INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Rozprawa habilitacyjna z pogranicza pedagogiki i socjologii.
Główne pytanie badawcze tej pracy dotyczy związku między poziomem segregacji społecznych w oświacie a nasileniem nierówności edukacyjnych. Procesy segregacji są istotnym mechanizmem społecznego konstruowania nierówności edukacyjnych - oto kluczowa hipoteza ukierunkowująca to studium empiryczne.
W analizach uwaga zostanie skoncentrowana na z założenia powszechnym i jednolitym segmencie oświaty, czyli szkołach podstawowych i gimnazjach. Przedmiotem specjalnej troski poznawczej będzie gimnazjum - efekt reformy ustroju szkolnego roku 1999.
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 312 |
Kategoria | Pedagogika ogólna |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-1814-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie – pojęciowe i teoretyczne ramy analiz | 9 |
Podstawowe pojęcia i ich teoretyczny kontekst | 10 |
Międzypokoleniowa ruchliwość społeczna a nierówności społeczne w edukacji | 10 |
Pojęcia nierówności edukacyjnych i segregacji społecznych w oświacie | 14 |
Najważniejsze teorie nierówności edukacyjnych | 23 |
Podejście biologiczne – dziedziczenie genetyczne jako mechanizm wyjaśniający nierówności edukacyjne | 23 |
Podejście socjologiczne – procesy społeczne jako mechanizm powstawania nierówności edukacyjnych | 39 |
Podejście psychologiczne – procesy psychiczne jako mechanizm powstawania nierówności edukacyjnych | 46 |
Wykorzystane zbiory danych | 48 |
Rozdział 1. Poziom nierówności edukacyjnych w polskiej oświacie | 53 |
Pytania wstępne, czyli kontekst analizy nierówności edukacyjnych w Polsce | 55 |
Rozwarstwienie ekonomiczne społeczeństwa polskiego | 55 |
Międzypokoleniowa ruchliwość społeczna | 60 |
Poziom upowszechnienia edukacji w Polsce | 60 |
Wykształcenie jako czynnik alokacji w strukturze społecznej | 66 |
Nierówności edukacyjne w Polsce | 68 |
Nierówności edukacyjne związane z SES rodziców ucznia | 69 |
Nierówności edukacyjne powiązane z lokalizacją szkoły | 82 |
Rozdział 2. Poziom segregacji społecznych w polskiej oświacie | 97 |
Segregacje społeczne w oświacie ze względu na SES | 98 |
Segregacje społeczne ze względu na SES w szkole podstawowej | 98 |
Segregacje społeczne ze względu na SES w gimnazjach | 99 |
Segregacje społeczne ze względu na SES w perspektywie porównawczej | 113 |
Segregacje społeczne w gimnazjum ze względu na uprzednie osiągnięcia szkolne uczniów | 123 |
Segregacje społeczne ze względu na uprzednie osiągnięcia w ujęciu dynamicznym | 125 |
Nasilenie i uwarunkowania segregacji wewnątrzszkolnych w gimnazjach | 136 |
Rozdział 3. Poziom segregacji społecznych w systemach oświatowych a nasilenie nierówności edukacyjnych | 146 |
Poziom segregacji społecznych w systemach oświaty a nasilenie nierówności edukacyjnych | 147 |
Makrospołeczne korelaty poziomu segregacji SES i nasilenia nierówności edukacyjnych | 149 |
Rozdział 4. Efekt rówieśników | 173 |
Teoretyczne ramy analizy efektu rówieśników | 176 |
Szkolne ramy powstawania efektu rówieśników | 177 |
Mechanizmy powstawania efektu rówieśników | 178 |
Efekt rówieśników jako artefakt | 179 |
Efekt rówieśników w polskim systemie oświaty szacowany ze względu na SES rodziny pochodzenia ucznia | 183 |
Efekt rówieśników w edukacji początkowej | 184 |
Efekt rówieśników w klasie piątej szkoły podstawowej | 188 |
Efekt rówieśników w VIII klasie dawnej szkoły podstawowej | 191 |
Efekt rówieśników w polskim systemie oświaty szacowany ze względu na uprzednie osiągnięcia ucznia | 204 |
Rozdział 5. Konsekwencje segregacji wewnątrzszkolnych | 220 |
Konsekwencje segregacji wewnątrzszkolnych ze względu na SES w gimnazjum | 221 |
Konsekwencje segregacji wewnątrzszkolnych ze względu na SES w klasie VIII dawnej szkoły podstawowej – studium przypadku | 230 |
Konsekwencje segregacji wewnątrzszkolnych ze względu na uprzednie osiągnięcia szkolne w świetle wyników egzaminów zewnętrznych | 236 |
Rozdział 6. Quasi-rynek szkół publicznych, segregacje społeczne i nierówności edukacyjne | 252 |
Koncepcja i konsekwencje polityki rynkowej w oświacie publicznej | 253 |
Swoboda wyboru szkoły przez rodziców | 254 |
System informacji o jakości szkół | 260 |
Finansowanie szkół zgodnie z zasadą „pieniądze podążają za uczniem” | 262 |
Rywalizacja między szkołami i poprawa jakości kształcenia | 264 |
Narastająca segregacja społeczna | 267 |
Skutki polityki rynkowej na poziomie lokalnym – studium przypadku | 270 |
Kwidzyński rynek oświatowy | 271 |
Wykorzystywanie przez rodziców prawa do wyboru szkoły | 277 |
Zapaść i likwidacja szkół | 278 |
Dynamika segregacji społecznych w oświacie | 280 |
Dynamika nierówności edukacyjnej | 283 |
Poprawa jakości kształcenia | 286 |
Podsumowanie | 287 |
Dodatek metodologiczny – wskaźnik edukacyjnej wartości dodanej | 289 |
Bibliografia | 304 |