INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka poświęcona koreańskiej sztuce teatralnej w pierwszych dekadach XX w., będącej odpowiedzią na oczekiwania nowej epoki i reakcją na przemiany historyczne, polityczne, społeczne i kulturowe, jakie w tej dobie przeżywała Korea i jej społeczeństwo. Wychodząc naprzeciw postulatom ówczesnych elit politycznych i przedstawicieli wpływowych środowisk intelektualnych, a także nowej, coraz bardziej wymagającej publiczności, teatr koreański zaczął wprowadzać gruntowne zmiany, które zaowocowały powstaniem nowych gatunków, ukształtowanych pod silnym wpływem teatru japońskiego i zachodniego. Ujawniły one różnorodność oczekiwań i potrzeb Koreańczyków,
którzy wynieśli teatr do rangi wartości społecznej i nadali mu nowy, niespotykany wcześniej wymiar społeczny, sytuując go w nurcie ogólnonarodowych interesów i społecznych realiów okupowanego kraju. Autorka podejmuje próbę analizy procesu narodzin współczesnego teatru koreańskiego i wyznaczenia głównych funkcji sztuki teatralnej.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 454 |
Kategoria | Teatrologia |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-2037-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
Rozdział I Spór o teatr koreański | 31 |
Teatr p’ansori – od sztuki ludowej do elitarnej | 34 |
Teatr Hǔidae – narodowy czy komercyjny? | 41 |
Teatr Wǒn’gaksa – stary czy nowy? | 56 |
Klasyczna opera ch’ang-gǔk – próba pogodzenia sztuki i rozrywki | 64 |
Teatr „nowej szkoły” (shinp’a-gǔk) – próba pogodzenia misji społecznej i rozrywki | 75 |
Amatorski ruch teatrów akademickich i szkolnych (soin-gǔk) – próba pogodzenia misji społecznej i sztuki | 90 |
Instytut Sztuki Teatralnej – teatr rodzimy czy obcy? | 100 |
Opinie pierwszych koreańskich teoretyków teatru | 116 |
Yun Paeng-nam – społeczna funkcja teatru | 116 |
Hyǒn Ch’ǒl – narodowa koncepcja teatru (minjung-gǔk) | 123 |
Kim U-jin – wyzwolić ludzkiego ducha | 134 |
Rozdział II Koreańskie metamorfozy teatralne – od reformy do rozrywki | 149 |
Pierwsze próby reformowania teatru koreańskiego | 152 |
Klasyczna opera ch’ang-gǔk – od teatru p’ansori do opery zachodniej | 152 |
Teatr „nowej szkoły” (shinp’a-gǔk) – nowatorstwo czy imitacja? | 164 |
„Dramat nowy” (shin-gǔk) – w stronę Zachodu | 181 |
Kalejdoskop teatralny | 199 |
Triumf popularnego teatru rozrywkowego (taejung-gǔk) | 215 |
Towarzystwo T’owǒl i Pak Sǔng-hǔi – zakładnik epoki | 218 |
Koreański Ośrodek Teatralny i Chi Tu-han – zakładnik teatru shinp’a | 227 |
Instytut Sztuki Teatralnej i Yu Ch’i-jin – zakładnik własnych ideałów | 235 |
Teatr Dalekiego Wschodu – mekka popularnego teatru rozrywkowego | 252 |
Rozdział III Dramat koreański jako trybuna społeczna | 270 |
Srebrny świat i krytyka starego porządku feudalnej Korei | 272 |
Trzej pacjenci i obrona konserwatywnej obyczajowości | 280 |
Rozpacz kobiety i apel o prawo do „wolnej miłości” (chayu yǒn’ae) | 295 |
Śmierć Kim Yǒng-ila – głos protestu wobec nierówności społecznej | 305 |
Wrak – zagrożone prawo do samostanowienia | 317 |
Wół i obraz upadającej wsi koreańskiej | 339 |
Miłość cię oszukała, przez pieniądze płaczesz – w obronie kisaeng | 366 |
Zakończenie | 390 |
Aneksy: współczesne kontrowersje i spory w koreańskiej krytyce teatralnej | 396 |
Problem genezy klasycznej opery ch’ang-gǔk | 396 |
Debata na temat premierowego przedstawienia zespołu Hyǒkshindan | 409 |
Problem autorstwa sztuki Srebrny świat | 414 |
Bibliografia | 425 |
Wykaz wybranych, nazwisk i terminów koreańskich, japońskich i chińskich | 438 |
Indeks wybranych nazwisk i terminów koreańskich, japońskich i chińskich | 446 |