Ile gramatyki?

Wybieramy podręcznik do nauki języka niemieckiego

1 ocena

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

10,02  16,70

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 16,70 zł (-40%)

Najniższa cena z 30 dni: 9,24 zł  


10,02

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka dotyczy miejsca i roli gramatyki w nauczaniu języków obcych (tu: języka niemieckiego). Autorka podejmuje w niej trudne zagadnienie, które dotyczy relacji występującej pomiędzy proponowanymi w procesie dydaktycznym materiałami glottodydaktycznymi i rozwijaniem autonomizacji ucznia, przy czym punkt wyjścia dla tych rozważań stanowi pomiar progresji materiału gramatycznego.


W książce przenalizowana została istotna rola nauczyciela oraz zakresy jego aktywności, które warunkują przygotowanie ucznia do samodzielnego uczenia się, co ma wpływ na relację pomiędzy nauczaniem gramatyki i rozwijaniem samodzielności uczenia się oraz związanej z tym samooceny ucznia. Porównano 3 podręczniki do nauki języka niemieckiego, dokonano analizy ćwiczeń w celu zbadania ich otwartości.


Celem pracy jest również rozpoznanie stosowanych przez uczniów gimnazjum i liceum strategii uczenia się materiału gramatycznego i dokonywanych przez nich wyborów podręcznika. Autorka pisze o wykorzystaniu nowych technologii w aktywizowaniu ucznia, rozwijaniu jego samodzielności uczeniowej, co może być z powodzeniem wykorzystywane w opracowywaniu propozycji dydaktycznych dla praktyki kształcenia językowego.


Rok wydania2009
Liczba stron186
KategoriaJęzyk niemiecki
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-1234-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  
  1. Pojęcie i definicja progresji materiału gramatycznego     12
  
  2. Gramatyka i progresja materiału gramatycznego w ujęciu różnych metod nauczania – rys historyczny     18
  
  2.1 Metoda gramatyczno-tłumaczeniowa     18
  2.2 Metoda bezpośrednia     19
  2.3 Metoda audiolingwalna     20
  2.4 Metoda kognitywna     21
  2.5 Metody alternatywne     21
  2.6 Podejście komunikacyjne     23
  2.7 Podejście integracyjno-selektywne     24
  
  3. Podejście autonomizujące     25
  
  3.1 Pojęcie osobistej kompetencji komunikacyjnej i uczeniowej     26
  3.2 Strategie kompensacyjne     27
  3.3 Strategie uczeniowe     28
  3.4 Role nauczyciela i ucznia w podejściu autonomizującym     36
  3.5 Nauczanie gramatyki a kształtowanie postaw autonomicznych     39
  3.6 Rola samooceny ucznia w podejściu autonomizującym     40
  
  4. Rola podręcznika w nauczaniu języka obcego     43
  
  4.1 Rola podręcznika w podejściu autonomizującym     44
  4.2 Materiał gramatyczny w podręczniku – sposób prezentacji i typy ćwiczeń     45
  4.3 Rola podręcznika w kształtowaniu postaw autonomicznych uczniów     47
  
  5. Metody badawcze     54
  
  5.1 Hipotezy i narzędzia badawcze     54
  5.2 Narzędzia badawcze i metoda pomiaru     55
  5.3 Podobieństwa i różnice w układzie materiału gramatycznego w badanych podręcznikach     65
  
  6. Kryteria pomiaru progresji materiału gramatycznego w podręcznikach do nauki języka niemieckiego     71
  
  6.1 Rzeczowniki     71
  6.2 Czasowniki     77
  6.3 Przymiotniki     82
  6.4 Liczebniki     83
  6.5 Zestawienie kryteriów     84
  
  7. Pomiar progresji materiału gramatycznego na przykładzie trzech podręczników do nauki języka niemieckiego     86
  
  7.1 Progresja materiału gramatycznego w kategorii RZECZOWNIKI w podręczniku Themen neu     87
  7.2 Progresja materiału gramatycznego w kategorii RZECZOWNIKI w podręczniku Delfin     89
  7.3 Progresja materiału gramatycznego w kategorii RZECZOWNIKI w podręczniku Sowieso     90
  7.4 Porównanie progresji materiału gramatycznego w kategorii RZECZOWNIKI – w podręcznikach: Themen neu, Delfin i Sowieso     92
  7.5 Progresja materiału gramatycznego w kategorii CZASOWNIKI w podręczniku Themen neu     94
  7.6 Progresja materiału gramatycznego w kategorii CZASOWNIKI w podręczniku Delfin     96
  7.7 Progresja materiału gramatycznego w kategorii CZASOWNIKI w podręczniku Sowieso     98
  7.8 Porównanie progresji materiału gramatycznego w kategorii CZASOWNIKI w podręcznikach: Themen neu, Delfin i Sowieso     99
  7.9 Progresja materiału gramatycznego w kategorii PRZYMIOTNIKI w podręczniku Themen neu     101
  7.10 Progresja materiału gramatycznego w kategorii PRZYMIOTNIKI w podręczniku Delfin     102
  7.11 Progresja materiału gramatycznego w kategorii PRZYMIOTNIKI w podręczniku Sowieso     103
  7.12 Porównanie progresji materiału gramatycznego w kategorii PRZYMIOTNIKI w podręcznikach: Themen neu, Delfin i Sowieso     105
  7.13 Progresja materiału gramatycznego w kategorii LICZEBNIKI w podręczniku Themen neu     106
  7.14 Progresja materiału gramatycznego w kategorii LICZEBNIKI w podręczniku Delfin     107
  7.15 Progresja materiału gramatycznego w kategorii LICZEBNIKI w podręczniku Sowieso     108
  7.16 Porównanie progresji materiału gramatycznego w kategorii LICZEBNIKI w podręcznikach: Themen neu, Delfin i Sowieso     109
  7.17 Progresja materiału gramatycznego w podręczniku Themen neu – podsumowanie     110
  7.18 Progresja materiału gramatycznego w podręczniku Delfin – podsumowanie     112
  7.19 Progresja materiału gramatycznego w podręczniku Sowieso – podsumowanie     114
  7.20 Progresja materiału gramatycznego w podręcznikach Themen neu, Delfin i Sowieso – podsumowanie – wykres słupkowy     116
  7.21 Progresja materiału gramatycznego w podręcznikach Themen neu, Delfin i Sowieso – podsumowanie – wykres liniowy     117
  7.22 Podsumowanie pomiaru progresji     119
  
  8. Stopień sterowania ćwiczeń gramatycznych zawartych w podręczniku i ich znaczenie w podejściu autonomizującym     123
  
  8.1 Stopień sterowania ćwiczeń gramatycznych w podręczniku Themen neu     126
  8.2 Stopień sterowania ćwiczeń gramatycznych w podręczniku Delfin     132
  8.3 Stopień sterowania ćwiczeń gramatycznych w podręczniku Sowieso     138
  
  9. Organizacja procesu uczenia się – wyniki przeprowadzonej ankiety i ich analiza     144
  
  9.1 Motywacja uczniów: pytanie 1 – odpowiedzi uczniów i ich analiza     146
  9.2 Kolejność uczenia się materiału gramatycznego: pytanie 2 – odpowiedzi uczniów i ich analiza     147
  9.3 Samokontrola w uczeniu się: pytanie 3 – odpowiedzi uczniów i ich analiza     148
  9.4 Stosowanie strategii w wyjaśnianiu niezrozumiałych zagadnień: pytanie 4 – odpowiedzi uczniów i ich analiza     149
  9.5 Stosowanie strategii wybiórczej uwagi: pytanie 5 – odpowiedzi uczniów i ich analiza     150
  9.6 Stosowanie poszczególnych kognitywnych strategii uczeniowych: pytanie 6 – odpowiedzi uczniów i ich analiza     150
  9.7 Monitorowanie wypowiedzi i samoocena: pytanie 7 – odpowiedzi uczniów i ich analiza     152
  9.8 Poprawianie popełnionych błędów: pytanie 8 – odpowiedzi uczniów i ich analiza     152
  9.9 Planowanie wypowiedzi: pytanie 9 – odpowiedzi uczniów i ich analiza     153
  9.10 Organizacja czasu i miejsca uczenia się języka niemieckiego: pytanie 10 – odpowiedzi uczniów i ich analiza     154
  9.11 Ilość jednostek podręcznika: pytanie 11 – odpowiedzi uczniów i ich analiza     155
  9.12 Powtórzenie materiałuw podręczniku: pytanie 12 – odpowiedzi uczniów i ich analiza     156
  9.13 Informacje o strategiach w podręczniku: pytanie 13 – odpowiedzi uczniów i ich analiza     156
  9.14 Zalety podręcznika: pytanie 14 – odpowiedzi uczniów i ich analiza     157
  9.15 Wady podręcznika: pytanie 15 – odpowiedzi uczniów i ich analiza     158
  9.16 Użyteczność podręcznika przy powtórzeniu materiału: pytanie 16 – odpowiedzi uczniów i ich analiza     159
  9.17 Wyjaśnianie gramatyki w podręczniku: pytanie 17 – odpowiedzi uczniów i ich analiza     160
  9.18 Gramatyka w podręczniku: pytanie 18 – odpowiedzi uczniów i ich analiza     160
  9.19 Nauka gramatyki: pytanie 19 – odpowiedzi uczniów i ich analiza     161
  9.20. Ćwiczenia gramatyczne: pytanie 20 – odpowiedzi uczniów i ich analiza     162
  
  10. Wnioski z przeprowadzonych badań    163
  
  10.1 Znaczenie pomiaru progresji materiału gramatycznego dla kształtowania postawy autonomicznej ucznia     166
  10.2 Podręcznik a motywacja ucznia w kontekście autonomizacji     173
  10.3 Relacja nauczyciel – uczeń w kontekście kształtowania postaw autonomicznych i realizacji materiału zawartego w podręczniku     173
  
  11. Pomiar progresji materiału gramatycznego, kształtowanie postaw autonomicznych uczniów, e-learning – wzajemne powiązania i perspektywy badawcze     175
  
  Zakończenie     178
  
  Bibliografia     180
RozwińZwiń