Edukacja przedszkolna

W poszukiwaniu innych rozwiązań

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

9,24  12,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 12,00 zł (-23%)

Najniższa cena z 30 dni: 9,60 zł (-4%)  


9,24

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Analiza istotnych aspektów instytucjonalnej edukacji i opieki przedszkolnej dla małych dzieci oraz prezentacja wybranych rozwiązań koncepcyjnych.


Autorka analizuje je na tle dwóch podejść: wywodzącego się z założeń liberalizmu i oddolnego eksperymentowania, opartego na inicjatywach obywatelskich. Zastanawia się nad szansami ich powodzenia, wskazuje jawne i ukryte niebezpieczeństwa, które wiążą się z rozbijaniem solidarności i jedności społecznej, z dominacją indywidualizmu, rywalizacji i konkurencji. Odwołując się do teorii i praktyki, proponuje przykłady konkretnych rozwiązań, które mieszczą się w przestrzeni państwa demokratycznego i wpisują w obywatelską, wspólnotową aktywność, podyktowaną troską o wspólne dobro.


Analysis of essential aspects of institutional preschool care and education for young children and presentation of selected conceptual solutions.


The author analyzes them against the background of two approaches: liberalism-based and "grass-roots experimenting" based on civic initiatives. He wonders about their characteristics, conditions and consequences, and the chances of their success. It indicates the open and hidden dangers that are associated with the breaking of solidarity and social unity, with the domination of individualism, rivalry and competition. Referring to theory and practice, he proposes examples of specific conceptual solutions (Reggio Emilia, High / Scope Program and diversified education) that fit into the space of civil society and fit into civic, community activity, dictated by concern for the common good.


Rok wydania2012
Liczba stron304
KategoriaEdukacja przedszkolna i wczesnoszkolna
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-1376-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Podziękowania i inspiracje    9
  Wstęp    13
  
  Dlaczego napisałam tę książkę    13
  Główne wątki w książce    18
  Struktura książki    22
  
  Część I. Dwa podejścia w myśleniu o dziecku i wczesnej edukacji    33
  Dziecko i jego edukacja – refleksja krytyczna    33
  Publiczne i niepubliczne przedszkola    59
  A co ze standardami w przedszkolu    68
  Dlaczego o jakości edukacji przedszkolnej    73
  Badania nad jakością edukacji przedszkolnej    82
  Jakość edukacji dla małych dzieci – ujęcie współczesne    87
  Jakość edukacji i wolny rynek edukacyjny    93
  Model rynkowy i demokratyczny – próba charakterystyki    104
  Główne założenia podejścia rynkowego    118
  Podejście demokratyczne, czyli demokratyczne eksperymentowanie    132
  Demokratyczne eksperymentowanie i rola państwa    134
  Rola władz lokalnych    137
  Rola instytucji    142
  Kim jest nauczyciel    150
  Podsumowanie    152
  
  Część II. Od teorii do praktyki – trzy przykłady demokratycznego eksperymentowania    155
  Program High/Scope Educational Research Foundation: Educating Young Children – pierwszy przykład z życia    155
  Aktywne uczenie się    164
  Cechy interakcji dorośli–dzieci    170
  Tworzenie klimatu wsparcia    174
  Kto ma kontrolę? Trzy różne klimaty społeczno-emocjonalne    177
  Konsekwencje klimatu wsparcia dla dzieci i dorosłych    179
  Organizacja dnia    185
  Kluczowe doświadczenia – ich natura i konsekwencje edukacyjne    187
  Współpraca z rodziną jako element konieczny do zrozumienia dziecka    198
  Rodzice w programie High/Scope    202
  Praca w zespole – wspołpraca między nauczycielami    209
  Arkusz obserwacji dziecka, czyli ocena i dokumentowanie jego rozwoju    212
  Program przedszkolny Reggio Emilia – drugi przykład z życia    219
  Konstruowanie programu w Reggio Emilia    224
  Główne zasady pracy metodą projektów    233
  Rola nauczyciela i wspomagających go specjalistów    243
  Rodzice w programie Reggio Emilia    249
  Dokumentacja jako narzędzie konstrukcji i rekonstrukcji programu działania    255
  Edukacja zróżnicowana ze względu na płeć – przykład z Polski    261
  Rodzice w instytucjach „Sternika”    268
  Zarządzanie instytucjami „Sternika”    272
  Kim jest nauczyciel    274
  Organizacja procesu wychowawczo-dydaktycznego    276
  Program wychowawczy    276
  Program dydaktyczny    280
  
  Zakończenie    288
  Literatura    292
RozwińZwiń