Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Monografia poświęcona jest analizie potrzeb energetycznych transportu samochodowego Unii Europejskiej w zakresie możliwości wykorzystania paliw alternatywnych. W badaniach skoncentrowano się na poszukiwaniu zależności między strategią rozwoju gospodarki niskoemisyjnej a kierunkami zmian popytu na paliwa w transporcie samochodowym. Zależności te zostały wykorzystane do budowy modelu funkcjonowania transportu samochodowego, umożliwiającego badanie efektów zastosowania paliw alternatywnych w tej gałęzi transportu w wymiarze ekonomicznym, środowiskowym, społecznym i w zakresie bezpieczeństwa dostaw paliw transportowych. Skonstruowany model stanowi narzędzie do oceny możliwości rozwoju gospodarki niskoemisyjnej w wyniku wykorzystania paliw alternatywnych w transporcie samochodowym.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 396 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8088-274-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz używanych skrótów | 9 |
Wstęp | 13 |
Rozdział 1. Gospodarowanie energią jako przedmiot badań ekonomicznych | 21 |
1.1. Wprowadzenie | 21 |
1.2. Istota racjonalnego gospodarowania zasobami naturalnymi | 23 |
1.3. Przyrodnicze i fizyczne aspekty funkcjonowania systemów społeczno-ekonomicznych | 36 |
1.4. Globalny wymiar przyrodniczych barier rozwoju społeczno-gospodarczego | 52 |
1.5. Koncepcja kapitału naturalnego w rozwoju zrównoważonym | 67 |
1.6. Podsumowanie | 77 |
Rozdział 2. Teoretyczne i pragmatyczne aspekty rozwoju gospodarki niskoemisyjnej | 79 |
2.1. Wprowadzenie | 79 |
2.2. Teoretyczne ujęcie gospodarki niskoemisyjnej | 83 |
2.3. Przesłanki rozwoju gospodarki niskoemisyjnej | 90 |
2.3.1. Zmiany klimatyczne | 90 |
2.3.2. Zmiany popytu na surowce energetyczne | 101 |
2.4. Koncepcja gospodarki niskoemisyjnej w dokumentach Unii Europejskiej | 109 |
2.5. Uwarunkowania i założenia rozwoju gospodarki niskoemisyjnej w Polsce | 119 |
2.6. Podsumowanie | 128 |
Rozdział 3. Kształtowanie potrzeb energetycznych transportu samochodowego w Unii Europejskiej z perspektywy rozwoju gospodarki niskoemisyjnej | 131 |
3.1. Wprowadzenie | 131 |
3.2. Kierunki działań na rzecz rozwoju niskoemisyjnego transportu samochodowego | 133 |
3.2.1. Identyfikacja obszarów dekarbonizacji transportu | 133 |
3.2.2. Paliwa alternatywne jako niskoemisyjne źródła energii dla | |
pojazdów samochodowych | 142 |
3.3. Trendy rozwojowe implikujące potrzeby energetyczne transportu | 162 |
3.4. Analiza potrzeb energetycznych transportu samochodowego | |
w warunkach gospodarki globalnej | 178 |
3.4.1. Rozwój transportu samochodowego | 178 |
3.4.2. Zmiany potrzeb energetycznych transportu samochodowego | 206 |
3.5. Podsumowanie | 227 |
Rozdział 4. Kierunki rozwoju rynku paliw alternatywnych dla niskoemisyjnego transportu samochodowego w Unii Europejskiej | 231 |
4.1. Wprowadzenie | 231 |
4.2. Strategia wykorzystania paliw alternatywnych w transporcie samochodowym | 233 |
4.3. Mechanizmy wsparcia wykorzystania paliw alternatywnych w transporcie samochodowym | 251 |
4.4. Ocena rozwoju rynków głównych paliw alternatywnych dla transportu samochodowego | 274 |
4.4.1. Rynek biopaliw | 274 |
4.4.2. Rynek paliw gazowych CNG i LNG | 285 |
4.4.3. Rozwój elektromobilności | 297 |
4.5. Podsumowanie | 313 |
Rozdział 5. Modelowanie efektów wykorzystania paliw alternatywnych w transporcie samochodowym na przykładzie Polski | 315 |
5.1. Wprowadzenie | 315 |
5.2. Jakościowy model funkcjonowania transportu samochodowego | 317 |
5.3. Zasady wykorzystania jakościowego modelu transportu samochodowego | 323 |
5.4. Szacowanie efektów rozwoju niskoemisyjnego transportu samochodowego w Polsce | 328 |
5.4.1. Uzasadnienie założeń | 328 |
5.4.2. Efekty rozwoju niskoemisyjnego transportu samochodowego w Polsce w wyniku wykorzystania paliw alternatywnych | 335 |
5.4.3. Analiza wrażliwości efektów rozwoju niskoemisyjnego transportu samochodowego w Polsce w wyniku wykorzystania paliw alternatywnych | 339 |
5.5. Podsumowanie | 345 |
Zakończenie | 349 |
Bibliografia | 355 |
The impact of alternative fuels’ usage in road transport on the development of low-carbon emission economy in the European Union (Summary) | 385 |
Der Einfluß der Verwendung von alternativen Kraftstoffen im Straßentransport auf die Entwicklung der kohlenstoffarmen Wirtschaft der Europäischen Union (Zusammenfassen) | 387 |
Spis tabel | 389 |
Spis rysunków | 391 |
Od Redakcji | 395 |