Teatr uwikłany

Koreańska sztuka teatralna i dramatyczna w latach 1900-1950

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

10,02  16,70

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 16,70 zł (-40%)

Najniższa cena z 30 dni: 9,24 zł  


10,02

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka poświęcona koreańskiej sztuce teatralnej w pierwszych dekadach XX w., będącej odpowiedzią na oczekiwania nowej epoki i reakcją na przemiany historyczne, polityczne, społeczne i kulturowe, jakie w tej dobie przeżywała Korea i jej społeczeństwo. Wychodząc naprzeciw postulatom ówczesnych elit politycznych i przedstawicieli wpływowych środowisk intelektualnych, a także nowej, coraz bardziej wymagającej publiczności, teatr koreański zaczął wprowadzać gruntowne zmiany, które zaowocowały powstaniem nowych gatunków, ukształtowanych pod silnym wpływem teatru japońskiego i zachodniego. Ujawniły one różnorodność oczekiwań i potrzeb Koreańczyków,
którzy wynieśli teatr do rangi wartości społecznej i nadali mu nowy, niespotykany wcześniej wymiar społeczny, sytuując go w nurcie ogólnonarodowych interesów i społecznych realiów okupowanego kraju. Autorka podejmuje próbę analizy procesu narodzin współczesnego teatru koreańskiego i wyznaczenia głównych funkcji sztuki teatralnej.


Rok wydania2013
Liczba stron454
KategoriaTeatrologia
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-2037-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie     9
  
  Rozdział I Spór o teatr koreański     31
  
  Teatr p’ansori – od sztuki ludowej do elitarnej     34
  Teatr Hǔidae – narodowy czy komercyjny?     41
  Teatr Wǒn’gaksa – stary czy nowy?     56
  Klasyczna opera ch’ang-gǔk – próba pogodzenia sztuki i rozrywki     64
  Teatr „nowej szkoły” (shinp’a-gǔk) – próba pogodzenia misji społecznej i rozrywki     75
  Amatorski ruch teatrów akademickich i szkolnych (soin-gǔk) – próba pogodzenia misji społecznej i sztuki     90
  Instytut Sztuki Teatralnej – teatr rodzimy czy obcy?     100
  Opinie pierwszych koreańskich teoretyków teatru     116
  Yun Paeng-nam – społeczna funkcja teatru    116
  Hyǒn Ch’ǒl – narodowa koncepcja teatru (minjung-gǔk)     123
  Kim U-jin – wyzwolić ludzkiego ducha     134
  
  Rozdział II Koreańskie metamorfozy teatralne – od reformy do rozrywki     149
  
  Pierwsze próby reformowania teatru koreańskiego     152
  Klasyczna opera ch’ang-gǔk – od teatru p’ansori do opery zachodniej     152
  Teatr „nowej szkoły” (shinp’a-gǔk) – nowatorstwo czy imitacja?     164
  „Dramat nowy” (shin-gǔk) – w stronę Zachodu     181
  Kalejdoskop teatralny     199
  Triumf popularnego teatru rozrywkowego (taejung-gǔk)     215
  Towarzystwo T’owǒl i Pak Sǔng-hǔi – zakładnik epoki     218
  Koreański Ośrodek Teatralny i Chi Tu-han – zakładnik teatru shinp’a     227
  Instytut Sztuki Teatralnej i Yu Ch’i-jin – zakładnik własnych ideałów     235
  Teatr Dalekiego Wschodu – mekka popularnego teatru rozrywkowego     252
  
  Rozdział III Dramat koreański jako trybuna społeczna     270
  
  Srebrny świat i krytyka starego porządku feudalnej Korei     272
  Trzej pacjenci i obrona konserwatywnej obyczajowości     280
  Rozpacz kobiety i apel o prawo do „wolnej miłości” (chayu yǒn’ae)     295
  Śmierć Kim Yǒng-ila – głos protestu wobec nierówności społecznej     305
  Wrak – zagrożone prawo do samostanowienia     317
  Wół i obraz upadającej wsi koreańskiej     339
  Miłość cię oszukała, przez pieniądze płaczesz – w obronie kisaeng     366
  
  Zakończenie     390
  
  Aneksy: współczesne kontrowersje i spory w koreańskiej krytyce teatralnej     396
  
  Problem genezy klasycznej opery ch’ang-gǔk     396
  Debata na temat premierowego przedstawienia zespołu Hyǒkshindan     409
  Problem autorstwa sztuki Srebrny świat     414
  
  Bibliografia     425
  
  Wykaz wybranych, nazwisk i terminów koreańskich, japońskich i chińskich     438
  
  Indeks wybranych nazwisk i terminów koreańskich, japońskich i chińskich     446
RozwińZwiń