Portrety psychologiczne

Portrety psychologiczne

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

12,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em.
Brak wydruku.

12,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Portretowanie psychologiczne ma w sobie coś z zimnej diagnozy, werdyktu, etykiety, klasyfikacji typologicznej. Wszystko w nim powinno zostać nazwane - często w trudnym dla laika języku, wedle ustalonych arbitralnie miar opisu. Wbrew pozorom owe miary nie wywodzą się z wieloznacznych kodów kulturowych, a są jedynie konstruktami teoretycznymi, odzwierciedlającymi zracjonalizowane mniemania czy domniemania na temat hipotetycznie założonej konstrukcji ludzkiej psychiki [...]. To, co się temu zabiegowi wymyka, bywa kwalifikowane jako "reszta" o marginalnym lub bliżej nieznanym znaczeniu, wymykająca się definicyjnemu domknięciu czy uchwyceniu w związki przyczynowe. A przecież to w niej właśnie zwykle kryje się to, co najistotniejsze - cała wieloznaczność natury człowieka, wszystkie zawirowania emocji, meandry i niuanse myślenia i kojarzenia, wahania decyzyjne, konflikty sumienia, siła wiary lub rozpacz pustki duchowej, wreszcie świadomość i wola tworzenia.
Fragment książki


W prezentowanym tomie zostały zamieszczone szkice analityczne poświęcone Virginii Woolf, Johnowi Irvingowi, Józefowi Henowi, Augustowi Strindbergowi i Józefowi Piłsudskiemu, poprzedzone studiami wstępnymi z obszernymi rozważaniami na temat portretu psychologicznego wybitnej i niezwykłej osobowości oraz związku twórczości i zaburzeń psychicznych. Całość stanowi interesujący dowód naukowych poszukiwań i wykorzystywania w postępowaniu badawczym narzędzi różnych dyscyplin: psychologii, antropologii, socjologii, literaturoznawstwa. Zawiera wiedzę istotną nie tylko dla psychologów, lecz również reprezentantów innych specjalności zajmujących się psychologiczną analizą dzieł literackich czy znaczących twórców, postaci. To zbiór tekstów o dużej swobodzie w wyrażaniu własnych poglądów, inspirujących, skłaniających do refleksji, choć niekiedy niełatwych do przyjęcia.


Liczba stron340
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-1169-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Przedmowa (Tadeusz Gałkowski)    9
  O wielowymiarowym portretowaniu    9
  
  Część I. Czym jest i czym może być portret psychologiczny (Roman Zawadzki)    13
  
  Rozdział 1. Psychologia i sztuka – dwie strony medalu    13
  
  Rozdział 2. Psychobiografia – portret czy diagnoza    32
  
  Rozdział 3. Trójdzielność opisu postaci – funkcje, struktura, kultura    60
  
  Rozdział 4. Tożsamość i jej rozwój    75
  Początki odmienności    75
  
  Tożsamość zadana i własna – społeczna i psychologiczna    94
  Tożsamość moralna – świat dobra i zła    119
  Tożsamość przekłamana    137
  Rozdział 5. Kilka uwag o metodzie     145
  Zakończenie    151
  Bibliografia    154
  
  Część II. Jakie bywają portrety psychologiczne    159
  
  Rozdział 1. Problematyka związku twórczości i zaburzeń psychicznych (Judyta Urszulak)    159
  
  Wstęp    159
  Teorie psychologiczne dotyczące związku zaburzeń psychicznych i twórczości     160
  Badania psychologiczne dotyczące związku twórczości i zaburzeń psychicznych    163
  Rola emocji w procesie twórczym    168
  Problem pojęcia zdrowia psychicznego a wyniki twórców w testach psychologicznych    172
  Ograniczenia psychologii w badaniach nad twórczością (i szaleństwem)    175
  Bibliografia    179
  
  Rozdział 2. Czego się bała Virginia Woolf – studium depresji kobiety i artystki (Magdalena Dybek)    181
  
  Wstęp    181
  Depresja    182
  Pozycja kobiety w społeczeństwie XIX wieku     90
  Przypadek Virginii Woolf w ujęciu psychoanalizy    195
  Fenomen samobójstwa    202
  Biografia Virginii Woolf według psychodynamicznego modelu depresji    204
  Zakończenie    223
  Bibliografia    224
  
  Rozdział 3. Powieściopisarstwo jako autoterapia – analiza dzieł i biografii Johna Irvinga (Joanna Burgiełł)    227
  
  Wstęp    227
  Teoria Erika Eriksona    230
  Poszukiwanie autoterapeutycznych aspektów prozy Johna Irvinga    237
  Powieść debiutancka – nieobecny ojciec    238
  Powieść, która przyniosła sławę – problem ojca przez relację z matką     242
  Kolejna powieść – problem ojca i relacja z ojczymem    244
  Najnowsza powieść – ostateczny rozrachunek z przeszłością    247
  Podsumowanie    252
  Wnioski    253
  Bibliografia    254
  
  Rozdział 4. Józef Hen – życie w konfrontacji z historią (Judyta Urszulak)    256
  
  Wstęp    256
  Fazy przeżyć i fazy dokonań według teorii Charlotte Buhler    257
  Rola przeszłości: autonarracje i tożsamość     267
  Pisarz i historia – dylematy etyczne    273
  Bibliografia    277
  
  Rozdział 5. August Strindberg – zespolenie życia i twórczości (Paweł Tomczuk)    279
  
  Wstęp    279
  Życie i dzieło Strindberga    285
  Podsumowanie    311
  Bibliografia    312
  
  Rozdział 6. Czy psychologia może wyjaśniać historię? Szkic psychobiograficzny postaci Józefa Piłsudskiego (Anna Pietruszewska)    314
  
  Wstęp    314
  Psychobiografia Józefa Piłsudskiego     315
  Ocena Piłsudskiego jako człowieka i jako działacza politycznego    331
  Bibliografia    339
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia