INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka przybliża polskiemu czytelnikowi dyskusję nt. koordynowanej opieki zdrowotnej, która od ponad dwudziestu lat toczy się w wielu krajach na świecie, a która w zasadzie nie ma miejsca w Polsce. Polski system opieki zdrowotnej, mimo wprowadzania od kilkunastu lat ciągłych zmian i konieczności dostosowywania się podmiotów sektora zdrowia do kolejnych - bardzo istotnie różniących się od siebie - propozycji legislacyjnych, nie wyszedł jeszcze z chaosu, który niesie z sobą zmiana instytucjonalna. Nieustannie poszukuje się nowych rozwiązań systemowych.
Autorka książki podziela opinię wielu środowisk naukowych i eksperckich na świecie, że forma opieki koordynowanej ma przed sobą szerokie perspektywy oraz stanowi godną rozważenia alternatywę wobec konkurencyjnych modeli organizacji systemu opieki zdrowotnej. Analizy polskich doświadczeń z opieką koordynowaną, przedstawione w części empirycznej publikacji, koncentrują się wokół instytucji kontraktu i zachowań podmiotów sektora zdrowia, będących bezpośrednim wynikiem wdrożenia innowacyjnej struktury instytucjonalnej w kilku regionach kraju. Poprzez te analizy nie tylko udowodniono, że istnieje możliwość zastosowania metodologii instytucjonalnej do opisu i analizy rozwiązań systemowych w sektorze zdrowia, ale wykazano również stosowność takiego podejścia badawczego.
Fragment Wstępu
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 420 |
Kategoria | Polityka społeczna |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-1731-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Część I – Ujęcie ekonomiczno-instytucjonalne – elementy teorii | 17 |
1. Systemy opieki zdrowotnej w perspektywie dynamicznego wzrostu wydatków i postulatów poprawy jakości opieki | 19 |
1.1. Determinanty wzrostu wydatków na opiekę zdrowotną | 19 |
1.2. Funkcje i pryncypia systemu opieki zdrowotnej | 22 |
1.3. Opieka zdrowotna w ujęciu teorii ekonomii | 27 |
1.3.1. Asymetria informacji i niepewność | 27 |
1.3.2. Jakość opieki zdrowotnej | 30 |
1.4. Koordynowana opieka zdrowotna a koszty i jakość | 37 |
1.4.1. Zarządzanie opieką (tezy badawcze) | 37 |
1.4.2. Ujęcie ekonomiczno-instytucjonalne | 49 |
2. Relacje kontraktowe w ujęciu instytucjonalnym | 58 |
2.1. Teoria agencji a sektor opieki zdrowotnej | 58 |
2.2. Koszty transakcyjne | 68 |
2.3. Kontrakty w opiece zdrowotnej | 76 |
2.4. Umowy w podstawowej opiece zdrowotnej a filozofia medycyny rodzinnej | 83 |
Część II – Instytucje i organizacje – przegląd doświadczeń międzynarodowych | 89 |
3. Instytucje koordynowanej opieki zdrowotnej a koszty i jakość | 91 |
3.1. Czynniki rozwoju koordynowanej opieki zdrowotnej | 91 |
3.2. Instytucje koordynowanej opieki zdrowotnej | 95 |
3.2.1. Definicja koordynowanej opieki zdrowotnej | 95 |
3.2.2. Bodźce finansowe i kontrakty kapitacyjne | 98 |
3.2.3. Bodźce ukierunkowane na pacjenta | 105 |
3.2.4. Zarządzanie decyzjami klinicznymi | 107 |
3.2.5. Organizacje koordynowanej opieki zdrowotnej a zakres i forma integracji ubezpieczeń i dostawców | 124 |
3.3. Potencjalne słabości opieki koordynowanej | 126 |
3.3.1. Destrukcja jakości opieki zdrowotnej | 126 |
3.3.2. Ograniczanie autonomii podmiotów sektora zdrowia i selekcja rodzajów ryzyka | 133 |
4. Organizacje koordynowanej opieki zdrowotnej na świecie | 137 |
4.1. Pożytki z "uczenia się od innych" | 137 |
4.2. Stany Zjednoczone (USA) | 140 |
4.2.1. Typy organizacji koordynowanej opieki zdrowotnej | 140 |
4.2.2. Oceny amerykańskiej opieki koordynowanej | 148 |
4.3. Zjednoczone Królestwo | 162 |
4.3.1. Narodowa Służba Zdrowia | 162 |
4.3.2. Nowe relacje kontraktowe – model dysponowania budżetem przez lekarzy ogólnych (GPFH) | 166 |
4.3.3. Eksperyment z nabywaniem kompleksowej opieki medycznej (TPP) | 174 |
4.3.4. Od eksperymentu do rozwiązań uniwersalnych – Grupy Praktyk Opieki Podstawowej (PCG/PCT) | 183 |
Część III – Empiryczna analiza programu pilotażowego | 191 |
5. Program pilotażowy – przedmiot badania i projekt analizy | 193 |
5.1. Otoczenie instytucjonalne i przesłanki motywujące do wdrożenia programu pilotażowego | 193 |
5.2. Cele i zasady organizacji programu pilotażowego | 199 |
5.3. Metoda badania empirycznego. Źródła i charakterystyka danych | 202 |
5.4. Jakość badania empirycznego. Uczenie się przez doświadczenie a czynniki egzogeniczne | 215 |
6. Bodźce do nadzoru nad jakością i kosztami opieki zdrowotnej – analiza danych | 221 |
6.1. Bodźce do nadzoru nad jakością | 221 |
6.1.1. Monitorowanie jakości opieki zdrowotnej i działania w celu jej poprawy | 222 |
6.1.2. Warunki dostępności | 240 |
6.1.3. Czy ograniczono dostęp do świadczeń zdrowotnych? | 245 |
6.1.4. Sieci dostawców a swoboda wyboru miejsca leczenia – ograniczanie autonomii pacjenta? | 253 |
6.2. Bodźce do nadzoru nad kosztami | 265 |
6.2.1. Bodźce ekonomiczne motywujące do efektywnego zarządzania opieką | 265 |
6.2.2. Ustalanie budżetu | 268 |
6.2.3. Zarządzanie opieką i racjonalizacja wydatków | 272 |
6.2.4. Pozaekonomiczna natura bodźców w KOZ | 296 |
6.2.5. Efekty zewnętrzne nadzoru nad kosztami | 301 |
6.3. Nowe relacje kontraktowe | 309 |
6.3.1. Kontrakty selekcyjne | 309 |
6.3.2. Wybór poziomu płatnika | 319 |
7. Efekty zewnętrzne i lokalna krytyka pilotażu | 329 |
7.1. Warunki współpracy POZ i SOA a stabilność rozwiązań. Wizerunek medialny i okres przygotowań | 330 |
7.2. Skala pilotażu i dwupoziomowość opieki zdrowotnej | 338 |
7.3. Kryteria doboru świadczeniodawców | 343 |
7.4. Asymetria informacji i koszty transakcyjne | 345 |
7.5. Status pilotażowy, jakość umów i zewnętrzna zmiana instytucjonalna | 354 |
7.6. Determinanty porażki | 358 |
7.7. Mapa grup interesu. Koszty i korzyści z wdrożenia programu pilotażowego | 366 |
Zakończenie | 373 |
Aneks | 393 |
Struktura ankiet wykorzystanych podczas wywiadów | 393 |
Wykaz skrótów | 401 |
Bibliografia | 403 |