Drama. Konteksty teoretyczne

-26%

Drama. Konteksty teoretyczne

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

8,88  12,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 12,00 zł (-26%)

Najniższa cena z 30 dni: 8,88 zł  


8,88

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka dotyczy dramy jako metody edukacyjnej polegającej na inscenizowaniu ważnych z pedagogicznego punktu widzenia sytuacji, których uczestnicy zachowują się, jakby przebywali w innych okolicznościach i uczestniczyli w innych interakcjach międzyludzkich.


Autorka rozpatruje dramę w szerszych kontekstach interdyscyplinarnych. Sięgając po współczesną wielodziedzinową myśl teoretyczną nie tylko nadaje inny status dramie jako metodzie edukacyjnej, ale przede wszystkim ujawnia jej nieznane czy nieuświadamiane do tej pory możliwości. Definiuje dramę jako formę naturalnej aktywności człowieka oraz jako sposób naturalnego przyswajania wiedzy. Na tej właśnie podstawie konstruuje dramę edukacyjną, którą wykorzystuje w sposób zamierzony i świadomy w różnych sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych.


Książka adresowana do studentów i wykładowców akademickich wydziałów pedagogicznych, a także do nauczycieli i pracowników oświaty.


Rok wydania2013
Liczba stron256
KategoriaEdukacja
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-1801-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  OD AUTORKI     9
  WSTĘP     13
  
  ROZDZIAŁ I. Drama – jest w niej ukryty skarb     29
  
  Drama – od definicji do pełnego znaczenia     30
  Drama a cztery filary edukacji     33
  Drama w raporcie strategicznym DICE     36
  Drama w perspektywie nowych zadań edukacyjnych     40
  
  ROZDZIAŁ II. W poszukiwaniu źródeł dramy     51
  
  Geneza dramy w świetle antropologii filozoficznej     52
  Teatr jako przedstawienie w działaniu     54
  Źródła dramy w świetle antropologii kulturowej     56
  Dramowe pierwiastki w kultach religijnych     61
  
  ROZDZIAŁ III. Imperatyw roli – w życiu i w dramie     63
  
  Wszechobecność i potencjalność roli w życiu człowieka     63
  Rola społeczna jako system i wzorzec stosunków normatywnych     66
  Rola jako narzędzie wywierania wrażeń-68
  Edukacyjna i rozwojowa aktualność ról społecznych     73
  Rola społeczna w dramie edukacyjnej     77
  
  ROZDZIAŁ IV. Drama jako model sytuacji i zachowań społecznych     81
  
  Drama a interakcje społeczne     82
  Partnerzy interakcji w dramie     86
  Interakcjonizm symboliczny     87
  Komunikacja i konstruowanie znaczeń     90
  Między strukturą a działaniem     92
  
  ROZDZIAŁ V. Drama i gry, które się toczą     95
  
  Gry i ich reguły     97
  Znaczenie gier w życiu człowieka     98
  Gry o utajonej motywacji     101
  Drama a gry językowe     106
  Szkoła i gry uczniowskie     109
  Gry a inteligencja społeczna     110
  
  ROZDZIAŁ VI. Kim jestem – homo dramus w procesie autokreacji     115
  
  Drama i tożsamość     115
  "Ja" w zwierciadle innych     117
  Kim jestem – perspektywa różnych dyscyplin naukowych     119
  Dzisiejsze problemy z tożsamością a drama     127
  
  ROZDZIAŁ VII. Narracyjny charakter dramy     135
  
  Drama jako opowieść o życiu     135
  Od literatury do procesu życia     136
  Narracja w dramowym rozwoju człowieka     140
  Narracja w edukacji – narracja w dramie     143
  Narracja literacka – narracja w dramie     150
  Cechy narracji w dramie     152
  
  ROZDZIAŁ VIII. Zachowania językowe i rozumienie w dramie     159
  
  Drama a właściwości zachowań językowych     162
  Drama a rozwój i funkcje języka     164
  Język jako narzędzie komunikacji w dramie     169
  Inne formy ekspresji     173
  Drama – od dialogu do rozumienia     175
  Drama – rozumienie przez doświadczenie     179
  
  ROZDZIAŁ IX. Tworzenie światów równoległych     185
  
  Drama w zabawie i w fikcji     185
  Zabawa jako działanie w rozwoju dziecka i edukacji     188
  Zabawa tematyczna i drama     192
  Zabawa a drama projekcyjna i właściwa     195
  Problem wyobraźni i fikcji w dramie i zabawie     197
  Fikcja literacka a fikcja w dramie     201
  
  ROZDZIAŁ X. Drama a scenariusze ludzkiego życia     205
  
  Scenariusze ludzkich biografii     206
  Sposoby odgrywania scenariuszy     209
  Biografia jako skrypt realizowany     215
  Pedagogiczny wymiar biografii a drama     217
  Drama i metoda badań biograficznych     218
  Drama – biografia i psychoterapia     221
  
  ROZDZIAŁ XI. Drama – od nurtu Nowego Wychowania do pedagogiki emancypacyjnej i krytycznej     225
  
  Drama – przełom progresywistyczny     225
  Drama w Polsce – kontekst teorii wychowania estetycznego     227
  Drama w kręgu pedagogiki emancypacyjnej i krytycznej     230
  Drama społeczna w Anglii     238
  Drama wobec pedagogiki postmodernizmu     243
  Drama stosowana – nowy etap dramy w Polsce     244
  
  ZAKOŃCZENIE Czy drama ma przyszłość?     247
  BIBLIOGRAFIA     251
RozwińZwiń
Informacja o cookies
Strona ibuk.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych.
Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach.
Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia