EBOOKI WYDAWCY
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka ma na celu przedstawienie wyników rozszerzonych, krytycznych analiz wybranych danych z badań międzynarodowych umiejętności uczniów, ze szczególnym uwypukleniem wyników polskich uczniów. Analizy te opierają się na zaawansowanych metodach statystycznych, jednak ich opis autorzy starali się ograniczyć do niezbędnego minimum, skupiając się na omówieniu głównych rezultatów i ich interpretacji. Szczegółowe informacje dotyczące metodologii analiz dostępne są w artykułach, do których podano odnośniki.
Rozdział 1 przedstawia główne wyniki z badania PISA. Nie jest to jednak proste przypomnienie wyników z raportu PISA, prezentowane są w nim oryginalne analizy wykorzystujące od nowa wyskalowane indywidualne wyniki polskich uczniów. Nowe skale, także skorygowane o zmiany w składzie prób uczniów, a nawet zmiany w cechach rodzin uczniów, pokazują bardziej spójny obraz przemian umiejętności piętnastolatków w Polsce.
W rozdziale 2 porównania dopełniają analizy wykorzystujące dane PIRLS oraz nowatorska analiza przyrostu umiejętności uczniów w zakresie czytania między końcem klasy III szkoły podstawowej (wyniki badania PIRLS), a końcem gimnazjum (wyniki badania PISA). Rozdział 3 poświęcony został analizie danych dla klasy I i II szkół ponadgimnazjalnych w Polsce. Dane te zostały zebrane w ramach tzw. opcji narodowej badania PISA przeprowadzonego w 2006 roku. W rozdziale 4 przedstawiono wyniki analiz wpływu różnych aspektów pochodzenia społeczno-ekonomicznego uczniów na jego wyniki w testach PISA. Rozdział 5 poświęcony został analizie motywacji uczniów, a rozdział 6 podsumowuje główne rezultaty opisane w książce.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 166 |
Kategoria | Pedagogika medialna |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-2023-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
ROZDZIAŁ 1. Wyniki polskich piętnastolatków w perspektywie porównawczej | 11 |
1.1. Problemy skalowania | 11 |
1.2. Korekta wyników uwzględniająca status społeczno-ekonomiczny rodziny ucznia | 17 |
1.3. Wyniki PISA 2009 | 19 |
1.4. Zmiany w poziomie umiejętności w latach 2000–2009 | 32 |
1.5. Trendy w zróżnicowaniu poziomu umiejętności | 44 |
ROZDZIAŁ 2. Osiągnięcia uczniów w szkole podstawowej i ich dalszy rozwój – między PIRLS a PISA | 51 |
2.1. Badanie umiejętności czytania w PIRLS i PISA | 51 |
2.2. Miary międzynarodowej wartości dodanej na podstawie PIRLS i PISA | 55 |
2.3. Problemy z porównywalnością testów | 56 |
2.4. Szacowanie błędów ekwiwalentności konstruktów oraz modelu skalowania | 58 |
2.5. Łączenie oszacowanych błędów | 61 |
2.6. Metody korekty parametrów | 62 |
2.7. Wyniki analiz rozwoju umiejętności czytania | 63 |
Załącznik | 75 |
ROZDZIAŁ 3. Przyrost poziomu umiejętności mierzonych w PISA w kolejnych latach nauki szkolnej | 82 |
3.1. Wyniki PISA 2000 i 2006 z podziałem na typy szkół | 83 |
3.2. Efektywność nauczania w różnych typach szkół ponadgimnazjalnych – model wartości dodanej | 87 |
ROZDZIAŁ 4. Rodzinne uwarunkowania poziomu umiejętności: pieniądze czy książki? | 98 |
4.1. Dane wykorzystane w analizie uwarunkowań rodzinnych | 100 |
4.2. Metoda analizy uwarunkowań rodzinnych | 103 |
4.3. Uwarunkowania rodzinne na poziomie gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej | 105 |
4.4. Analiza porównawcza uwarunkowań rodzinnych | 114 |
ROZDZIAŁ 5. Motywacja do uczenia się a umiejętności z zakresu przedmiotów przyrodniczych | 120 |
5.1. Główne podejścia teoretyczne do badania motywacji | 120 |
5.2. Motywacja do nauki przedmiotów przyrodniczych a wyniki testu PISA 2006 – analiza porównawcza | 122 |
Podsumowanie | 128 |
ANEKS. Wyniki egzaminacyjne na skali PISA 2006 | 134 |
A.1. Wyrażanie wyników egzaminacyjnych na skalach PISA | 134 |
A.2. Egzamin gimnazjalny a test PISA | 134 |
A.3. Wiązanie egzaminu gimnazjalnego z PISA | 138 |
A.4. Wyniki egzaminacyjne na skali PISA w województwach | 140 |
A.5. Wyniki egzaminacyjne na skali PISA w powiatach | 142 |
Literatura | 157 |
Spis tabel | 160 |
Spis wykresów | 162 |
Spis rysunków165 | |