Paleolityczna Wenus

Paleolityczna Wenus

Górnopaleolityczne przedstawienia antropomorficzne z Europy Środkowo-Wschodniej

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Przedmiotem badawczym niniejszej monografii są górnopaleolityczne przedstawienia antropomorficzne z Europy Środkowej i Wschodniej, obejmujące malowidła, rzeźbę i ryty na płytkach. Wśród nich wyróżniono postacie kobiece, męskie, półzwierzęce oraz te, których płeć jest trudna do określenia. Zasięg przedmiotowy obejmuje również symbole płciowe w postaci prostych znaków rytych lub rzeźbionych. Bez wątpienia sztuka omawianego okresu (od około 40 tys. lat BP do około 12 tys. lat BP) zdominowana jest przez przedstawienia kobiece, dlatego to one stanowiły do tej pory główny przedmiot badań. Z tego powodu wyobrażenia męskie lub antropomorficzne (bez określonej płci) bardzo rzadko lub w ogóle nie pojawiały się we wcześniejszych opracowaniach naukowych. W pracy zostanie więc podjęta analiza różnych przedstawień w celu wykazania ich zróżnicowania. Dodatkowo, zaprezentowane będą interpretacje i sposoby funkcjonowania omawianych przedmiotów w kulturach górnego paleolitu.


Rok wydania2014
Liczba stron223
KategoriaArcheologia
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego
ISBN-13978-83-7996-076-7
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  
  Rozdział 1 Historia badań nad górnopaleolitycznymi przedstawieniami antropomorficznymi     11
  1.1. Historia odkryć przedstawień antropomorficznych     11
    1.1.1. Antropomorficzne przedstawienia figuratywne w Europie Zachodniej     11
    1.1.2. Antropomorficzne przedstawienia figuratywne w Europie Środkowej, Środkowo-Wschodniej i Wschodniej     12
  1.2. Historia interpretacji przedstawień antropomorficznych     14
    1.2.1. Wizerunki paleolitycznych kobiet     15
    1.2.2. Figurki kobiet jako dekoracja, lalki i zabawki dla dzieci     16
    1.2.3. Sztuka paleolityczna jako element religii     16
    1.2.4. Kult płodności     17
    1.2.5. Ideał estetyczny     18
    1.2.6. Ideał erotyczny     18
    1.2.7. Wyobrażenia jako totemy i kontekst magiczny     19
    1.2.8. Wyobrażenia kapłanek     21
    1.2.9. Wyobrażenia założycielek rodów     22
    1.2.10. Uosobienie duchów chorób     24
    1.2.11. Figurki – lalki magiczne (kukiełki)     25
    1.2.12. Wyobrażenia zmarłych i duchów przodków     26
    1.2.13. Skojarzenie symboliki męskiej i żeńskiej     27
  
  Rozdział 2 Przedstawienia antropomorficzne kultur oryniackich i przejściowych     29
  2.1. Osadnictwo     29
  2.2. Stanowiska z przedstawieniami antropomorficznymi     30
    2.2.1. Brno     30
    2.2.2. Galgenberg     30
    2.2.3. Geißenklösterle     31
    2.2.4. Hohle Fels     33
    2.2.5. Hohlenstein Stadel     34
    2.2.6. Kostienki XII     34
    2.2.7. Kostienki XIV     34
    2.2.8. Vogelherd     35
  2.3. Analiza przedstawień antropomorficznych     36
  
  Rozdział 3 Przedstawienia antropomorficzne kultur graweckich     44
  3.1. Osadnictwo     44
  3.2. Sztuka grawecka w Europie Środkowej, Środkowo-Wschodniej i Wschodniej     46
  3.3. Kultura pawlowska     47
    3.3.1. Osadnictwo     47
    3.3.2. Stanowiska z przedstawieniami antropomorficznymi     48
      3.3.2.1. Dolní Věstonice     48
      3.3.2.2. Pavlov     52
      3.3.2.3. Předmostí     53
  3.4. Kultura willendorfska     55
    3.4.1. Osadnictwo     55
    3.4.2. Stanowiska z przedstawieniami antropomorficznymi     55
      3.4.2.1. Brno II     55
      3.4.2.2. Cejkov     57
      3.4.2.3. Milovice     57
      3.4.2.4. Moravany-Lopata     57
      3.4.2.5. Moravany-Podkovice     57
      3.4.2.6. Petřkovice     58
      3.4.2.7. Spytihněv     58
      3.4.2.8. Willendorf II     58
  3.5. Kultura kostienkowsko-awdjejewska     60
    3.5.1. Osadnictwo     60
    3.5.2. Stanowiska z przedstawieniami antropomorficznymi     60
      3.5.2.1. Awdjejewo     60
      3.5.2.2. Gagarino     62
      3.5.2.3. Hotylewo II     63
      3.5.2.4. Kostienki I     66
      3.5.2.5. Kostienki IV (Aleksandrowka)     68
      3.5.2.6. Kostienki VIII (Telmanskaja)     68
      3.5.2.7. Kostienki XIII     68
      3.5.2.8. Zarajsk     68
  3.6. Stanowiska kultur graweckich na terenie Niemiec     69
    3.6.1. Osadnictwo     69
    3.6.2. Stanowiska z przedstawieniami antropomorficznymi     70
      3.6.2.1. Hohle Fels     70
      3.6.2.2. Mainz-Linsenberg     70
      3.6.2.3. Mauern     70
  3.7. Kultury epigraweckie     71
    3.7.1. Osadnictwo     71
    3.7.2. Stanowiska z przedstawieniami antropomorficznymi     71
      3.7.2.1. Dobraniczewka     71
      3.7.2.2. Jelisiejewiczi     72
      3.7.2.3. Ignatiewka     72
      3.7.2.4. Kapowa     73
      3.7.2.5. Kostienki II     73
      3.7.2.6. Meziriczi     74
      3.7.2.7. Mezyń     75
      3.7.2.8. Min’ewski Jar     77
      3.7.2.9. Mołodowa V     77
      3.7.2.10. Rodakowo     78
      3.7.2.11. Rogalik     78
      3.7.2.12. Suponiewo     79
      3.7.2.13. Timonowka     80
  3.8. Analiza przedstawień antropomorficznych     80
    3.8.1. Surowiec     80
    3.8.2. Technika produkcji     81
      3.8.2.1. Obróbka ciosu mamuta     82
      3.8.2.2. Modelowanie i wypalanie gliny     85
    3.8.3. Forma i rodzaj przedstawień     86
    3.8.4. Uszkodzenia     88
    3.8.5. Płeć     89
      3.8.5.1. Przedstawienia nieokreślone     90
      3.8.5.2. Przedstawienia kobiece     91
      3.8.5.3. Przedstawienia męskie     92
    3.8.6. Stopień schematyzmu     93
    3.8.7. Wymiary     93
    3.8.8. Ornamenty     94
    3.8.9. Miejsce znalezienia     97
    3.8.10. Sposób użytkowania     99
    3.8.11. Motywacje     99
  3.9. Podobieństwo przedstawień antropomorficznych na Syberii     101
  3.10. Podsumowanie     102
  
  Rozdział 4 Przedstawienia antropomorficzne kultur magdaleńskich     103
  4.1. Osadnictwo     103
  4.2. Sztuka magdaleńska w Europie Środkowej i Środkowo-Wschodniej     105
  4.3. Przedstawienia antropomorficzne w Europie Zachodniej     106
  4.4. Stanowiska z przedstawieniami antropomorficznymi     109
    4.4.1. Andernach     109
    4.4.2. Arlesheim     111
    4.4.3. Bad-Kösen-Lengefeld     111
    4.4.4. Bärenkeller     111
    4.4.5. Býčí skála     112
    4.4.6. Dzierżysław     113
    4.4.7. Felsställe     115
    4.4.8. Gönnersdorf     115
    4.4.9. Hohlenstein bei Edersheim     122
    4.4.10. Klausen     122
    4.4.11. Kniegrotte     123
    4.4.12. Kůlna     123
    4.4.13. Jaskinia Maszycka     123
    4.4.14. Mittlere Klause     125
    4.4.15. Monruz     125
    4.4.16. Moosbühl     126
    4.4.17. Nebra     126
    4.4.18. Oelknitz     128
    4.4.19. Pekárna     129
    4.4.20. Petersfels     130
    4.4.21. Ražice     132
    4.4.22. Rytířska     132
    4.4.23. Schweizersbild     133
    4.4.24. Teufelsbrücke     134
    4.4.25. Weiler     134
    4.4.26. Wilczyce     134
    4.4.27. Rusinowo     139
  4.5. Analiza przedstawień antropomorficznych     139
    4.5.1. Surowce i technika produkcji     139
    4.5.2. Rodzaje przedstawień     143
    4.5.3. Formy przedstawień     144
    4.5.4. Uszkodzenia przedstawień     145
    4.5.5. Płeć przedstawień     145
    4.5.6. Stopień schematyzmu     145
  4.6. Analogie     146
  4.7. Interpretacje przedstawień w kulturach magdaleńskich     147
  4.8. Podsumowanie     148
  
  Rozdział 5 Współczesne interpretacje górnopaleolitycznych wyobrażeń antropomorficznych     151
  5.1. Bóstwa płodności i matriarchat     151
  5.2. Androgynia     153
  5.3. Symbolika numeryczna i przestrzenna     156
  5.4. Szamanizm     159
  5.5. Struktura społeczna     164
    5.5.1. Wizerunki kobiet z przeszłości     164
    5.5.2. Struktura demograficzna     167
    5.5.3. Stany chorobowe     169
  5.6. Samoświadomość i satysfakcja seksualna     171
  5.7. Człowiek i środowisko     172
  5.8. Interpretacje męskich symboli płciowych     180
  5.9. Podsumowanie     183
  
  Zakończenie     185
  
  Bibliografia     187
  
  Tablice     197
RozwińZwiń