INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Jakiś czas temu wielu sądziło, że debata tzw. komunitarian z liberałami jest modą jednego sezonu i zniknie z horyzontu myśli społeczno-politycznej tak szybko, jak się pojawiła. Czas pokazał, że komunitaryzm to nie przelotna moda, ale stały punkt krajobrazu debat z zakresu ciągle żywych idei. Przyczyną tego stanu rzeczy jest istnienie niezmiennych niedociągnięć filozofii liberalnej, która przesadnie wydaje się opierać na założeniach indywidualistycznych, nie doceniając tym samym społecznego wymiaru istnienia człowieka, jego zakorzenienia we wspólnotach.
Niniejsza książka przedstawia i analizuje argumenty komunitariańskiej krytyki liberalizmu podejmowane przez pięciu kluczowych dla tej orientacji filozoficzno-społecznej autorów. Są to w kolejności ich omawiania: A. Etzioni, M. Walzer, M.J. Sandel, Ch. Taylor i A. MacIntyre. Choć nie wszyscy spośród nich identyfikują się z nazwą "komunitaryzm", łączy ich zainteresowanie zaniedbanymi współcześnie kwestiami wspólnotowymi w refleksji społeczno-politycznej oraz fakt udanego zwrócenia uwagi liberałów na pomijany najczęściej w ich refleksji wymiar wspólnoty.
Warto jednak zwrócić uwagę, że mimo wielu dobrze uzasadnionych punktów krytycznych wobec liberalizmu wymienieni tu filozofowie i socjologowie powielają pewne błędy, o które oskarżają swoich oponentów, apelując o społeczną równowagę i harmonię, zakładają istnienie nieusuwalnego konfliktu wartości i brak obiektywnego porządku moralnego, zdaniem liberałów właśnie uniemożliwiającego wyjście poza indywidualizm w kierunku głębszej wspólnoty. A zatem, choć w swoich rozważaniach komunitarianie traktują wspólnotę dużo poważniej niż liberałowie, można powiedzieć, że nie biorą jej dostatecznie poważnie, bo nie traktują jako możliwej i realnej.
Książka ukazała się wcześniej w języku polskim pod tytułem Biorąc wspólnotę poważnie? Komunitarystyczne krytyki liberalizmu (IFiS PAN, Warszawa 2004), ale obecne anglojęzyczne wydanie, oprócz przystępności dla czytelników zagranicznych, zawiera jeszcze dodatkowy walor wprowadzającej w obecny kontekst tematykę przedmowy oraz uaktualnionej bibliografii.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 158 |
Kategoria | Klasyczne teorie socjologiczne |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-1095-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | angielski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
ACKNOWLEDGEMENTS | 7 |
FOREWORD | 9 |
GENERAL INTRODUCTION | 13 |
Chapter I: NEUTRALITY, AUTONOMY, AND ORDER: THE THEORY OF AMITAI ETZIONI UNDER SCRUTINY | 19 |
Introduction | 19 |
1.a. Etzioni’s Picture of the Self | 20 |
1.b. Community and Autonomy in Etzioni’s Theory | 22 |
1.c. Layered Loyalty and Its Fostering | 24 |
2.a. A Critique of Etzioni’s Portrayal of the Self | 25 |
2.b. Etzioni’s Standing on Autonomy Examined | 29 |
2.c. Etzioni’s Standing on Social Order Examined | 34 |
2.d. Conflicts and Equilibria Scrutinized | 37 |
Conclusions: No Way Out of the Conflict? | 46 |
Chapter II: DISHARMONIOUS PLURALITY OF COMMUNITIES: MICHAEL WALZER’S ATTEMPT TO SAVE LIBERALISM | 49 |
Introduction | 49 |
1.a. The Individual and the Community | 49 |
1.b. The Social Goods | 51 |
1.c. Pluralism and Disharmony | 52 |
2.a. Analysis of Walzer’s Idea of the Self | 54 |
2.b. Analysis of Walzer’s Understanding of Social Goods | 57 |
2.c. Analysis of Pluralism and Disharmony | 61 |
Conclusions | 65 |
Chapter III: THE SELF-GOVERNMENT OF THE ENCUMBERED SELVES: MICHAEL J. SANDEL’S LONGINGS FOR THE REPUBLICAN TRADITION | 67 |
Introduction | 67 |
1.a. The Encumbered Self Described | 68 |
1.b. The Republican Community | 71 |
2.a. Problems with Sandelian Selves | 73 |
2.b. The Republican Community Revisited | 76 |
Conclusions | 81 |
Chapter IV: MUTUAL RECOGNITION OF DIALOGICAL SELVES: CHARLES TAYLOR’S HOLISTIC ORDER THROUGH ARTICULATION | 83 |
Introduction | 83 |
1.a. Taylor’s Vision of the Dialogical Self | 84 |
1.b. The Goals and the Goods | 86 |
1.c. Recognition in Politics | 88 |
2.a. Does Dialog Exclude Atomism? | 91 |
2.b. Does Logos Need Affirmation? | 93 |
2.c. Who Really Needs Recognition? | 99 |
Conclusions | 102 |
Chapter V: VIRTUES, PRACTICES, GOODS, AND TRADITIONS: ALASDAIR MACINTYRE’S ALTERNATIVE TO LIBERAL INDIVIDUALISM | 103 |
Introduction | 103 |
1.a. The Dependent, Rational, and Social Animal | 104 |
1.b. Incommensurability of Goods and Traditions? | 110 |
1.c. State vs. Community | 114 |
2.a&b. Is MacIntyre a Realist? Contextualism and/or Universalism | 117 |
2.c. Why and How to Stay Local? | 122 |
Conclusions | 125 |
GENERAL CONCLUSIONS: REALITY AND HOPE? | 127 |
BIBLIOGRAPHY | 143 |