Znaczenie wykorzystania paliw alternatywnych w transporcie samochodowym dla rozwoju gospodarki nisko

1 opinia

Format:

ibuk

Monografia poświęcona jest analizie potrzeb energetycznych transportu samochodowego Unii Europejskiej w zakresie możliwości wykorzystania paliw alternatywnych. W badaniach skoncentrowano się na poszukiwaniu zależności między strategią rozwoju gospodarki niskoemisyjnej a kierunkami zmian popytu na paliwa w transporcie samochodowym. Zależności te zostały wykorzystane do budowy modelu funkcjonowania transportu samochodowego, umożliwiającego badanie efektów zastosowania paliw alternatywnych w tej gałęzi transportu w wymiarze ekonomicznym, środowiskowym, społecznym i w zakresie bezpieczeństwa dostaw paliw transportowych. Skonstruowany model stanowi narzędzie do oceny możliwości rozwoju gospodarki niskoemisyjnej w wyniku wykorzystania paliw alternatywnych w transporcie samochodowym.


Rok wydania2016
Liczba stron396
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8088-274-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz używanych skrótów    9
  Wstęp    13
  
  Rozdział 1. Gospodarowanie energią jako przedmiot badań ekonomicznych    21
  1.1. Wprowadzenie    21
  1.2. Istota racjonalnego gospodarowania zasobami naturalnymi    23
  1.3. Przyrodnicze i fizyczne aspekty funkcjonowania systemów społeczno-ekonomicznych    36
  1.4. Globalny wymiar przyrodniczych barier rozwoju społeczno-gospodarczego    52
  1.5. Koncepcja kapitału naturalnego w rozwoju zrównoważonym    67
  1.6. Podsumowanie    77
  
  Rozdział 2. Teoretyczne i pragmatyczne aspekty rozwoju gospodarki niskoemisyjnej    79
  2.1. Wprowadzenie    79
  2.2. Teoretyczne ujęcie gospodarki niskoemisyjnej    83
  2.3. Przesłanki rozwoju gospodarki niskoemisyjnej    90
  2.3.1. Zmiany klimatyczne    90
  2.3.2. Zmiany popytu na surowce energetyczne    101
  2.4. Koncepcja gospodarki niskoemisyjnej w dokumentach Unii Europejskiej    109
  2.5. Uwarunkowania i założenia rozwoju gospodarki niskoemisyjnej w Polsce    119
  2.6. Podsumowanie    128
  
  Rozdział 3. Kształtowanie potrzeb energetycznych transportu samochodowego w Unii Europejskiej z perspektywy rozwoju gospodarki niskoemisyjnej    131
  3.1. Wprowadzenie    131
  3.2. Kierunki działań na rzecz rozwoju niskoemisyjnego transportu samochodowego    133
  3.2.1. Identyfikacja obszarów dekarbonizacji transportu    133
  3.2.2. Paliwa alternatywne jako niskoemisyjne źródła energii dla
  pojazdów samochodowych    142
  3.3. Trendy rozwojowe implikujące potrzeby energetyczne transportu    162
  3.4. Analiza potrzeb energetycznych transportu samochodowego
  w warunkach gospodarki globalnej    178
  3.4.1. Rozwój transportu samochodowego    178
  3.4.2. Zmiany potrzeb energetycznych transportu samochodowego    206
  3.5. Podsumowanie    227
  
  Rozdział 4. Kierunki rozwoju rynku paliw alternatywnych dla niskoemisyjnego transportu samochodowego w Unii Europejskiej    231
  4.1. Wprowadzenie    231
  4.2. Strategia wykorzystania paliw alternatywnych w transporcie samochodowym    233
  4.3. Mechanizmy wsparcia wykorzystania paliw alternatywnych w transporcie samochodowym    251
  4.4. Ocena rozwoju rynków głównych paliw alternatywnych dla transportu samochodowego    274
  4.4.1. Rynek biopaliw    274
  4.4.2. Rynek paliw gazowych CNG i LNG    285
  4.4.3. Rozwój elektromobilności    297
  4.5. Podsumowanie    313
  
  Rozdział 5. Modelowanie efektów wykorzystania paliw alternatywnych w transporcie samochodowym na przykładzie Polski    315
  5.1. Wprowadzenie    315
  5.2. Jakościowy model funkcjonowania transportu samochodowego    317
  5.3. Zasady wykorzystania jakościowego modelu transportu samochodowego    323
  5.4. Szacowanie efektów rozwoju niskoemisyjnego transportu samochodowego w Polsce    328
  5.4.1. Uzasadnienie założeń    328
  5.4.2. Efekty rozwoju niskoemisyjnego transportu samochodowego w Polsce w wyniku wykorzystania paliw alternatywnych    335
  5.4.3. Analiza wrażliwości efektów rozwoju niskoemisyjnego transportu samochodowego w Polsce w wyniku wykorzystania paliw alternatywnych    339
  5.5. Podsumowanie    345
  Zakończenie    349
  Bibliografia    355
  
  The impact of alternative fuels’ usage in road transport on the development of low-carbon emission economy in the European Union (Summary)    385
  Der Einfluß der Verwendung von alternativen Kraftstoffen im Straßentransport auf die Entwicklung der kohlenstoffarmen Wirtschaft der Europäischen Union (Zusammenfassen)    387
  Spis tabel    389
  Spis rysunków    391
  Od Redakcji    395
RozwińZwiń