4. Kultura umysłowa i twórczość literacka zakonnic    98
  
  CZĘŚĆ DRUGA    107
  Tematyczny przegląd omawianych rękopisów    109
  Rozdział I. „Już tu trzeba podeptać świat i marności jego, bo tu daleko zacniejsze bogactwa Oblubieńca mego”. O ideale żywota klasztornego na przykładzie Pobudek do zakonnego życia Teresy Petrycówny    111
  1.1. Vita contemplativa w świetle pism ascetyczno-mistycznych doby baroku    111
  1.2. Doskonałość zakonna w ujęciu Teresy Petrycówny    118
  Rozdział II. „Nic nie masz uboższego nad duszę grzesznego”. Grzech w medytacjach Teresy Petrycówny    133
  2.1. Pojęcie grzechu w świetle Tradycji    133
  2.2. Grzech w ujęciu Teresy Petrycówny    141
  Rozdział III. „Przydź, o Panie, a racz łaską swoją wspomóc i ozdobić ubogi dom serca mego”. O idei nawrócenia w medytacjach Teresy Petrycówny    153
  Rozdział IV. „bez krzyża Twojego widzę, żem jest obłądzoną na drodze pielgrzymowania mojego”. Męka Pańska w anonimowej Kontemplacyi męki i śmierci Chrystusa Pana    169
  4.1. Kult Męki Pańskiej w piśmiennictwie ascetyczno-mistycznym – przegląd wybranych tekstów z XVII wieku    169
  4.2. Kontemplacja Męki Pańskiej w kontekście idei applicatio sensuum    177
  
  CZĘŚĆ TRZECIA    201
  Źródła argumentów w przekazach norbertańskich    203
  Rozdział I. Perswazyjny argument z autorytetu    205
  1.1. Tradycja biblijna w Pobudkach do zakonnego życia Teresy Petrycówny    205
  1.1.1. Biblia    205
  1.1.2. Stary Testament    206
  1.1.3. Nowy Testament    220
  1.2. Ojcowie Kościoła i pisarze starożytności chrześcijańskiej w Pobudkach do zakonnego życia Teresy Petrycówny    226
  1.2.1. Medytacje Teresy Petrycówny o ślubach zakonnych w świetle pism patrystycznych    227
  1.2.2. Idee i wartości w przekazach Teresy Petrycówny w świetle myśli patrystycznej    241
  1.3. Mikołaj z Mościsk – przewodnik duchowy norbertanek    255
  1.4. Hagiograficzne wzory świętości w Kontemplacyi męki i śmierci Chrystusa Pana    273
  1.5. Egzempla w przekazach norbertańskich    283
  Rozdział II. Elocutio w medytacjach norbertańskich    287
  2.1. Literackie narzędzia obrazowania w Pobudkach do zakonnego życia Teresy Petrycówny    287
  2.1.1. Alegorie i symbole    288
  2.1.2. Analogie i porównania    310
  2.1.3. Metafory i epitety    313
  2.2. Koncept jako środek oddziaływania słowem w Kontemplacyi męki i śmierci Chrystusa Pana    320
  2.2.1. Konceptystyczne obrazowanie w medytacjach o Zmartwychwstaniu Pańskim    321
  2.2.2. Koncept w medytacjach o Duchu Świętym    335
  2.3. Plastyczno-werbalna forma przekazu w Kontemplacyi męki i śmierci Chrystusa Pana    343
  2.3.1. O słowie i obrazie    343
  2.3.2. Słowno-obrazowe konstrukcje w Kontemplacyi męki i śmierci Chrystusa Pana    345
  
  Z nowszej perspektywy    363
  Funkcja komunikatywna w norbertańskich medytacjach    363
  
  Zakończenie    377
  Bibliografia    385
  Publikacje Autorki    427
  Persuasion in selected 17th century meditations from the Norbertine convent in Zwierzyniec. Summary    429
  Spis ilustracji    435
  Indeks osób i postaci    439
  Nota o Autorce    461
RozwińZwiń