Regionalizm handlowy w XXI wieku

Przesłanki teoretyczne i analiza empiryczna

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

10,02  16,70

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 16,70 zł (-40%)

Najniższa cena z 30 dni: 9,24 zł  


10,02

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka jest kompleksowym opracowaniem teorii regionalizmu handlowego oraz badań empirycznych wpływu tego procesu na współpracę gospodarczą na świecie. Regionalizm handlowy stał się w XXI wieku najczęściej wybieraną formą regulowania współpracy gospodarczej. Obecnie praktycznie każde państwo zawiera ze swoimi partnerami handlowymi regionalne porozumienia handlowe, tworząc strefy wolnego handlu bądź unie celne. Polskę jako państwo członkowskie Unii Europejskiej obowiązuje ponad trzydzieści takich regionalnych porozumień handlowych.


Rok wydania2012
Liczba stron258
KategoriaGospodarka światowa
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-1806-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     7
  
  1. Multilateralna liberalizacja w ramach GATT/WTO i regionalizm handlowy     15
  
  1.1. Koncepcja multilateralnej liberalizacji handlu po II wojnie światowej     16
  1.2. Koncepcja regionalizmu handlowego     19
  1.3. Zasady WTO normatywnymi ramami regionalizmu handlowego     24
  1.4. Podsumowanie     32
  
  2. Rozwój i charakter współpracy w ramach regionalizmu handlowego     34
  
  2.1. Rozwój multilateralnej współpracy w gospodarce światowej     35
  2.2. Rozwój regionalizmu handlowego w ramach GATT/WTO     39
  2.3. Pierwsza fala regionalizmu handlowego     42
  2.4. Druga fala regionalizmu handlowego     55
  2.5. Trzecia fala regionalizmu handlowego     63
  2.6. Podsumowanie     78
  
  3. Specyfika i znaczenie regionalizmu handlowego w handlu światowym     79
  
  3.1. Motywy wzrostu zainteresowania regionalizmem handlowym     80
  3.2. Znaczenie powiązań preferencyjnych i charakter regionalizmu handlowego w XXI wieku     83
  3.3. Znaczenie handlu preferencyjnego w handlu światowym     98
  3.4. Podsumowanie     116
  
  4. Teoretyczna analiza efektów regionalizmu handlowego     118
  
  4.1. Efekty kreacji i przesunięcia handlu w warunkach doskonałej konkurencji     118
  4.2. Efekt kreacji i przesunięcia w warunkach konkurencji monopolistycznej i korzyści skali     141
  4.3. Regionalne porozumienia handlowe bez efektu przesunięcia handlu     144
  4.4. Podsumowanie     150
  
  5. Wpływ trzeciej fali regionalizmu na handel towarami     152
  
  5.1. Teoretyczne podstawy modelu grawitacji     152
  5.2. Wykorzystanie modeli grawitacji do badania procesów regionalizmu     157
  5.3. Empiryczne badanie wpływu regionalizmu na wymianę handlową     161
  5.4. Podsumowanie     180
  
  6. Ekonomia polityczna preferencyjnej polityki handlowej     182
  
  6.1. Endogeniczność preferencyjnej polityki handlowej     183
  6.2. Liberalizacja preferencyjna wynikiem efektu domina     192
  6.3. Regionalizm handlowy a multilateralizm: wzajemne odziaływanie     196
  6.4. Podsumowanie     201
  
  7. Empiryczne badania endogenicznej preferencyjnej polityki handlowej w czasie trzeciej fali regionalizmu handlowego     203
  
  7.1. Empiryczna analiza znaczenia efektu przesunięcia jako determinanty regionalizmu handlowego     204
  7.2. Specyfikacja ekonometryczna badania determinant decyzji o zawarciu regionalnego porozumienia handlowego     206
  7.3. Empiryczna weryfikacja występowania efektu domina w czasie trzeciej fali regionalizmu     211
  7.4. Podsumowanie     227
  
  Zakończenie     229
  Wykaz skrótów     236
  Bibliografia     240
RozwińZwiń