INNE EBOOKI AUTORA
Szanowni Klienci,
Rozwijamy się dla Was :) 16 i 17-tego stycznia w godzinach 22:00 do 8:00 rano przeprowadzimy niezbędne prace techniczne. Mogą wystąpić opóźnienia w dostępie do zakupionych ebooków.
Przepraszamy za niedogodności.
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Epoka zachodnioeuropejskiego Oświecenia często jest zwana Wiekiem Rozumu, który w XVIII wieku reprezentują „oświeceni” filozofowie. Jednak przyczyn powstania tego potężnego ruchu umysłowego, którego skutki do dziś odczuwamy, trudno byłoby upatrywać w swobodnej, spontanicznie zrodzonej, racjonalnej myśli. Można wypowiedzieć twierdzenie: nie byłoby Oświecenia gdyby ponad dwa wieki wcześniej nie było Reformacji. A skoro tak, to jak do tego doszło? Jakie przemiany zaszły w łonie europejskiego protestantyzmu, które doprowadziły w XVIII wieku do pojawienia się tego laickiego nurtu w Europie Zachodniej? W niniejszej monografii, na przykładzie Anglii, zostały przedstawione procesy stopniowego odchodzenia od religii chrześcijańskiej, opartej na biblijnym Objawieniu, ku coraz bardziej dowartościowywanej religii naturalnej w okresie od pierwszej połowy XVI wieku do przełomu XVII i XVIII wieku. Od ortodoksyjnego kalwinizmu do deizmu.
Rekonstrukcja tych procesów została w większości oparta na oryginalnych, mało dotąd znanych polskiemu czytelnikowi, dziełach wybranych autorów angielskich z tego okresu. Niniejsza praca jest studium filozoficzno-teologicznym, osadzonym w kontekście historycznym, określonym przez lata 1534-1689.
Liczba stron | 378 |
---|---|
Wydawca | Marek Derewiecki |
ISBN-13 | 978-83-65031-47-1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Przedmowa | 3 |
I. Kalwin wobec chrześcijańskiego Objawienia i możliwości poznawczych ludzkiego rozumu | 14 |
1. Jan Kalwin i jego dzieło | 14 |
2. Kalwin o Słowie Boga zawartym w Piśmie Świętym | 25 |
3. Ludzka wiara w Słowo Boga zawarte w Piśmie | 37 |
4. Kalwin wobec rozumowego poznania naturalnego | 44 |
5. Kalwin o ludzkiej naturze | 54 |
6. Kalwin i jego koncepcja podwójnej predestynacji | 62 |
6.1 O predestynacji i przedwiedzy | 69 |
6.2 Cel wybrania | 71 |
6.3 U źródeł podwójnej predestynacji | 73 |
7. Fideizm Jana Kalwina | 84 |
II Purytanie | 88 |
1. Początki reformacji w Anglii | 88 |
2. Rządy Jakuba I i Karola I? | 96 |
3. Purytanie | 102 |
4. Pobożność purytańska | 109 |
5. Purytański dogmatyzm | 114 |
6. Podstawy purytańskiej wiary | 121 |
III Arminianizm i problem predestynacji | 123 |
1. Podwójna predestynacja w głównych dokumentach kalwińskich | 124 |
2. Jakub Arminiusz i początki arminianizmu | 130 |
3. Drugi etap rozwoju arminianizmu | 135 |
4. Arminianizm kontra ortodoksyjny kalwinizm | 141 |
5. Arminianizm w Anglii | 146 |
IV. Dalsze przyczyny upadku purytanizmu | 149 |
1. Krytyka entuzjazmu | 149 |
1.1 Oliver Cromwell | 156 |
2. Od erastianizmu do potrzeby tolerancji | 160 |
V. Pierwsze próby liberalizacji teologii kalwińskiej | 172 |
1. Thomas Browne | 173 |
2. John Hales | 180 |
3. William Chillingworth | 182 |
VI. Religia Objawiona i religia naturalna – platonicy z Cambridge | 191 |
1. Powrót monarchii – tło historyczne | 191 |
2. Latytudynarianie | 197 |
3. Benjamin Whichcote | 205 |
3.1 Elementy biografii Benjamina Whichcote’a | 206 |
3.2 Spór Tuckneya z Whichcote’em | 207 |
3.3 Religia naturalna – ludzki rozum | 217 |
3.4 Nadprzyrodzona religia Objawiona (Religion of After-Revelation) – Pismo Święte | 227 |
4. John Smith | 233 |
4.1 Elementy biografii Johna Smitha | 233 |
4.2 Smith i fundamentalna wartość naturalnego objawienia Boskości | 235 |
VII Między latytudynarianami a deistami | 246 |
1. John Tillotson | 249 |
2. John Locke | 259 |
2.1 Elementy biografii Johna Locke’a | 261 |
2.2 Funkcje i poznawcze granice rozumu. Rozum i wiara | 262 |
2.3 O różnicach między religią naturalną a religią Objawioną | 275 |
2.4 Stosunek Locke’a do chrześcijańskiego Objawienia | 282 |
VIII Deiści | 295 |
1. John Toland | 295 |
1.1 Elementy biografii Johna Tolanda | 299 |
1.2 Zarys teologii naturalnej w Christianity not Mysterious Tolanda | 301 |
2. Matthew Tindal | 314 |
2.1 Rys biograficzny | 314 |
2.2 Tożsamość religii naturalnej i chrześcijaństwa | 315 |
Zakończenie | 326 |
Summary: Kalvin’s Fideism and the Rebellion of English Rationalists | 353 |
Ryciny | 356 |
Bibliografia | 358 |
Bibliografia źródłowa | 358 |
Bibliografia wtórna | 361 |
Indeks osobowy | 365 |