POLECAMY
-20%
Redakcja:
Format:
pdf, ibuk
Niniejsza książka stanowi monograficzne opracowanie wybranych materiałów konferencji Tożsamość, indywidualizm, wspólnotowość w kulturze rosyjskiej, zorganizowanej 25-26 maja 2012 roku w Polskiej Akademii Umiejętności przez Katedrę Rosyjskiej Kultury Nowożytnej Instytutu Rosji i Europy Wschodniej Uniwersytetu Jagiellońskiego przy współudziale Komisji Kultury Słowian PAU. Zawarte w tytule książki pojęcia stanowią determinanty kultury rosyjskiej nie tylko filozoficzno-aksjologiczne i religijno-metafizyczne, lecz także ideologiczne, a nawet geopolityczne. Wyznaczają jej immanentny, niezależny od czynników zewnętrznych kierunek rozwoju, a jednocześnie punkty styczne z zagranicą - głównie Europą i jej formami kulturowymi. Poprzez te właśnie pojęcia można odczytać znaczenie sporów, jakie toczą się w Rosji od pierwszej połowy XIX wieku między zwolennikami jej niezależnej od Zachodu drogi rozwoju a ideologami jej okcydentalizacji. Zarówno w pierwszej, jak i w drugiej opcji rozwoju toczy się walka o wartości kształtujące mentalność i duchowość rosyjską, decydujące nie tylko o charakterze tożsamości pojedynczego Rosjanina, ale też narodu rosyjskiego jako historycznej, kulturowej oraz religijnej i moralnej wspólnoty. Walka ta obejmuje również kształt państwa rosyjskiego i sposób sprawowanej w nim władzy.
Kultura rosyjska jest specyficznym świadectwem owej walki. Z jednej strony stanowi bowiem wyraz „duszy rosyjskiej", z drugiej zaś - sposób jej kształtowania. Z uwagi na to dwojakie jej znaczenie można sugerować, że zagadnienie tożsamości ma charakter fundamentalny dla wyraźnie zarysowanych w niej problemów indywidualizmu i wspólnotowości.
Ze Słowa wstępnego
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 410 |
Kategoria | Antropologia kulturowa |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-9066-4 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Anna Raźny, Słowo wstępne | 7 |
I Determinanty tożsamości rosyjskiej | 11 |
Marian Broda, Rosyjskiej inteligencji problemy z Rosją | 13 |
Anna Kurkiewicz, Soborowe oblicze kolektywizmu | 28 |
Katarzyna Kosowska, «Свои» и «чужие» на русских землях в XVII–XVIII веках | 44 |
Magdalena Dąbrowska, Tożsamość w podróży. Bracia Demidowowie w Europie Zachodniej (1751–1761) | 59 |
Ágnes Dukkon, «Два голоса» Белинского: личность и призвание | 72 |
Katarzyna Walasek, Берег России jako rosyjski projekt cywilizacyjny | 84 |
Anna Woźniak, Trzecia droga Zinaidy Gippius. Idee tożsamości narodowej wśród postrewolucyjnej emigracji rosyjskiej | 99 |
Magdalena Sławińska, Od indywiduum ku osobie. Olivier Clement – spotkanie kultury zachodniej z rosyjską myślą religijną | 115 |
Hanna Kowalska-Stus, Игры культурами. Забвение как парадигма современной культуры | 129 |
Agnieszka Lenart, Rosyjska alija w Izraelu. „Od samozachwytu do samonegacji | 140 |
II Od modernizmu do epoki postradzieckiej | 155 |
Małgorzata Burzyńska, Wagnerowski mit i rzeczywistość „święta wiosny”. Aleksander Błok wobec rewolucji i zagłady jednostki | 157 |
Iwona Krycka-Michnowska, Opętany (odierżymyj). Walerij Briusow oczyma Zinaidy Gippius | 176 |
Marcin Zwiercan, Radziecka eschatologia: tożsamość człowieka czasów ostatecznych | 191 |
Anna Raźny, Tożsamość osobowa w Gułagu | 202 |
Katarzyna Duda, „Tożsamość” (pseudo)naukowców w państwie totalitarnym (na przykładzie wybranych tekstów literackich) | 213 |
Radosław Sławomirski, Władimir Wysocki – indywidualizm barda rosyjskiego w epoce komunizmu | 228 |
Andrzej Zwoliński, Między społeczeństwem a rojem. Zasada „nieoznaczoności” w naukach społecznych na przykładzie wyborczej Rosji | 238 |
Daria Janowiec, Rosyjska Cerkiew Prawosławna a problem sekularyzacji społeczeństwa | 255 |
Władimir Katasonow, Проблема идентичности в постсоветской России | 269 |
III Literatura, sztuka i media a idee tożsamości, indywidualizmu i wspólnotowości | 285 |
Anna Jędrzejkiewicz, W poszukiwaniu tożsamości osobistej. Refleksje Nikołaja Iwanowicza Pirogowa | 287 |
Marta Łukaszewicz, Формы oбщинности в повести Николая Лескова Запечатленный ангел в контексте экклезиологической концепции Алексея Хомякова | 306 |
Małgorzata Abassy, Społeczeństwo jako przestrzeń realizacji potencjału jednostki. Życie i twórczość Michała Bakunina i Lwa Nikołajewicza Tołstoja | 321 |
Monika Grącka, Tożsamość środowiskowa i ideowa pisarza-narodnika Mikołaja Złatowratskiego (1845–1911) | 336 |
Kamil Szybalski, Nowa tożsamość kulturowa Wiery Pawłowny w powieści M. Czernyszewskiego Co robić? | 350 |
Wanda Laszczak, Rysunek, akwarela, ikona, haft w tożsamości artystycznej Jelizawiety Skobcowej (1891–1945) | 366 |
Agnieszka Malska-Lustig, Swój wśród obcych. Proza emigracyjna Siergieja Dowłatowa | 374 |
Agata Krzywdzińska, Strategie medialne władz rosyjskich w kształtowaniu rosyjskiej tożsamości narodowej | 385 |
Indeks nazwisk | 397 |
Указатель имен | 405 |