Urzędnicy w służbie demokratycznego państwa

Salus rei publicae suprema lex

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

10,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

10,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Od rozpoczęcia przeobrażeń ustrojowych w Polsce minęło już ponad dwadzieścia lat. Zmiany, jakie nastąpiły w tym okresie, mają w wielu sferach życia publicznego wręcz rewolucyjny jakościowy charakter i objęły również aparat administracyjny państwa. Autorka, badając i opisując służbę cywilną III Rzeczypospolitej, uwzględnia perspektywę historyczną (zarówno z okresu międzywojennego, jak i po II wojnie światowej), w najszerszym zakresie przedstawiając przemiany, jakie dokonywały się po 1989 r. Wiele uwagi poświęca instytucjonalizacji tej służby, zagadnieniom jej upolitycznienia i próbom odpolitycznienia, a także "europeizacji".


Niepodważalnymi zaletami publikacji są interdyscyplinarność i kompleksowość opracowania, obejmujące zarówno prawne, jak i socjologiczne aspekty omawianej problematyki, oraz nowatorska warstwa empiryczna.


Książka stanowi godną polecenia lekturę nie tylko dla pracowników naukowych, ale również studentów nauk społecznych oraz wszystkich, którzy chcieliby uporządkować i zgłębić wiedzę na temat struktur administracji publicznej we współczesnym państwie - na tle typowych rozwiązań europejskich oraz reprezentatywnych koncepcji i doktryn administracji publicznej.


Liczba stron378
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-1094-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  
  ROZDZIAŁ I. Służba cywilna w Polsce    23
  
  Wstęp    23
  
  1. Służba cywilna – definicje i zakres pojęcia    31
  1.1. Urzędnik, urzędnik państwowy, urzędnik służby cywilnej    44
  
  2. Służba cywilna Trzeciej RP    53
  2.1. Lata 1989–1993: pierwsze projekty ustaw o służbie cywilnej    55
  2.2. Lata 1993–1997: pierwsza ustawa o służbie cywilnej    58
  2.3. Lata 1997–2001: konstytucyjny zapis i nowa ustawa o służbie cywilnej    62
  2.4. Lata 2001–2005: upolitycznienie służby cywilnej    69
  2.5. Lata 2005–2007: reforma służby cywilnej, powstanie Państwowego Zasobu Kadrowego    74
  2.6. Lata 2008–…: sanacja służby cywilnej    83
  2.7. Służba cywilna pod rządami nowej ustawy    85
  2.8. Krajowa Szkoła Administracji Publicznej versus ustawa o służbie cywilnej z 2008 roku    92
  
  Uwagi końcowe    96
  
  ROZDZIAŁ II. Urzędnicy służby cywilnej – szkic do portretu socjologicznego    101
  
  Wstęp    101
  
  1. Korpus służby cywilnej – charakterystyka społeczno-demograficzna    106
  1.1. Płeć    110
  1.2. Wiek    114
  1.3. Typ wykształcenia    115
  1.4. Zatrudnienie, staż pracy i zarobki w służbie cywilnej    118
  1.5. Charakterystyka respondentów    121
  
  2. Urzędnicy – drogi do korpusu służby cywilnej    124
  
  3. Motywy podjęcia pracy w administracji publicznej    133
  3.1. Motywacja wewnętrzna    136
  3.2. Motywacja zewnętrzna    141
  3.3. Motywy ubiegania się o status urzędnika służby cywilnej    143
  3.4. Urzędniczy esprit de corps    150
  
  4. Kariera i awans w służbie cywilnej w opiniach urzędników    156
  4.1. Urzędnicy o kryteriach awansu w służbie cywilnej    166
  
  5. Urzędnicy versus eurobiurokraci    179
  
  ROZDZIAŁ III. Instytucjonalizacja moralności w służbie cywilnej – kodeksy etyczne i wzory osobowe urzędników służby cywilnej    191
  
  Wstęp    191
  
  1. Kodeksy etyczne w administracji publicznej    196
  1.1. Kodeks Etyki Służby Cywilnej    205
  1.2. Kodeks Etyki Służby Cywilnej w opiniach urzędników    210
  • Wiedza na temat KESC    210
  • Znaczenie KESC dla praktyki zawodowej    214
  • Funkcje kodeksu etyki zawodowej    222
  
  2. Dylematy etyczne urzędników służby cywilnej    231
  2.1. Źródła dylematów etycznych    233
  • Dylematy przełożony – podwładny    236
  • Dylematy związane z obsługą klientów    246
  • Dylematy etyczne, których źródłem są kontakty z kolegami i współpracownikami    253
  2.2. Wzory postępowania w sytuacji dylematu etycznego    256
  2.3. Legalizm jako główna zasada postępowania    260
  
  3. Wzór urzędnika w ustroju demokratycznym    268
  3.1. Wzór osobowy urzędnika służby cywilnej    272
  3.2. Urzędnik służby cywilnej – sługa państwa czy obywatela?    276
  3.3. „Wzorowy urzędnik? Osoba normalna, po prostu ludzka, otwarta na innych…”    286
  3.4. „Człowiek, którego cenimy?” – wzorce osobowe urzędników SC    295
  
  ROZDZIAŁ IV. Urzędnicy w badaniach opinii publicznej – rzecz o prestiżu, uczciwości i rzetelności zawodowej    301
  
  Wstęp    301
  
  1. Stereotyp urzędnika    306
  
  2. Prestiż zawodu urzędnika    310
  
  3. (Nie) Cnoty urzędnicze. Obywatele o uczciwości i rzetelności urzędników    318
  
  4. Urzędy i jakość świadczonych usług    330
  
  5. Europeizacja urzędów?    333
  
  6. Służba cywilna w opinii społeczeństwa    336
  6.1. Opinie o urzędnikach służby cywilnej    338
  Uwagi końcowe    340
  
  Zakończenie    345
  Bibliografia    359
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia