EBOOKI WYDAWCY
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Analiza istotnych aspektów instytucjonalnej edukacji i opieki przedszkolnej dla małych dzieci oraz prezentacja wybranych rozwiązań koncepcyjnych.
Autorka analizuje je na tle dwóch podejść: wywodzącego się z założeń liberalizmu i oddolnego eksperymentowania, opartego na inicjatywach obywatelskich. Zastanawia się nad szansami ich powodzenia, wskazuje jawne i ukryte niebezpieczeństwa, które wiążą się z rozbijaniem solidarności i jedności społecznej, z dominacją indywidualizmu, rywalizacji i konkurencji. Odwołując się do teorii i praktyki, proponuje przykłady konkretnych rozwiązań, które mieszczą się w przestrzeni państwa demokratycznego i wpisują w obywatelską, wspólnotową aktywność, podyktowaną troską o wspólne dobro.
Analysis of essential aspects of institutional preschool care and education for young children and presentation of selected conceptual solutions.
The author analyzes them against the background of two approaches: liberalism-based and "grass-roots experimenting" based on civic initiatives. He wonders about their characteristics, conditions and consequences, and the chances of their success. It indicates the open and hidden dangers that are associated with the breaking of solidarity and social unity, with the domination of individualism, rivalry and competition. Referring to theory and practice, he proposes examples of specific conceptual solutions (Reggio Emilia, High / Scope Program and diversified education) that fit into the space of civil society and fit into civic, community activity, dictated by concern for the common good.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 304 |
Kategoria | Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-1376-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Podziękowania i inspiracje | 9 |
Wstęp | 13 |
Dlaczego napisałam tę książkę | 13 |
Główne wątki w książce | 18 |
Struktura książki | 22 |
Część I. Dwa podejścia w myśleniu o dziecku i wczesnej edukacji | 33 |
Dziecko i jego edukacja – refleksja krytyczna | 33 |
Publiczne i niepubliczne przedszkola | 59 |
A co ze standardami w przedszkolu | 68 |
Dlaczego o jakości edukacji przedszkolnej | 73 |
Badania nad jakością edukacji przedszkolnej | 82 |
Jakość edukacji dla małych dzieci – ujęcie współczesne | 87 |
Jakość edukacji i wolny rynek edukacyjny | 93 |
Model rynkowy i demokratyczny – próba charakterystyki | 104 |
Główne założenia podejścia rynkowego | 118 |
Podejście demokratyczne, czyli demokratyczne eksperymentowanie | 132 |
Demokratyczne eksperymentowanie i rola państwa | 134 |
Rola władz lokalnych | 137 |
Rola instytucji | 142 |
Kim jest nauczyciel | 150 |
Podsumowanie | 152 |
Część II. Od teorii do praktyki – trzy przykłady demokratycznego eksperymentowania | 155 |
Program High/Scope Educational Research Foundation: Educating Young Children – pierwszy przykład z życia | 155 |
Aktywne uczenie się | 164 |
Cechy interakcji dorośli–dzieci | 170 |
Tworzenie klimatu wsparcia | 174 |
Kto ma kontrolę? Trzy różne klimaty społeczno-emocjonalne | 177 |
Konsekwencje klimatu wsparcia dla dzieci i dorosłych | 179 |
Organizacja dnia | 185 |
Kluczowe doświadczenia – ich natura i konsekwencje edukacyjne | 187 |
Współpraca z rodziną jako element konieczny do zrozumienia dziecka | 198 |
Rodzice w programie High/Scope | 202 |
Praca w zespole – wspołpraca między nauczycielami | 209 |
Arkusz obserwacji dziecka, czyli ocena i dokumentowanie jego rozwoju | 212 |
Program przedszkolny Reggio Emilia – drugi przykład z życia | 219 |
Konstruowanie programu w Reggio Emilia | 224 |
Główne zasady pracy metodą projektów | 233 |
Rola nauczyciela i wspomagających go specjalistów | 243 |
Rodzice w programie Reggio Emilia | 249 |
Dokumentacja jako narzędzie konstrukcji i rekonstrukcji programu działania | 255 |
Edukacja zróżnicowana ze względu na płeć – przykład z Polski | 261 |
Rodzice w instytucjach „Sternika” | 268 |
Zarządzanie instytucjami „Sternika” | 272 |
Kim jest nauczyciel | 274 |
Organizacja procesu wychowawczo-dydaktycznego | 276 |
Program wychowawczy | 276 |
Program dydaktyczny | 280 |
Zakończenie | 288 |
Literatura | 292 |