POLECAMY
-17%
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Autorka przygląda się temu, jak odbiera i jak ustosunkowuje się do osób niepełnosprawnych umysłowo społeczeństwo i nauka. Gdzie są przez nie wytyczane granice człowieczeństwa i czy można w ogóle te granice wytyczać. Jak człowieka niepełnosprawnego intelektualnie definiowały różne systemy filozoficzno-socjologiczne-psychologiczne od Oświecenia począwszy.
Kolejna publikacja Elżbiety Zakrzewskiej-Manterys związana z tematyką upośledzenia umysłowego (książkę Down i zespół wątpliwości. Studium z socjologii cierpienia wydała w 1995 r.). Przez te wszystkie lata problematyka upośledzenia umysłowego stanowiła jeden z głównych obszarów zainteresowań badawczych autorki.
W prezentowanej książce, autorka nazywa rzeczy po imieniu, ma odwagę pisać wprost, o upośledzeniu umysłowym, co stanowi niebywałą siłę tego tekstu i sprawia, że jest on prawdziwy i wiarygodny.
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 190 |
Kategoria | Psychologia społeczna |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-1147-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie. Granice normalności – granice człowieczeństwa | 9 |
CZĘŚĆ I. (Nie)rozumność Oświecenia | 13 |
Zaślepienie Oświeceniem | 15 |
Upośledzeni i niepełnosprawni | 32 |
Upośledzony, czyli kto? | 52 |
CZĘŚĆ II. (Nie)nowoczesność Europy | 69 |
Chory psychicznie – nasz bliźni | 71 |
Wyzwania antypsychiatrii | 71 |
Emancypacja pacjentów psychiatrycznych | 77 |
A miało być tak pięknie | 84 |
Życie codzienne w społeczeństwie ryzyka | 84 |
Upośledzeni w świetle wartości kosmopolitycznej Europy | 94 |
Zwielokrotniona refleksyjność w obliczu upośledzenia | 109 |
CZĘŚĆ III. (Nie)ludzkość humanistyki | 121 |
Piętno upośledzenia | 123 |
Piętno jako konstrukcja społeczna | 123 |
Upośledzenie jako piętno | 129 |
Moralizatorski sadyzm psychologii | 140 |
Psychodycea jako uprawomocnienie pedagogiki specjalnej | 141 |
Pomocna dłoń psychologii humanistycznej | 145 |
Na straży upośledzenia. Pedagogika specjalna i jej funkcjonariusze | 161 |
Przemoc pedagogiczna | 161 |
Upośledzeni w poetyce oligofrenopedagogiki | 168 |
Podsumowanie | |
Dedyskursywizacja upośledzenia | 179 |
Literatura cytowana | 187 |