Szkoła - segregacje - nierówności

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

12,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em.
Brak wydruku.

12,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Rozprawa habilitacyjna z pogranicza pedagogiki i socjologii.


Główne pytanie badawcze tej pracy dotyczy związku między poziomem segregacji społecznych w oświacie a nasileniem nierówności edukacyjnych. Procesy segregacji są istotnym mechanizmem społecznego konstruowania nierówności edukacyjnych - oto kluczowa hipoteza ukierunkowująca to studium empiryczne.


W analizach uwaga zostanie skoncentrowana na z założenia powszechnym i jednolitym segmencie oświaty, czyli szkołach podstawowych i gimnazjach. Przedmiotem specjalnej troski poznawczej będzie gimnazjum - efekt reformy ustroju szkolnego roku 1999.


Liczba stron312
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-1814-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA


PayPo - Promocja!

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie – pojęciowe i teoretyczne ramy analiz     9
  
    Podstawowe pojęcia i ich teoretyczny kontekst     10
      Międzypokoleniowa ruchliwość społeczna a nierówności społeczne w edukacji     10
      Pojęcia nierówności edukacyjnych i segregacji społecznych w oświacie     14
    Najważniejsze teorie nierówności edukacyjnych     23
      Podejście biologiczne – dziedziczenie genetyczne jako mechanizm wyjaśniający nierówności edukacyjne     23
      Podejście socjologiczne – procesy społeczne jako mechanizm powstawania nierówności edukacyjnych     39
      Podejście psychologiczne – procesy psychiczne jako mechanizm powstawania nierówności edukacyjnych     46
    Wykorzystane zbiory danych     48
  
  Rozdział 1. Poziom nierówności edukacyjnych w polskiej oświacie     53
  
    Pytania wstępne, czyli kontekst analizy nierówności edukacyjnych w Polsce     55
      Rozwarstwienie ekonomiczne społeczeństwa polskiego     55
      Międzypokoleniowa ruchliwość społeczna     60
      Poziom upowszechnienia edukacji w Polsce     60
      Wykształcenie jako czynnik alokacji w strukturze społecznej     66
    Nierówności edukacyjne w Polsce     68
      Nierówności edukacyjne związane z SES rodziców ucznia     69
      Nierówności edukacyjne powiązane z lokalizacją szkoły     82
  
  Rozdział 2. Poziom segregacji społecznych w polskiej oświacie     97
  
    Segregacje społeczne w oświacie ze względu na SES     98
      Segregacje społeczne ze względu na SES w szkole podstawowej     98
      Segregacje społeczne ze względu na SES w gimnazjach     99
      Segregacje społeczne ze względu na SES w perspektywie porównawczej     113
    Segregacje społeczne w gimnazjum ze względu na uprzednie osiągnięcia szkolne uczniów     123
      Segregacje społeczne ze względu na uprzednie osiągnięcia w ujęciu dynamicznym     125
     Nasilenie i uwarunkowania segregacji wewnątrzszkolnych w gimnazjach     136
  
  Rozdział 3. Poziom segregacji społecznych w systemach oświatowych a nasilenie nierówności edukacyjnych     146
  
    Poziom segregacji społecznych w systemach oświaty a nasilenie nierówności edukacyjnych     147
    Makrospołeczne korelaty poziomu segregacji SES i nasilenia nierówności edukacyjnych     149
  
  Rozdział 4. Efekt rówieśników     173
  
    Teoretyczne ramy analizy efektu rówieśników     176
      Szkolne ramy powstawania efektu rówieśników     177
      Mechanizmy powstawania efektu rówieśników     178
      Efekt rówieśników jako artefakt     179
    Efekt rówieśników w polskim systemie oświaty szacowany ze względu na SES rodziny pochodzenia ucznia     183
      Efekt rówieśników w edukacji początkowej     184
      Efekt rówieśników w klasie piątej szkoły podstawowej     188
      Efekt rówieśników w VIII klasie dawnej szkoły podstawowej     191
    Efekt rówieśników w polskim systemie oświaty szacowany ze względu na uprzednie osiągnięcia ucznia     204
  
  Rozdział 5. Konsekwencje segregacji wewnątrzszkolnych     220
  
    Konsekwencje segregacji wewnątrzszkolnych ze względu na SES w gimnazjum     221
    Konsekwencje segregacji wewnątrzszkolnych ze względu na SES w klasie VIII dawnej szkoły podstawowej – studium przypadku     230
    Konsekwencje segregacji wewnątrzszkolnych ze względu na uprzednie osiągnięcia szkolne w świetle wyników egzaminów zewnętrznych     236
  
  Rozdział 6. Quasi-rynek szkół publicznych, segregacje społeczne i nierówności edukacyjne     252
  
    Koncepcja i konsekwencje polityki rynkowej w oświacie publicznej     253
      Swoboda wyboru szkoły przez rodziców     254
      System informacji o jakości szkół     260
      Finansowanie szkół zgodnie z zasadą „pieniądze podążają za uczniem”     262
      Rywalizacja między szkołami i poprawa jakości kształcenia     264
      Narastająca segregacja społeczna     267
    Skutki polityki rynkowej na poziomie lokalnym – studium przypadku     270
      Kwidzyński rynek oświatowy     271
      Wykorzystywanie przez rodziców prawa do wyboru szkoły     277
      Zapaść i likwidacja szkół     278
      Dynamika segregacji społecznych w oświacie     280
      Dynamika nierówności edukacyjnej     283
      Poprawa jakości kształcenia     286
    Podsumowanie     287
  
  Dodatek metodologiczny – wskaźnik edukacyjnej wartości dodanej     289
  Bibliografia     304
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia