Świat przeżywany w socjologii

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

10,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

10,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Monografia poświęcona pojęciu świata przeżywanego w socjologii, które zostało wprowadzone do języka nauk społecznych przez Alfreda Schutza. Próba dotarcia do genezy pojęcia, analiza badań prowadzonych przy jego zastosowaniu, ocena przyszłych perspektyw badawczych.


"Po pierwsze, autor rekonstruuje genezę pojęcia świata przeżywanego i jego wprowadzenie do języka nauk społecznych, które dokonało się głównie za sprawą Alfreda Schutza. Po drugie, autor przygląda się uważnie, jak to nazywa, naukowym programom badawczym, nawiązującym do koncepcji świata przeżywanego. Po trzecie, tym zabiegom analitycznym towarzyszy refleksja metodologiczna, odwołująca się idei programów badawczych Imre Lakatosa. Innymi słowy, w toku analizy autor wprowadza kolejne rodzaje oglądów: począwszy od stricte rekonstrukcyjnego, a skończywszy na refleksji metateoretycznej, aby lepiej i dokładniej prześledzić socjologiczny potencjał tkwiący w koncepcji świata przeżywanego."


Z recenzji Aleksandra Manterysa


Liczba stron312
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-2021-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp. Zakres pracy     9
  Pojęcie świata przeżywanego we współczesnej socjologii     13
  
  CZĘŚĆ I. ONTOLOGIA ŚWIATA PRZEŻYWANEGO. REKONSTRUKCJA GŁÓWNYCH ELEMENTÓW     21
  
  ROZDZIAŁ I. Transcendentalno-hermeneutyczny nurt socjologii     23
  
  1.1. Spór o metodę     24
  1.2. Socjologia rozumiejąca Maxa Webera     27
  
  ROZDZIAŁ II. Struktury świata przeżywanego w ontologii społecznej Alfreda Schütza     43
  
  2.1. Świat przeżywany a codzienność     45
  2.1.1. Codzienność     48
  2.1.2. Społeczne ustrukturyzowanie codzienności     50
  2.2. Problem intersubiektywności (rozumienia)     53
  2.2.1.Problem intersubiektywności w fenomenologii     53
  2.2.2. Rozważanie wtrącone; „sensowne przeżycie” – specyfika ujęcia Alfreda Schütza     56
  2.2.3. Problem rozumienia     59
  2.2.4. Rozwinięcie tezy o alter ego: teza o przekładalności perspektyw     62
  2.3. Przekraczanie granic poprzez aprezentację: znaki, symbole – język     66
  2.3.1. Założenia teorii znaku     66
  2.3.2. Znaki, symbole, transcendencja     71
  2.3.3. Wskaźniki i oznaki     73
  2.3.4. Znak: forma aprezentacji intersubiektywnej rzeczywistości     74
  2.3.5. Symbole: aprezentujące mosty pomiędzy rzeczywistościami     80
  2.3.6. Znaki, symbole, społeczeństwo     82
  2.3.7. Język, świadomość, poznanie     85
  2.4. Czyn, działanie, rozumienie działania. Ku teorii działania społecznego     89
  2.4.1. Zachowanie i działanie     90
  2.4.2. Motyw „żeby” i „ponieważ“. Motywacyjna struktura działania i czynu     93
  2.4.3. Racjonalne działanie i racjonalność działania     96
  2.4.4. Działanie społeczne     99
  
  CZĘŚĆ II. REKONSTRUKCJA PROGRAMÓW BADAWCZYCH, OPIERAJĄCYCH SIĘ NA KONCEPCJI ŚWIATA PRZEŻYWANEGO     107
  
  ROZDZIAŁ III. Założenia dalszej analizy – koncepcja programów badawczych Imre Lakatosa     109
  
  ROZDZIAŁ IV. Konsekwencje metodologiczne. Metody badania świata przeżywanego według Alfreda Schütza     118
  
  4.1. Problem statusu nauk społecznych     118
  4.2. Postulaty metodologiczne     128
  4.3. Przykładowe analizy Alfreda Schütza     134
  4.3.1. „Obcy”     134
  4.3.2. Światły obywatel     137
  4.4. Podsumowanie     143
  
  ROZDZIAŁ V. Thomas Luckmann – świat przeżywany jako protosocjologia     145
  
  5.1. Analizy świata przeżywanego jako protosocjologia     146
  5.1.1. Socjologia a fenomenologia     146
  5.1.2. Protosocjologia     149
  5.1.3. Protosocjologiczna interpretacja wyników analiz Alfreda Schütza     155
  5.1.4. Przykład protosocjologicznych analiz Thomasa Luckmanna     159
  5.2. Programy badawcze zbudowane wokół koncepcji protosocjologii     162
  5.2.1. Konsekwencje protosocjologii dla socjologii. Fenomenologiczna socjologia wiedzy     162
  5.2.2. Badania nad religijnością jako przykład realizacji programu badawczego     176
  5.2.3. Badania nad problemem spójności społecznej jako przykład realizacji programu badawczego     180
  5.2.4. Teoria działania Thomasa Luckmanna     186
  5.2.5. Teoria języka i komunikacji     191
  5.2.5.1. Teoria języka     191
  5.2.5.2. Teoria komunikacji jako rozwinięcie teorii języka     194
  5.2.6. Badania nad moralnością jako przykład realizacji programu badawczego     198
  5.3. Podsumowanie     202
  
  ROZDZIAŁ VI. Program badawczy socjologii hermeneutycznej     204
  
  6.1. Socjologia hermeneutyczna Hansa-Georga Soeffnera     205
  6.1.1. Nauki społeczne jako hermeneutyka     206
  6.1.2. Miejsce świata przeżywanego w socjologii hermeneutycznej     216
  6.1.3. Hermeneutyka jako interpretacja świata przeżywanego     218
  6.2. Socjologia hermeneutyczna Ronalda Hitzlera     225
  6.3. Etnografia świata przeżywanego Anne Honer     230
  6.4. Przykłady realizacji programu badawczego socjologii hermeneutycznej     234
  6.4.1.Teoria rytuałów społecznych Hansa-Georga Soeffnera     234
  6.4.1.1. Badania nad religijnością     237
  6.4.1.2. Analiza rytuałów społecznych na przykładzie działania policji     239
  6.4.2. Badania Ronalda Hitzlera     241
  6.5. Podsumowanie. Thomasa Luckmanna krytyka hermeneutyki     244
  
  ROZDZIAŁ VII. Świat przeżywany i system w teorii Jürgena Habermasa     247
  
  7.1. Geneza pojęcia świata przeżywanego i systemu     249
  7.1.1. Wczesne prace     249
  7.1.2. Logika nauk społecznych – ujęcie z perspektywy filozofii nauki     251
  7.1.3. Problem logiki ewolucji społecznej     255
  7.2. Pojęcie świata przeżywanego w Teorii działania komunikacyjnego     259
  7.2.1. Teoria Jürgena Habermasa w kontekście fenomenologii Edmunda Husserla i Alfreda Schütza     259
  7.2.2. Pojęcie działania komunikacyjnego     263
  7.2.3. Świat przeżywany jako kontekst sytuacji     267
  7.2.4. Strukturalne komponenty świata przeżywanego – proces racjonalizacji     273
  7.2.5. System społeczny a świat przeżywany     277
  7.2.6. Kolonizacja świata przeżywanego     280
  7.3. Podsumowanie     283
  
  Zakończenie     287
  Bibliografia     297
  Indeks osób     307
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia