Paradoksalne funkcje szkoły studium krytyczno-etnograficzne

Paradoksalne funkcje szkoły studium krytyczno-etnograficzne

1 ocena

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

38,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 38,00 zł  


38,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka jest próbą przyjrzenia się procesom edukacyjnym z perspektywy antropologicznej choć znaczenie analizy w jej ramach poczynionych odnosi funkcjonowanie szkoły do szerszego kontekstu społecznego, politycznego czy ekonomicznego. Jest to jednocześnie analiza konsekwencji do jakich prowadzi różnicowanie się szkół pod względem jakości kształcenia. Dodatkowym narzędziem analiz tu poczynionych jest teoretyczny kontekst poszerzający interpretację zebranych danych o analizy opierające się na teorii kodów językowych a także analizy systemowo-funkcjonalnej. Obydwie perspektywy są niemal nieobecne w praktyce badawczej w Polsce. Publikacja niniejsza ma za zadanie wypełnienie tej luki.


Rok wydania2015
Liczba stron334
KategoriaSocjologia edukacji
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
ISBN-13978-83-7865-285-4
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Uwagi wstępne    7
  
  Rozdział 1. Krytyczna etnografia edukacyjna – założenia i inspiracje    15
    1.1. Kulturowe ramy reprodukcji społecznej Willisa    16
    1.2. Współczesna krytyczna etnografia: między p pozytywizmem a postmodernizmem    18
    1.3. Carspecken i krytyczna etnografia szkoły z Houston    21
    1.4. Procedury metodologiczne w krytycznej etnografii szkoły    26
  
  Rozdział 2. Konteksty teoretyczne konstrukcji badania    33
    2.1. Specyfika polskich nierówności edukacyjnych jako teoretyczny kontekst doboru próby    33
    2.2. Quasi-rynek edukacyjny: zarys teoretyczny pola    45
  
  Rozdział 3. Procedura badań własnych    54
    3.1. Procedura doboru zbiorowości oraz próby i techniki użyte w badaniu    56
    3.2. Szczegółowe zastosowanie procedur krytycznej etnografii edukacyjnej oraz założenia teoretyczne analizy i interpretacji danych    61
    3.3. Analiza systemu relacji na podstawi e proceduralnego działania polityki    62
    3.4. Analiza dyskursu pedagogicznego z punktu widzenia lingwistyki systemowo-funkcjonalnej    67
    3.5. Zastosowanie teorii kodów edukacyjnych Bernsteina: narzędzie kodowania – operacjonalizacja Klasyfikacji i Ramy    83
    3.6. Schemat procedury badawczej i pytania badawcze    99
  
  Rozdział 4. Relacje z terenu badawczego    103
    4.1. Specyfika problemów etnograficznych badań edukacyjnych    103
    4.2. Badane szkoły – opisy i interpretacje    110
    4.3. Szkoła B – hierarchia jako podstawa porządku społecznego    114
    4.4. Szkoła A – wspólnota aprecjacji różnicy    128
    4.5. Rytuały szkolne jako podstawa porządku moralnego szkoły w interpretacji badanych    141
  
  Rozdział 5. „Samorefleksyjna kultura ogółu” – interpretacyjne konsekwencje procesów globalizacji korporacyjnej     155
    5.1. Różnicowanie jako podstawa koniecznej i zobiektywizowanej sprawiedliwości – mit merytokracji w perspektywie interpretacyjnej badanych    161
    5.2. Klasizm jako mit legitymizujący izolowanie klas społecznych    177
    5.3. Szkoła jako „marka” na rynku edukacyjnym    193
    5.4. Interpretacje utowarowionej formy edukacji    225
  
  Rozdział 6. Różnice w perspektywie lingiwstyki systemowo‑funkcjonalnej     237
    6.1. Analiza w perspektywie systemowo‑funkcjonalnej    237
    6.2. Lekcje matematyki – dyskurs sokratejski versus proceduralny    239
    6.3. Lekcje języka polskiego: wiedza horyzontalna versus wertykalna    250
    6.4. Lekcje przedsiębiorczości: kultura przedsiębiorczości versus kultura oporu    264
    6.5. Podsumowanie     279
  
  Rozdział 7. Różnice w perspektywie kodów edukacyjnych Bernsteina    281
    7.1. Analiza wyników badania w perspektywie Klasyfikacji    281
    7.2. Analiza wyników badania w perspektywie Ramy    291
    7.3. Interpretacja dotychczasowych ustaleń    297
    7.4. Interpretacja w perspektywie antropologicznej    303
    7.5. Społeczny kontekst zmiany orientacji kodów edukacji    312
  
  Podsumowanie     316
  Bibliografia    325
  Spis rysunków i tabel    333
RozwińZwiń