EBOOKI WYDAWCY
-24%
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Pojęcie wartości jest trudne do zdefiniowania. Każdy z nas – lepiej lub gorzej – wie, co jest dla niego ważne, cenne i godne zaangażowania. Jednakże aby podejmować słuszne decyzje, trzeba najpierw stworzyć hierarchię wartości i żyć z zgodnie ze swoimi zasadami. Wkraczanie w dorosłość nie jest proste. Współczesny młody człowiek często staje na rozdrożu, musi wybierać pomiędzy kryteriami, którymi kierują się jego rówieśnicy, a tym, co dyktuje mu sumienie. Wyboru nie ułatwiają mu również dorośli, którzy są krytyczni w ocenie oraz w wypowiedziach na temat jego zachowania.
Niniejsza książka powstała z chęci podzielenia się z Czytelnikiem wynikami badań dotyczących wartości, które Autorki przeprowadziły w roku szkolnym 2007/2008. Autorki chciały się dowiedzieć, jakie wartości cenią młodzi ludzie. Istotna była dla również konfrontacja wyników badań przeprowadzonych pod koniec lat dziewięćdziesiątych XX w. z badaniami przeprowadzonymi na początku XXI w. Autorki chciały sprawdzić, czy młodzież, która żyje w nieco innym świecie, obcująca na co dzień z natychmiastowym przepływem informacji, posługująca się Internetem i wysyłająca SMS-y nadal wyznaje takie same wartości, jakie cenili jej rówieśnicy przed laty. Czy istnieją różnice w hierarchiach wartości współczesnej bydgoskiej młodzieży i tych, które zostały zadeklarowane przez młodzież w latach dziewięćdziesiątych?
Uczniowie bydgoskich szkół średnich, podzielili się swoją hierarchią wartości, a także zdradzili, w jaki sposób czy w jakich sytuacjach te wartości urzeczywistniają. Autorki interesowało to, co prawie dorośli ludzie uważają za wartościowe w swoim życiu. To, czy szkoła, do której chodzą, którą sobie wybrali, daje im szansę realizowania ich wartości, a także to, jakie znaczenie ma dla nich środowisko rodzinne. Większość z nich w momencie badania nie była jeszcze pełnoletnia, jednakże w tym roku osiągnęła już wiek, w którym uzyskała pełne prawo do decydowania o sobie i możliwość zabierania głosu w sprawach istotnych dla całego społeczeństwa (np. poprzez udział w wyborach), a także przystąpi do egzaminu dojrzałości.
W książce zostały przedstawione wyniki badań przeprowadzonych wśród uczniów klas drugich bydgoskich publicznych i niepublicznych szkół ponadgimnazjalnych kończących się maturą oraz ich interpretację poprzedzoną wykładem na temat wartości. Zawarto w niej również przegląd definicji wartości, systemu wartości oraz hierarchii wartości oraz przytoczyły wypowiedzi wybranych autorów na temat istnienia wartości i sposobów ich rozumienia, a także typologie wartości i różne ich teorie.
Autorki mają nadzieję, że podczas lektury tej książki Czytelnik lepiej pozna wartości bydgoskiej młodzieży. Zrozumie, co jest dla niej ważne i czym kieruje się ona w życiu.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 124 |
Kategoria | Pedagogika społeczna |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7587-180-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział 1. Definicje | 9 |
Definicje wartości | 9 |
Definicje systemu i hierarchii wartości | 13 |
Rozdział 2. Istnienie wartości i sposoby ich rozumienia | 17 |
Rozdział 3. Typologie wartości | 25 |
Rozdział 4. Teorie wartości | 35 |
Teoria Romana Ingardena | 35 |
Teoria Maxa Schelera | 36 |
Teoria Dietricha von Hildebranda | 38 |
Rozdział 5. Przegląd badań | 41 |
Hanna Świda, Renata Acher – wartości w percepcji warszawskich maturzystów | 41 |
Mirosław Szymański – hierarchia wartości badanej młodzieży | 45 |
Kazimierz Denek – badania dotyczące wartości preferowanych przez młodzież, studentów i nauczycieli | 47 |
Andrzej Ryk – hierarchia i system wartości młodych Polaków i Włochów | 49 |
Rozdział 6. Metodologiczne podstawy badań własnych | 53 |
Cel i typ badań | 53 |
Problematyka badawcza | 53 |
Metody i techniki badawcze | 54 |
Wskaźniki i zmienne | 55 |
Charakterystyka terenu badań | 55 |
Rozdział 7. Opracowanie wyników badań własnych | 57 |
Analiza wyników badań dotyczących hierarchii wartości młodzieży oraz porównanie ich z wynikami badań M. Szymańskiego | 57 |
Podsumowanie | 72 |
Sposoby realizacji wartości przez młodych bydgoszczan | 73 |
Podsumowanie | 107 |
Zestawienie wyników badań własnych dotyczących hierarchii i sposobów realizacji wartości przez młodzież | 110 |
Specyfika szkół | 112 |
Charakterystyka współczesnej młodzieży i próba konfrontacji wyników badań z jej wizerunkiem | 113 |
Podsumowanie | 117 |
Literatura | 119 |
Spis tabel | 121 |
Spis wykresów | 123 |