Edukacja przedszkolna

W poszukiwaniu innych rozwiązań

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

10,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

10,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Analiza istotnych aspektów instytucjonalnej edukacji i opieki przedszkolnej dla małych dzieci oraz prezentacja wybranych rozwiązań koncepcyjnych. Autorka analizuje je na tle dwóch podejść: wywodzącego się z założeń liberalizmu i oddolnego eksperymentowania, opartego na inicjatywach obywatelskich. Zastanawia się nad szansami ich powodzenia, wskazuje jawne i ukryte niebezpieczeństwa, które wiążą się z rozbijaniem solidarności i jedności społecznej, z dominacją indywidualizmu, rywalizacji i konkurencji. Odwołując się do teorii i praktyki, proponuje przykłady konkretnych rozwiązań, które mieszczą się w przestrzeni państwa demokratycznego i wpisują w obywatelską, wspólnotową aktywność, podyktowaną troską o wspólne dobro.


Liczba stron304
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-1376-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Podziękowania i inspiracje     9
  
  Wstęp     13
  
  Dlaczego napisałam tę książkę     13
  Główne wątki w książce     18
  Struktura książki     22
  
  Część I. Dwa podejścia w myśleniu o dziecku i wczesnej edukacji     33
  
    Dziecko i jego edukacja – refleksja krytyczna     33
    Publiczne i niepubliczne przedszkola     59
  A co ze standardami w przedszkolu     68
  Dlaczego o jakości edukacji przedszkolnej     73
  Badania nad jakością edukacji przedszkolnej     82
  Jakość edukacji dla małych dzieci – ujęcie współczesne     87
  Jakość edukacji i wolny rynek edukacyjny     93
    Model rynkowy i demokratyczny – próba charakterystyki     104
  Główne założenia podejścia rynkowego     118
  Podejście demokratyczne, czyli demokratyczne eksperymentowanie     132
  Demokratyczne eksperymentowanie i rola państwa     134
  Rola władz lokalnych     137
  Rola instytucji     142
  Kim jest nauczyciel     150
  Podsumowanie     152
  
  Część II. Od teorii do praktyki – trzy przykłady demokratycznego eksperymentowania     155
    
    Program High/Scope Educational Research Foundation: Educating Young Children – pierwszy przykład z życia     155
  Aktywne uczenie się     164
  Cechy interakcji dorośli–dzieci     170
  Tworzenie klimatu wsparcia     174
  Kto ma kontrolę? Trzy różne klimaty społeczno-emocjonalne     177
  Konsekwencje klimatu wsparcia dla dzieci i dorosłych     179
  Organizacja dnia     185
  Kluczowe doświadczenia – ich natura i konsekwencje edukacyjne     187
  Współpraca z rodziną jako element konieczny do zrozumienia dziecka     198
  Rodzice w programie High/Scope     202
  Praca w zespole – wspołpraca między nauczycielami     209
  Arkusz obserwacji dziecka, czyli ocena i dokumentowanie jego rozwoju     212
    Program przedszkolny Reggio Emilia – drugi przykład z życia-219
  Konstruowanie programu w Reggio Emilia     224
  Główne zasady pracy metodą projektów-233
  Rola nauczyciela i wspomagających go specjalistów     243
  Rodzice w programie Reggio Emilia     249
  Dokumentacja jako narzędzie konstrukcji i rekonstrukcji programu działania     255
    Edukacja zróżnicowana ze względu na płeć – przykład z Polski     261
  Rodzice w instytucjach „Sternika”     268
  Zarządzanie instytucjami „Sternika”     272
  Kim jest nauczyciel     274
  Organizacja procesu wychowawczo-dydaktycznego     276
  Program wychowawczy     276
  Program dydaktyczny     280
  
  Zakończenie     288
  Literatura     292
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia