INNE EBOOKI AUTORA
-26%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka dotyczy dramy jako metody edukacyjnej polegającej na inscenizowaniu ważnych z pedagogicznego punktu widzenia sytuacji, których uczestnicy zachowują się, jakby przebywali w innych okolicznościach i uczestniczyli w innych interakcjach międzyludzkich.
Autorka rozpatruje dramę w szerszych kontekstach interdyscyplinarnych. Sięgając po współczesną wielodziedzinową myśl teoretyczną nie tylko nadaje inny status dramie jako metodzie edukacyjnej, ale przede wszystkim ujawnia jej nieznane czy nieuświadamiane do tej pory możliwości. Definiuje dramę jako formę naturalnej aktywności człowieka oraz jako sposób naturalnego przyswajania wiedzy. Na tej właśnie podstawie konstruuje dramę edukacyjną, którą wykorzystuje w sposób zamierzony i świadomy w różnych sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych.
Książka adresowana do studentów i wykładowców akademickich wydziałów pedagogicznych, a także do nauczycieli i pracowników oświaty.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 256 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-1801-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
OD AUTORKI | 9 |
WSTĘP | 13 |
ROZDZIAŁ I. Drama – jest w niej ukryty skarb | 29 |
Drama – od definicji do pełnego znaczenia | 30 |
Drama a cztery filary edukacji | 33 |
Drama w raporcie strategicznym DICE | 36 |
Drama w perspektywie nowych zadań edukacyjnych | 40 |
ROZDZIAŁ II. W poszukiwaniu źródeł dramy | 51 |
Geneza dramy w świetle antropologii filozoficznej | 52 |
Teatr jako przedstawienie w działaniu | 54 |
Źródła dramy w świetle antropologii kulturowej | 56 |
Dramowe pierwiastki w kultach religijnych | 61 |
ROZDZIAŁ III. Imperatyw roli – w życiu i w dramie | 63 |
Wszechobecność i potencjalność roli w życiu człowieka | 63 |
Rola społeczna jako system i wzorzec stosunków normatywnych | 66 |
Rola jako narzędzie wywierania wrażeń-68 | |
Edukacyjna i rozwojowa aktualność ról społecznych | 73 |
Rola społeczna w dramie edukacyjnej | 77 |
ROZDZIAŁ IV. Drama jako model sytuacji i zachowań społecznych | 81 |
Drama a interakcje społeczne | 82 |
Partnerzy interakcji w dramie | 86 |
Interakcjonizm symboliczny | 87 |
Komunikacja i konstruowanie znaczeń | 90 |
Między strukturą a działaniem | 92 |
ROZDZIAŁ V. Drama i gry, które się toczą | 95 |
Gry i ich reguły | 97 |
Znaczenie gier w życiu człowieka | 98 |
Gry o utajonej motywacji | 101 |
Drama a gry językowe | 106 |
Szkoła i gry uczniowskie | 109 |
Gry a inteligencja społeczna | 110 |
ROZDZIAŁ VI. Kim jestem – homo dramus w procesie autokreacji | 115 |
Drama i tożsamość | 115 |
"Ja" w zwierciadle innych | 117 |
Kim jestem – perspektywa różnych dyscyplin naukowych | 119 |
Dzisiejsze problemy z tożsamością a drama | 127 |
ROZDZIAŁ VII. Narracyjny charakter dramy | 135 |
Drama jako opowieść o życiu | 135 |
Od literatury do procesu życia | 136 |
Narracja w dramowym rozwoju człowieka | 140 |
Narracja w edukacji – narracja w dramie | 143 |
Narracja literacka – narracja w dramie | 150 |
Cechy narracji w dramie | 152 |
ROZDZIAŁ VIII. Zachowania językowe i rozumienie w dramie | 159 |
Drama a właściwości zachowań językowych | 162 |
Drama a rozwój i funkcje języka | 164 |
Język jako narzędzie komunikacji w dramie | 169 |
Inne formy ekspresji | 173 |
Drama – od dialogu do rozumienia | 175 |
Drama – rozumienie przez doświadczenie | 179 |
ROZDZIAŁ IX. Tworzenie światów równoległych | 185 |
Drama w zabawie i w fikcji | 185 |
Zabawa jako działanie w rozwoju dziecka i edukacji | 188 |
Zabawa tematyczna i drama | 192 |
Zabawa a drama projekcyjna i właściwa | 195 |
Problem wyobraźni i fikcji w dramie i zabawie | 197 |
Fikcja literacka a fikcja w dramie | 201 |
ROZDZIAŁ X. Drama a scenariusze ludzkiego życia | 205 |
Scenariusze ludzkich biografii | 206 |
Sposoby odgrywania scenariuszy | 209 |
Biografia jako skrypt realizowany | 215 |
Pedagogiczny wymiar biografii a drama | 217 |
Drama i metoda badań biograficznych | 218 |
Drama – biografia i psychoterapia | 221 |
ROZDZIAŁ XI. Drama – od nurtu Nowego Wychowania do pedagogiki emancypacyjnej i krytycznej | 225 |
Drama – przełom progresywistyczny | 225 |
Drama w Polsce – kontekst teorii wychowania estetycznego | 227 |
Drama w kręgu pedagogiki emancypacyjnej i krytycznej | 230 |
Drama społeczna w Anglii | 238 |
Drama wobec pedagogiki postmodernizmu | 243 |
Drama stosowana – nowy etap dramy w Polsce | 244 |
ZAKOŃCZENIE Czy drama ma przyszłość? | 247 |
BIBLIOGRAFIA | 251 |