POLECAMY
-40%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Podjęte przeze mnie badania dotyczyły postaw deklarowanych w momencie wprowadzania społecznej zmiany. W świadectwach fermentu ideologicznego, jaki istniał w latach dziewięćdziesiątych XX wieku, szukałam uzasadnień przeobrażeń zastanego etosu społecznikowskiego. Z wypowiedzi działaczy wyłuskiwałam więc przede wszystkim elementy, które opisywały odmienność doświadczanej teraźniejszości od zapamiętanej lub wyobrażonej przeszłości. Chciałam dowiedzieć się, czym różni się działanie społeczne w umownym "dziś" od tego, które uprawiano "wczoraj".
Z Wprowadzenia
Bohaterami pracy są w zasadzie dwie grupy działaczy: jak ich nazywa autorka, «budowniczowie formacji» oraz «młodzi liderzy». «Budowniczowie» to ci, którzy po 1989 roku przystąpili do tworzenia sektora pozarządowego w Polsce, wcześniej na ogół w jakimś stopniu zaangażowani w podziemną działalność polityczną. «Młodzi liderzy» to ich wychowankowie, nowa generacja społeczników.
Z recenzji Małgorzaty Szpakowskiej
W obecnej rzeczywistości praca społeczna to nie społeczny zryw ludzi zaangażowanych, ale aktywność zinstytucjonalizowana. Wynika to z procedur finansowania tzw. projektów przez różne organizacje. Projekt, aby zostać zakwalifikowany do sfinansowania, musi spełniać określone, wyznaczone pewnymi ramami warunki, a praca musi przebiegać dokładnie zgodnie z planem. W tej sytuacji takie walory działalności społecznej jak spontaniczność, twórczość, dobra wola - zostają usunięte w cień, a pojawiają się walory odmienne: profesjonalność, skuteczność i racjonalność.
Z recenzji Hanny Świdy-Ziemby
Ilona Iłowiecka-Tańska ─ antropolog kultury związana z Instytutem Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Interesują ją współczesne projekty modernizacji społecznej i kulturowe przeobrażenia roli nauki i naukowców. Kieruje programem promocji nauki w Fundacji Partners Polska, jest autorką wielu programów dotyczących jej upowszechniania.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 222 |
Kategoria | Polityka społeczna |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-1102-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Podziękowania | 7 |
Rozdział I: Wprowadzenie | 9 |
Ramy czasowe | 13 |
Etos społecznikowski i etos inteligencki | 14 |
Ostoje inteligenckości: organizacje społeczne | 33 |
Materiał badawczy | 34 |
Rozdział II: Myślenie o społeczeństwie: o koncepcji trzeciego sektora | 38 |
Ciągłość i fragmentaryczność doświadczenia: rok 1989 | 50 |
Poczucie oczywistości zmiany | 56 |
Antypolityczny plan zmiany społecznej | 58 |
Przestrzeń działania: budowa zgody z państwem | 64 |
Pozarządowe, czyli wolne | 68 |
Interesy: zgoda na pluralizm | 72 |
Społeczeństwo obywatelskie | 77 |
Negatywne punkty odniesienia: wobec tradycji PRL-u | 82 |
Inspiracja z zewnątrz: zachodnie programy pomocowe | 85 |
Inspiracja z zewnątrz: idee | 88 |
Pieniądze: pytania o tożsamość | 92 |
1. Kwestia bezinteresowności | 93 |
2. Kwestia skuteczności | 95 |
3. Kwestia wolnego rynku | 97 |
Relacje między organizacjami: pytania o wspólnotę | 100 |
1. Karta zasad działania: rysowanie przestrzeni | 101 |
2. Program „Asocjacji” | 104 |
3. Ogólnopolskie Forum Inicjatyw Pozarządowych | 109 |
Formacja nowych społeczników | 110 |
Rozdział III: Myślenie o działaniu: program obywatelskiej reedukacji | 112 |
Program społecznej reedukacji | 113 |
Nowe normy – dążenie do racjonalizacji i skuteczności | 121 |
Wiara w możliwość kształtowania rzeczywistości – cele projektu | 131 |
Instrumentalna wartość zaangażowania | 135 |
Sukces – pochodna racjonalnego działania | 137 |
Działalność profesjonalnych wychowawców – trenerzy formacji | 140 |
Działalność modernizacyjna | 147 |
Rozbudowa sfery publicznej | 150 |
Rozbudowa norm społecznego współbycia | 154 |
Organizowanie zaangażowania | 156 |
Upowszechnianie wiedzy i informacji | 157 |
Działalność międzynarodowa | 159 |
Instruktaże relacji międzyludzkich | 160 |
Program społecznej reedukacji – podsumowanie | 161 |
Rozdział IV: Myślenie o sobie: perspektywa młodych działaczy | 166 |
Młodzi liderzy | 166 |
Przestrzeń działania – instytucje | 171 |
Przegrany – wygrany | 175 |
Marketing a rywalizacja | 178 |
Akceptacja zastanego ładu | 180 |
Zadowolenie z siebie | 184 |
Rodzina – element sukcesu | 185 |
Konsumpcja – wzory mieszczańskie | 187 |
Rozwój – rozbudowa potencjału osobistego | 190 |
Marzenia – ład i bezpieczeństwo | 191 |
Zaangażowanie społeczne – brak zaplecza światopoglądowego | 192 |
Znaczenie osobistej satysfakcji | 194 |
Społecznictwo – działanie zwykłych ludzi | 196 |
Dystans wobec polityki | 198 |
Polska – kategoria obca | 202 |
Nowi liderzy – podsumowanie | 203 |
Rozdział V: Zakończenie | 205 |
Zakres tematyczny przeprowadzonych wywiadów | 215 |
Bibliografia | 216 |
Indeks osób | 220 |