Polska oświata w międzynarodowych badaniach umiejętności uczniów PISA OECD

Wyniki, trendy, kontekst i porównywalność

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

9,24  12,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 12,00 zł (-23%)

Najniższa cena z 30 dni: 9,24 zł  


9,24

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka ma na celu przedstawienie wyników rozszerzonych, krytycznych analiz wybranych danych z badań międzynarodowych umiejętności uczniów, ze szczególnym uwypukleniem wyników polskich uczniów. Analizy te opierają się na zaawansowanych metodach statystycznych, jednak ich opis autorzy starali się ograniczyć do niezbędnego minimum, skupiając się na omówieniu głównych rezultatów i ich interpretacji. Szczegółowe informacje dotyczące metodologii analiz dostępne są w artykułach, do których podano odnośniki.


Rozdział 1 przedstawia główne wyniki z badania PISA. Nie jest to jednak proste przypomnienie wyników z raportu PISA, prezentowane są w nim oryginalne analizy wykorzystujące od nowa wyskalowane indywidualne wyniki polskich uczniów. Nowe skale, także skorygowane o zmiany w składzie prób uczniów, a nawet zmiany w cechach rodzin uczniów, pokazują bardziej spójny obraz przemian umiejętności piętnastolatków w Polsce.


W rozdziale 2 porównania dopełniają analizy wykorzystujące dane PIRLS oraz nowatorska analiza przyrostu umiejętności uczniów w zakresie czytania między końcem klasy III szkoły podstawowej (wyniki badania PIRLS), a końcem gimnazjum (wyniki badania PISA). Rozdział 3 poświęcony został analizie danych dla klasy I i II szkół ponadgimnazjalnych w Polsce. Dane te zostały zebrane w ramach tzw. opcji narodowej badania PISA przeprowadzonego w 2006 roku. W rozdziale 4 przedstawiono wyniki analiz wpływu różnych aspektów pochodzenia społeczno-ekonomicznego uczniów na jego wyniki w testach PISA. Rozdział 5 poświęcony został analizie motywacji uczniów, a rozdział 6 podsumowuje główne rezultaty opisane w książce.


Rok wydania2013
Liczba stron166
KategoriaPedagogika medialna
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-2023-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    7
  ROZDZIAŁ 1. Wyniki polskich piętnastolatków w perspektywie porównawczej    11
  1.1. Problemy skalowania    11
  1.2. Korekta wyników uwzględniająca status społeczno-ekonomiczny rodziny ucznia    17
  1.3. Wyniki PISA 2009    19
  1.4. Zmiany w poziomie umiejętności w latach 2000–2009    32
  1.5. Trendy w zróżnicowaniu poziomu umiejętności    44
  ROZDZIAŁ 2. Osiągnięcia uczniów w szkole podstawowej i ich dalszy rozwój – między PIRLS a PISA    51
  2.1. Badanie umiejętności czytania w PIRLS i PISA    51
  2.2. Miary międzynarodowej wartości dodanej na podstawie PIRLS i PISA    55
  2.3. Problemy z porównywalnością testów    56
  2.4. Szacowanie błędów ekwiwalentności konstruktów oraz modelu skalowania    58
  2.5. Łączenie oszacowanych błędów    61
  2.6. Metody korekty parametrów    62
  2.7. Wyniki analiz rozwoju umiejętności czytania    63
  Załącznik    75
  ROZDZIAŁ 3. Przyrost poziomu umiejętności mierzonych w PISA w kolejnych latach nauki szkolnej    82
  3.1. Wyniki PISA 2000 i 2006 z podziałem na typy szkół    83
  3.2. Efektywność nauczania w różnych typach szkół ponadgimnazjalnych – model wartości dodanej    87
  ROZDZIAŁ 4. Rodzinne uwarunkowania poziomu umiejętności: pieniądze czy książki?    98
  4.1. Dane wykorzystane w analizie uwarunkowań rodzinnych    100
  4.2. Metoda analizy uwarunkowań rodzinnych    103
  4.3. Uwarunkowania rodzinne na poziomie gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej    105
  4.4. Analiza porównawcza uwarunkowań rodzinnych    114
  ROZDZIAŁ 5. Motywacja do uczenia się a umiejętności z zakresu przedmiotów przyrodniczych    120
  5.1. Główne podejścia teoretyczne do badania motywacji    120
  5.2. Motywacja do nauki przedmiotów przyrodniczych a wyniki testu PISA 2006 – analiza porównawcza    122
  Podsumowanie    128
  ANEKS. Wyniki egzaminacyjne na skali PISA 2006    134
  A.1. Wyrażanie wyników egzaminacyjnych na skalach PISA    134
  A.2. Egzamin gimnazjalny a test PISA    134
  A.3. Wiązanie egzaminu gimnazjalnego z PISA    138
  A.4. Wyniki egzaminacyjne na skali PISA w województwach    140
  A.5. Wyniki egzaminacyjne na skali PISA w powiatach    142
  Literatura    157
  Spis tabel    160
  Spis wykresów    162
  Spis rysunków165
RozwińZwiń