Negacja w języku i komunikacji

Negacja w języku i komunikacji

O przetwarzaniu negacji w kontekście opisu cech ludzi

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

14,50

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Imponuje swoboda Autora w posługiwaniu się skomplikowanymi rozróżnieniami logiczno-filozoficznymi i językowymi, imponuje łatwość, z jaką Autor odnosi je do codziennego komunikowania się ludzi, a także precyzyjny sposób włączania tych nowych rozróżnień do analizy prac psychologicznych oraz budowania własnego programu badawczego. Jestem przekonany, że część teoretyczna tej monografii stanie się odtąd obowiązkową lekturą dla każdego polskiego studenta lub badacza, który będzie próbował zgłębić naturę procesów przetwarzania negacji przez ludzi (...). Kontekst teoretyczny badań, ich metodologia, analiza statystyczna i wyprowadzone implikacje teoretyczne reprezentują najwyższy światowy poziom; uważam, że prezentowane w monografii badania mają duże szanse publikacji w najlepszych naukowych pismach psychologicznych o zasięgu międzynarodowym.


Z recenzji prof. dr. hab. Grzegorza Sędka


Liczba stron224
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-2137-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  Część I. O przetwarzaniu negacji    13
    1. WPROWADZENIE – NEGACJA W JĘZYKU I KOMUNIKACJI; INTERDYSCYPLINARNE ASPEKTY    15
      1.1. Logiczno-filozoficzny aspekt negacji    16
        1.1.1. Podstawowe logiczne konteksty negacji    16
        1.1.2. Negacja – wybrane kwestie filozoficzne    17
      1.2. Negacja na gruncie językoznawstwa    19
        1.2.1. Nie jako podstawowy znak negacji    19
        1.2.2. Różnice między negacją logiczną a realizowaną w naszej mowie    21
        1.2.3. Sprzeczność i przeciwieństwo    22
      1.3. Negacja w rozwoju mowy dziecka    24
    2. NEGACJA NAZWOWA; PRZYMIOTNIKI ZAPRZECZONE    27
      2.1. Lingwistyczne aspekty przymiotników zaprzeczonych    27
        2.1.1. Funkcje nie w przymiotnikach zaprzeczonych    27
        2.1.2. Antonimia a negacja    29
        2.1.3. Negacja językowa i logiczna    31
      2.2. Asymetria w przetwarzaniu antonimów    32
        2.2.1. Nacechowanie i negacja    32
        2.2.2. O złożoności poznawczej członów nacechowanych i produktywności członów afektywnie pozytywnych    34
    3. NEGACJA ZDANIOWA    39
      3.1. Negacja w perspektywie aktów mowy    39
        3.1.1. Filozofia języka J.L. Austina    39
        3.1.2. Akty mowy a negacja    41
          3.1.2.1. Negacja illokucyjna i negacja zdaniowa    42
      3.2. Dlaczego używamy zaprzeczonych zdań    43
        3.2.1. Powody używania niekorekcyjnych form zaprzeczenia – trzy ujęcia    44
        3.2.2. Asymetria znaczeniowa zaprzeczonych biegunów opozycji przymiotnikowej    45
      3.3. Dostępność tekstu objętego operatorem negacji    47
        3.3.1. Negacja a aktywacja pojęć    48
        3.3.2. Negacja a proces dedukcji    50
        3.3.3. Zmienne sytuacyjne a dostępność zaprzeczonych pojęć    53
        3.3.4. Symulacja percepcyjna w przetwarzaniu negacji    57
      3.4. Modele kodowania negacji zdaniowej    59
        3.4.1. Model fuzji i model schemat-plus-znak    59
        3.4.2. Eksperyment testujący modele przetwarzania negacji    61
    4. NEGACJA PERFORMATYWNA I NEGACJA W DYREKTYWACH    67
      4.1. Negacja performatywna    67
        4.1.1. Negacja performatywna i piętrzenie zaprzeczeń    69
        4.1.2. Perswazyjne aspekty wielokrotnych zaprzeczeń    70
      4.2. Negacja a dyrektywy    73
        4.2.1. Rola negacji w dyrektywach    74
        4.2.2. Czego dotyczą zaprzeczone polecenia    76
      4.3. Teoria ironicznych procesów kontroli D. Wegnera    77
        4.3.1. Przykłady paradoksów procesu kontroli    78
        4.3.2. Procesy umysłowej kontroli    79
        4.3.3. Kierunek kontroli jako przejaw komunikatów wprost i zaprzeczonych    80
        4.3.4. Eksperymenty dotyczące ignorowania informacji, tłumienia myśli bądź koncentrowania się na pewnych myślach    81
        4.3.5. Eksperymenty dotyczące blokowania myślenia stereotypowego i efekt sprężyny    82
      4.4. Zaprzeczone polecenie a ukierunkowanie uwagi i efekt pomijania informacji    85
  Część II. Badania eksperymentalne    91
    5. ROZPOZNAWANIE ZNACZENIA AFEKTYWNEGO ZAPRZECZONYCH PRZYMIOTNIKÓW – EKSPERYMENTY Z SERII GEPARD    93
      5.1. Idea badania    93
      5.2. Eksperyment Gepard 1    97
        5.2.1. Metoda    97
        5.2.2. Wyniki eksperymentu Gepard 1    104
          5.2.2.1. Czas kategoryzacji przymiotników    104
          5.2.2.2. Błędy kategoryzacji przymiotników    116
          5.2.2.3. Podsumowanie i dyskusja    124
      5.3. Eksperyment Gepard 2    126
        5.3.1. Metoda    126
        5.3.2. Wyniki eksperymentu Gepard 2    127
          5.3.2.1. Czas kategoryzacji przymiotników    127
          5.3.2.2. Błędy kategoryzacji przymiotników    131
      5.4. Eksperyment Gepard 3    132
        5.4.1. Metoda    132
        5.4.2. Wyniki    134
          5.4.2.1. Czas i błędy kategoryzacji w 1 części eksperymentu    134
          5.4.2.2. Czas i błędy kategoryzacji w 2 części eksperymentu    137
      5.5. Dyskusja i podsumowanie    140
        5.5.1. Wnioski związane z obecnością negacji    140
        5.5.2. Wnioski dotyczące przetwarzania znaku afektywnego przymiotników    142
        5.5.3. Eksperyment Gepard 4, czyli kategoryzacja zdań poddanych negacji    146
          5.5.3.1. Metoda    146
          5.5.3.2. Negacja zdaniowa lub zewnętrzna a czas kategoryzacji    147
          5.5.3.3. Podwójna negacja a czas kategoryzacji    150
    6. KODOWANIE NEGACJI ZDANIOWEJ – EKSPERYMENT ŻÓŁW    153
      6.1. Idea badania    153
      6.2. Metoda    155
        6.2.1. Procedura i przebieg badań    158
        6.2.2. Założenia i hipotezy    161
      6.3. Wyniki eksperymentu Żółw    163
        6.3.1. Przetwarzanie opisów    163
          6.3.1.1. Przetwarzanie opisów w grupach z negacją semantyczną    163
          6.3.1.2. Przetwarzanie opisów – negacja zewnętrzna a semantyczna    166
        6.3.2. Osądy zgodności    169
          6.3.2.1. Osądy zgodności dla grup 1–3 i 7–9    170
          6.3.2.2. Osądy zgodności dla grup 4–6    174
          6.3.2.3. Podsumowanie    176
        6.3.3. Trafność osądów zgodności    177
          6.3.3.1. Błędy osądu a negacja semantyczna    177
          6.3.3.2. Błędy osądu a negacja zewnętrzna    183
          6.3.3.3. Podsumowanie    184
        6.3.4. Pamięć opisów    184
          6.3.4.1. Test pamięci dla przymiotników niezaprzeczonych    185
          6.3.4.2. Test pamięci dla przymiotników zaprzeczonych    190
          6.3.4.3. Podsumowanie testu pamięci    193
      6.4. Podsumowanie i dyskusja ogólna    195
    7. OCENA OSÓB PREZENTOWANYCH ZA POMOCĄ ZAPRZECZONYCH OPISÓW DWUBIEGUNOWYCH ANTONIMICZNYCH (EKSPERYMENT PAW) I DWUBIEGUNOWYCH KOMPLEMENTARNYCH (EKSPERYMENT DELFIN)    199
      7.1. Idea badania    199
      7.2. Eksperyment Paw    200
        7.2.1. Metoda    200
        7.2.2. Wyniki    203
      7.3. Eksperyment Delfin    204
        7.3.1. Metoda    205
        7.3.2. Wyniki    207
      7.4. Podsumowanie    208
  Zakończenie    209
  Literatura cytowana    213
  Spis tabel i rysunków    219
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia