Taking Community Seriously?

Communitarian Critiques of Liberalism

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

10,02  16,70

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 16,70 zł (-40%)

Najniższa cena z 30 dni: 9,24 zł  


10,02

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Jakiś czas temu wielu sądziło, że debata tzw. komunitarian z liberałami jest modą jednego sezonu i zniknie z horyzontu myśli społeczno-politycznej tak szybko, jak się pojawiła. Czas pokazał, że komunitaryzm to nie przelotna moda, ale stały punkt krajobrazu debat z zakresu ciągle żywych idei. Przyczyną tego stanu rzeczy jest istnienie niezmiennych niedociągnięć filozofii liberalnej, która przesadnie wydaje się opierać na założeniach indywidualistycznych, nie doceniając tym samym społecznego wymiaru istnienia człowieka, jego zakorzenienia we wspólnotach.


Niniejsza książka przedstawia i analizuje argumenty komunitariańskiej krytyki liberalizmu podejmowane przez pięciu kluczowych dla tej orientacji filozoficzno-społecznej autorów. Są to w kolejności ich omawiania: A. Etzioni, M. Walzer, M.J. Sandel, Ch. Taylor i A. MacIntyre. Choć nie wszyscy spośród nich identyfikują się z nazwą "komunitaryzm", łączy ich zainteresowanie zaniedbanymi współcześnie kwestiami wspólnotowymi w refleksji społeczno-politycznej oraz fakt udanego zwrócenia uwagi liberałów na pomijany najczęściej w ich refleksji wymiar wspólnoty.


Warto jednak zwrócić uwagę, że mimo wielu dobrze uzasadnionych punktów krytycznych wobec liberalizmu wymienieni tu filozofowie i socjologowie powielają pewne błędy, o które oskarżają swoich oponentów, apelując o społeczną równowagę i harmonię, zakładają istnienie nieusuwalnego konfliktu wartości i brak obiektywnego porządku moralnego, zdaniem liberałów właśnie uniemożliwiającego wyjście poza indywidualizm w kierunku głębszej wspólnoty. A zatem, choć w swoich rozważaniach komunitarianie traktują wspólnotę dużo poważniej niż liberałowie, można powiedzieć, że nie biorą jej dostatecznie poważnie, bo nie traktują jako możliwej i realnej.


Książka ukazała się wcześniej w języku polskim pod tytułem Biorąc wspólnotę poważnie? Komunitarystyczne krytyki liberalizmu (IFiS PAN, Warszawa 2004), ale obecne anglojęzyczne wydanie, oprócz przystępności dla czytelników zagranicznych, zawiera jeszcze dodatkowy walor wprowadzającej w obecny kontekst tematykę przedmowy oraz uaktualnionej bibliografii.


Rok wydania2011
Liczba stron158
KategoriaKlasyczne teorie socjologiczne
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-1095-6
Numer wydania1
Język publikacjiangielski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  ACKNOWLEDGEMENTS     7
  
  FOREWORD     9
  
  GENERAL INTRODUCTION     13
  
  Chapter I: NEUTRALITY, AUTONOMY, AND ORDER: THE THEORY OF AMITAI ETZIONI UNDER SCRUTINY    19
  
  Introduction     19
  1.a. Etzioni’s Picture of the Self     20
  1.b. Community and Autonomy in Etzioni’s Theory     22
  1.c. Layered Loyalty and Its Fostering     24
  2.a. A Critique of Etzioni’s Portrayal of the Self     25
  2.b. Etzioni’s Standing on Autonomy Examined     29
  2.c. Etzioni’s Standing on Social Order Examined     34
  2.d. Conflicts and Equilibria Scrutinized     37
  Conclusions: No Way Out of the Conflict?     46
  
  Chapter II: DISHARMONIOUS PLURALITY OF COMMUNITIES: MICHAEL WALZER’S ATTEMPT TO SAVE LIBERALISM    49
  
  Introduction     49
  1.a. The Individual and the Community     49
  1.b. The Social Goods     51
  1.c. Pluralism and Disharmony     52
  2.a. Analysis of Walzer’s Idea of the Self     54
  2.b. Analysis of Walzer’s Understanding of Social Goods     57
  2.c. Analysis of Pluralism and Disharmony     61
  Conclusions     65
  
  Chapter III: THE SELF-GOVERNMENT OF THE ENCUMBERED SELVES: MICHAEL J. SANDEL’S LONGINGS FOR THE REPUBLICAN TRADITION    67
  
  Introduction     67
  1.a. The Encumbered Self Described     68
  1.b. The Republican Community     71
  2.a. Problems with Sandelian Selves     73
  2.b. The Republican Community Revisited     76
  Conclusions     81
  
  Chapter IV: MUTUAL RECOGNITION OF DIALOGICAL SELVES: CHARLES TAYLOR’S HOLISTIC ORDER THROUGH ARTICULATION    83
  
  Introduction     83
  1.a. Taylor’s Vision of the Dialogical Self     84
  1.b. The Goals and the Goods     86
  1.c. Recognition in Politics     88
  2.a. Does Dialog Exclude Atomism?     91
  2.b. Does Logos Need Affirmation?     93
  2.c. Who Really Needs Recognition?     99
  Conclusions     102
  
  Chapter V: VIRTUES, PRACTICES, GOODS, AND TRADITIONS: ALASDAIR MACINTYRE’S ALTERNATIVE TO LIBERAL INDIVIDUALISM     103
  
  Introduction     103
  1.a. The Dependent, Rational, and Social Animal     104
  1.b. Incommensurability of Goods and Traditions?     110
  1.c. State vs. Community     114
  2.a&b. Is MacIntyre a Realist? Contextualism and/or Universalism     117
  2.c. Why and How to Stay Local?     122
  Conclusions     125
  
  GENERAL CONCLUSIONS: REALITY AND HOPE?     127
  
  BIBLIOGRAPHY     143
RozwińZwiń