Król i Korona Cierniowa. Kult relikwii we Francji Kapetyngów

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

10,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

10,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Głównym tematem książki jest pokazanie wzajemnego związku między dwoma istotnymi problemami historii średniowiecznego królestwa Francji: jedenastowieczną apokryficzną legendą o karolińskiej translacji Korony Cierniowej do królestwa Franków i jej recepcją w literaturze XI-XIII w., a rekonstrukcją faktycznego kapetyńskiego kultu relikwii. W przekonaniu autora oba te fenomeny kultury duchowej kapetyńskiej Francji były ze sobą wzajemnie powiązane i kształtowały między stuleciem XI a XIII religijne podstawy ideowe monarchii kapetyńskiej.


Książka otrzymała nagrodę Prezesa Rady Ministrów za osiągnięcia naukowe w roku 2014.


Jerzy Pysiak pracuje w Instytucie Historycznym Uniwersytetu Warszawskiego. Doktorat, poświęcony podstawom ideowym i mitologii władzy królewskiej we Francji za panowania Filipa Augusta, obronił na Wydziale Historycznym UW w 1999 r. Jego zainteresowania badawcze dotyczą przede wszystkim ideologii władzy królewskiej, kultury religijnej i mitologii historycznej oraz kultu relikwii i świętych w średniowiecznej Francji i Europie Zachodniej.


Liczba stron472
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-1038-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    13
  
  Część I. Prehistoria translacji Korony Cierniowej do Francji: Saint-Denis i karolińska legenda translacji Korony Cierniowej    21
  
  Rozdział I. Teksty założycielskie przekazu o translacji Korony Cierniowej z Konstantynopola do królestwa Franków    22
  
  1. Descriptio qualiter Karolus Magnus Clavum et Coronam a Constantinopoli Aquisgrani detulerit qualiterque Karolus Calvus hæc ad Sanctum Dionysium retulerit    22
  Treść i próby datacji Descriptio    23
  2. Źródła wiedzy o wyprawie Karola Wielkiego do Ziemi Świętej    35
  Kronika Benedykta z Sant’Andrea del Monte Soratte    38
  Relikwie z Charroux i Reichenau    41
  Liber de constitutione Karrofensis cenobii    42
  Libellus de translatione sanguinis Domini z opactwa Reichenau    45
  3. Czy narracje z Charroux, Monte Soratte i Reichenau mówią o genezie kultu relikwii pasyjnych w opactwie Saint-Denis?    47
  
  Rozdział II. Recepcja Descriptio qualiter do czasów panowania Ludwika Świętego – Iter Hierosolimitanum Karoli Magni    61
  
  1. Hagiografia cesarska: De sanctitate Karoli Magni    65
  2. Literatura wernakularna: chansons de geste i proza historyczna w XII i XIII wieku    68
  Pèlerinage de Charlemagne    68
  Fierabras    74
  Karlamagnús saga    75
  Kroniki i gesta    78
  Gesta episcoporum Mettensium    78
  Helinand z Froidmont i Wincenty z Beauvais    79
  Kronika Pseudo-Turpina. Historia Karoli Magni et Rotholandi    82
  Descriptio-Turpin Piotra z Beauvais: Korona Cierniowa i cudowne uzdrowienie skrofułów podczas pierwszego Indictum w Akwizgranie    85
  Chronique des rois de France Anonima z Béthune    88
  Gui de Bazoches i Alberyk z Trois-Fontaines    90
  Chronique rimée Filipa Mouskèsa    95
  Wielkie kroniki Francji Primata z Saint-Denis    97
  3. Recepcja Descriptio qualiter w ikonografii świątyń kapetyńskich    100
  Witraże w Saint-Denis i w Chartres    100
  Epitafium nagrobne Karola Łysego w Saint-Denis    105
  
  Rozdział III. Podsumowanie    106
  
  1. Treści ideowe mitu historycznego o wyprawie Karola Wielkiego do Jerozolimy i Konstantynopola od XI do pierwszej połowy XIII wieku    106
  2. Translacja relikwii Korony Cierniowej do Królestwa Franków i cudowne uzdrawianie skrofułów    112
  
  
  Część II. Polityka Kapetyngów wobec relikwii, X–XIII wiek    119
  
  Rozdział I. Królowie Franków i relikwie we wczesnym średniowieczu: Merowingowie i Karolingowie. Dziedzictwo karolińskiej polityki kultu relikwii w Cesarstwie epoki ottońskiej i salickiej    120
  
  1. Uwagi wstępne: dziedzictwo Konstantyna    120
  2. Kult relikwii za panowania Merowingów i pierwszych Karolingów    125
  3. Karol Łysy i kult relikwii    131
  4. Dziedzictwo karolińskiego kultu relikwii w Cesarstwie ottońskim i salickim    136
  
  Rozdział II. Uczestnictwo pierwszych Kapetyngów w kulcie relikwii (X–XI wiek)    144
  1. Kapetyngowie i proroctwo świętego Walerego    144
  2. Kult relikwii za panowania Roberta Pobożnego    148
  3. Filip I, całun Chrystusa z Compiègne i inne translacje za jego panowania    161
  
  Rozdział III. Odnowienie królewskiego kultu relikwii we Francji w XII wieku. Kult świętych i relikwii za panowania Ludwika VI, Ludwika VII i Filipa Augusta    166
  
  1. Ostensio relikwii Korony Cierniowej i gwoździa z Krzyża Świętego w Saint-Denis    166
  2. Uczestnictwo królów w translacjach lub autentyfikacjach relikwii za panowania Ludwika VI i Ludwika VII (1108–1180)    168
  3. Wystawienie na widok publiczny relikwii świętego Dionizego w opactwie Saint-Denis w XII wieku    176
  4. Cudowne uzdrowienia królów w XII i XIII wieku dzięki relikwiom świętego Dionizego i Korony Cierniowej    196
  5. Translacja relikwii świętego Dionizego w Saint-Denis w 1144 roku    204
  6. Kapetyński kult relikwii w opactwie Saint-Denis w XII wieku jako modelowy punkt odniesienia dla króla Anglii i cesarza?    214
  7. Monarchia kapetyńska wobec kultu relikwii Korony Cierniowej oraz kultu relikwii świętego Dionizego w źródłach hagiograficznych: żywoty świętego Dionizego    224
  8. Znaczenie kultu relikwii Męki Pańskiej z Saint-Denis od początku XII wieku do pierwszych lat panowania Ludwika Świętego    237
  Święta Korona z Saint-Denis    237
  Filip August i kult relikwii    248
  
  Część III. Ludwik Święty i kult relikwii    251
  
  Rozdział I. Translacja relikwii Korony Cierniowej i innych relikwii Męki Pańskiej do Paryża w latach 1239–1242. Próba rekonstrukcji i jej sens ideowy    254
  
  1. Źródła    255
  Źródła hagiograficzne    255
  De susceptione Corone Domini arcybiskupa Gautiera Cornuta (1240)    255
  Gérard de Saint-Quentin, Translatio Sancte Corone Domini Ihesu Christi (po 1248)    257
  Inne źródła hagiograficzne (do końca XIII wieku)    258
  Kroniki (do połowy XIV wieku)    262
  Kroniki francuskie    262
  Kroniki obce    265
  Inne źródła    267
  2. Kontekst historyczny translacji    267
  Translacja z 1239 roku w świetle źródeł hagiograficznych    267
  Okoliczności translacji z 1239 roku w świetle kronik francuskich i obcych    273
  3. Rekonstrukcja translacji Korony Cierniowej w sierpniu 1239 roku    283
  4. Translacje relikwii pasyjnych do Paryża w latach 1241–1242. Próba rekonstrukcji    293
  5. Święto Korony Cierniowej i inne święta ku czci relikwii pasyjnych sprowadzonych przez Ludwika IX    302
  
  Rozdział II. Znaczenie translacji Korony Cierniowej i relikwii pasyjnych oraz ich kultu dla ideologii władzy Ludwika IX i monarchii Kapetyngów    309
  
  1. Źródła narracyjne    309
  2. Korona Cierniowa jako Święta Korona oraz titulus Imperii    318
  3. Wybrane źródła liturgiczne    326
  4. Ludwik Święty i inne translacje relikwii we Francji za jego panowania    345
  
  Zakończenie. Translacja i kult Korony Cierniowej za panowania Ludwika Świętego na tle kultu relikwii za panowania Kapetyngów    355
  
  1. Ludwik Święty – rex imago Christi    356
  2. Ludwik Święty jako nowy Karol Wielki    359
  3. Sainte-Chapelle w czasach Ludwika Świętego    367
  4. Translatio Imperii czy translacja Jerozolimy?    370
  5. Monarchia kapetyńska wobec kultu relikwii do XIII wieku    372
  
  Bibliografia    384
  Summary    449
  Spis ilustracji    454
  Indeks cytowanych w tekście ważniejszych źródeł anonimowych    456
  Indeks osób    458
  Indeks geograficzny    469
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia