EBOOKI WYDAWCY
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
W publikacji Miau.pl, czyli wychowanie na uboczu kultury autorka, poprzez analizę codziennego życia jednej z wielu grup on-line, odkrywa złożoność świata tworzonego w Internecie. Ukazuje, jak mechanizmy regulujące życie społeczne w świecie realnym są transportowane i adaptowane w świecie wirtualnym. W książce tej nie chodzi o koty, choć one także są ważne. To przede wszystkim tekst o poszukiwaniu sensu życia, o odrzuceniu oraz nadziei, a także o tym, w jaki sposób Internet może pełnić funkcję akceleratora kumulującego i wyzwalającego rozproszoną energię jednostek.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 306 |
Kategoria | Socjologia kultury |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego |
ISBN-13 | 978-83-7865-256-4 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Podziękowania | 9 |
Wstęp | 11 |
Rozdział 1. Społeczny i kulturowy fenomen internetu | 19 |
1.1. Eteryczna natura internetu | 19 |
1.2. Związki technologii i społeczeństwa | 21 |
1.3. Rozmycie kategorii i wynikająca z tego trudność oceny społecznego wpływu internetu | 24 |
1.4. Zagrożenia komunikacji komputerowej dla społeczeństwa | 26 |
1.5. Zalety i możliwości, jakie stwarza komunikacja komputerowa | 28 |
1.6. Internet jako przestrzeń publiczna | 33 |
Rozdział 2. Forum jako narzędzie tworzenia się społeczności i formowania tożsamości | 37 |
2.1. Warunki tkwiące w technologii, sprzyjające tworzeniu się społeczności | 37 |
2.2. Czynniki pośrednie sprzyjające rozwojowi społeczności internetowych | 41 |
2.3. Podobieństwa i różnice w funkcjonowaniu w grupach tworzonych na forum i tradycyjnie | 42 |
2.4. Rodzaje i stopnie uczestnictwa we wspólnotach internetowych | 45 |
Rozdział 3. Internetowe fora dyskusyjne jako formy nowego typu kultury uczestnictwa i wiedzy | 49 |
3.1. Pojmowanie kultury jako świata ludzkiej aktywności | 49 |
3.2. Wychowawcza rola kultury | 52 |
3.3. Wpływ mass mediów na funkcjonowanie kultury | 55 |
3.4. Internet – w stronę kultury konwergencji | 57 |
3.5. Wykorzystanie koncepcji kultury E.T. Halla do badania wspólnot internetowych | 60 |
Rozdział 4. Media i internet jako wychowawcza rzeczywistość | 63 |
4.1. Medialna konkurencja dla oficjalnych instytucji wychowawczych | 63 |
4.2. Wychowanie poprzez media i dla mediów | 65 |
4.3. Potrzeba refleksji pedagogicznej nad społecznym wykorzystaniem Internetu | 72 |
4.4. Grupy społeczne on-line jako wspólnoty wychowujące | 75 |
Rozdział 5. Perspektywa Foucaultowska w badaniach nad procesami wychowania zachodzącymi w wirtualnym świecie | 79 |
5.1. Wychowanie przez media | 79 |
5.2. Od kryzysu wartości oświecenia do świata internetu | 80 |
Rozdział 6. Narzędzia i metody badawcze wykorzystane podczas badań | 87 |
6.1. Etap pierwszy – obserwacja hipertekstu | 87 |
6.2. Etap drugi – spojrzenie socjolingwistyczne | 89 |
6.3. Etap trzeci – brikolaż netnograficzny | 90 |
Rozdział 7. Możliwości badawcze, jakie stwarza perspektywa Foucaultowska dla badań nad dyskursem miau | 101 |
7.1. Zwrot w orientacji badawczej | 101 |
7.2. Rola osobistego doświadczenia w badaniach miau | 102 |
Rozdział 8. Wpływ struktury forum na reprodukcję dyskursu miau | 107 |
8.1. Początki dyskursu miau w wirtualnej rzeczywistości | 107 |
8.2. Sprawowanie władzy poprzez technologię forum | 108 |
8.3. Rola nazwy forum i tytułów podforów w umacnianiu dyskursu miau | 109 |
8.4. Przejawianie się hierarchii ważności dyskursywnej poprzez układ forum | 111 |
8.5. Analiza ważności dyskursywnej podforów | 113 |
8.5.1. Podforum „Koty” – rdzeń dyskursu | 113 |
8.5.2. Podforum „Kociarnia” – rozszerzenie dyskursu miau | 114 |
8.5.3. Podforum „Zwierzyniec ogólny” – rozszerzenie uwagi dyskursu na inne zwierzęta | 115 |
8.5.4. Podforum „Koci, Łapci” – kontrola dyskursu nad życiem codziennym użytkowników | 116 |
8.5.5. Podforum „Koci Bazarek” – instytucja finansowa dyskursu miau | 119 |
8.5.6. Podforum „Spotkania” – punkt, w którym dyskurs wychodzi poza świat wirtualny | 121 |
8.5.7. Podforum „Problemy Techniczne” – kontrola formy i estetyki | 122 |
8.5.8. Nowe podfora – świadectwo aktywnego rozwoju dyskursu miau | 123 |
8.5.8.1. Podforum „Pchli Targ” – kolejny etap rozszerzania się dyskursu na życie codzienne użytkowników | 123 |
8.5.8.2. Podforum „Weci Polecani” – detronizacja autorytetu weterynarzy przez dyskurs miau | 124 |
8.6. Podsumowanie | 126 |
Rozdział 9. Wykorzystanie przez dyskurs miau struktury internetowego forum dyskusyjnego w kształtowaniu tożsamości jego użytkowników | 127 |
9.1. Elementy technologii wpływające na tożsamość użytkowników dyskursu miau | 127 |
9.2. Nicki – znaczenie imion własnych użytkowników w dyskursie miau | 129 |
9.3. Analiza danych demograficznych i innych umieszczanych w profilach przez użytkowników jako próba oglądu osobowości potencjalnego członka miau | 137 |
9.3.1. Miejsce zamieszkania/pobytu – ułatwienie integracji działań dyskursu | 138 |
9.3.2. Hobby i zainteresowania – potencjalne obszary wpływu dyskursu | 140 |
9.3.3. Zawód – inne oprócz dyskursu obszary działalności użytkowników | 142 |
9.3.4. Wiek – informacja najczęściej pomijana | 144 |
9.3.5. Podsumowanie analizy danych demograficznych | 144 |
9.4. Sygnatura – forma podpisu i świadectwo poprawności dyskursywnej | 145 |
9.4.1. Aforyzmy, cytaty i inne teksty – „mądrość” dyskursu | 146 |
9.4.2. Zestawienia i klepsydry – świadectwa zaangażowania w dyskurs | 149 |
9.4.3. Apele – wezwania do zachowań poprawnych | 150 |
9.4.4. Teksty pozostałe | 151 |
9.4.5. Podsumowanie analizy tekstów nieinteraktywnych umieszczonych w sygnaturach | 151 |
9.4.6. Teksty interaktywne – wirtualny zasięg dyskursu miau | 152 |
9.4.7. Elementy graficzne – obrazy jako świadectwa tożsamości i informacja przekazywana innym użytkownikom | 153 |
9.5. Podsumowanie | 155 |
Rozdział 10. Kulturowe źródła dyskursu miau jako elementy konstytuujące tożsamość i podstawy wychowania | 157 |
10.1. Metoda genealogiczna w poszukiwaniu kulturowych podstaw dyskursu miau | 157 |
10.2. Adaptacja kultu Bastet w dyskursie miau | 158 |
10.3. Odwrócenie wyobrażenia o czarownicy jako projekt tożsamości miau | 164 |
10.4. Podsumowanie | 172 |
Rozdział 11. Proces wychowania w dyskursie miau | 173 |
11.1. „Kocie ABC” – podstawowy zasób wiedzy umożliwiający funkcjonowanie w ramach dyskursu miau | 175 |
11.2. System banerów jako forma wychowania formalnego w dyskursie miau | 196 |
11.2.1. Uzasadnienie dla uznania systemu banerów za formalny poziom wychowania | 196 |
11.2.2. Ogólne zasady funkcjonowania systemu banerów | 197 |
11.2.3. Wychowanie poprzez obraz idealnej relacji kot-człowiek ukazany w banerach kotów rezydentów | 199 |
11.2.4. Forma wychowania poprzez retorykę zagrożenia obecną w banerach kotów nie-rezydentów jako antyteza dla wychowania poprzez idylliczną wizję zawartą w banerach kotów rezydentów | 203 |
11.2.5. Obraz konsekwencji braku relacji przedstawiony w banerach apelujących o dom | 205 |
11.2.6. Przesłanie roli człowieka w relacji człowiek-kot w banerach apelujących o pomoc | 209 |
11.2.7. Instytucjonalizacja dyskursu miau ukazana w banerach akcji i organizacji jako egzemplifikacja działań zmierzających do ustanowienia porządku dyskursu w innych obszarach świata społecznego | 215 |
11.3. Podsumowanie | 219 |
11.4. Przejawy wychowania nieformalnego obecne w dyskursie miau | 220 |
11.4.1. Wprowadzenie do wychowania nieformalnego zawarte w wątkach-pamiętnikach | 222 |
11.4.2. Wychowawcza rola modeli zachowań zgodnych z wartościami dyskursu zawarta w pierwszych postach wątków-pamiętników | 227 |
11.4.3. Model właściwego postrzegania kota obecny w wątkach-pamiętnikach | 229 |
11.4.4. Model nawiązania relacji obecny w wątkach-pamiętnikach | 234 |
11.4.5. Model reagowania na zagrożenia ze strony świata zewnętrznego | 239 |
11.4.6. Podsumowanie | 243 |
11.5. Wychowawcza rola baśni w dyskursie miau jako przykład wychowania nieformalnego | 244 |
11.5.1. Pierwsze próby stworzenia baśni przez dyskurs miau | 245 |
11.5.2. Cztery wątki-baśnie jako przykład wychowania przez świat fikcyjny w dyskursie miau | 247 |
11.5.3. Adaptacja formuły klasycznej baśni magicznej w „Pamiętniku Babuni” i jego wychowawcze znaczenie dla dyskursu miau | 248 |
11.5.4. Przesunięcie dyskursu miau w stronę głównego nurtu kultury poprzez „Pamiętnik Babuni” | 257 |
11.5.5. Rola pozostałych wątków-baśni w umacnianiu wizji tożsamości miau nakreślonej w „Pamiętniku Babuni” | 260 |
11.6. Podsumowanie | 266 |
Rozdział 12. Podsumowanie analizy dyskursu miau i interpretacja uzyskanych wyników badań | 267 |
12.1. Podsumowanie analizy dyskursu miau ujętego z perspektywy wspólnoty wychowującej znajdującej się na uboczu kultury | 267 |
12.2. Reinterpretacja projektu tożsamości miau w świetle uzyskanych wyników badań | 272 |
Literatura | 277 |
Źródła drukowane | 277 |
Źródła internetowe | 282 |
Załączniki | 285 |
Spis załączników | 306 |