EBOOKI WYDAWCY
-24%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Problematyka niedostosowania społecznego i przestępczości budzi ciągłe zainteresowanie naukowców, praktyków oraz społeczeństwa w związku z nasilającą się fala tej przestępczości i brakiem skutecznych metod zapobiegania jej. Książka wychodzi naprzeciw tym zainteresowaniom, prezentując uwarunkowania zarówno zachowań prospołecznych, jak i antyspołecznych nieletnich na tle ich rówieśników ze szkół średnich i wolontariuszy.
Dotychczasowe badania nad zachowaniami pro i antyspołecznymi prowadzone były dwutorowo i niezależnie od siebie, na różnych grupach badanych. Stanowiło to nadmierne uproszczenie tej problematyki, wskazując, że jedni zachowują się dobrze, a inni-źle. W rzeczywistości naszych zachowań nie można tak prosto klasyfikować. Uspołecznienie stanowi bowiem kontinuum, na krańcach którego znajdują się jednostki prospołeczne i antyspołeczne, a pomiędzy nimi osoby zachowujące się zarówno prospołecznie, jak i antyspołecznie. Takie właśnie ujęcie, ujawniające zarówno deficyty, jak i zasoby badanych adolescentów proponuję w książce. Umożliwia ono nie tylko dokładną diagnozę zjawiska przestępczości nieletnich, ale także formułowanie działań profilaktycznych i resocjalizacyjnych, które powinny opierać się na wiedzy o pozytywnych cechach i zachowaniach badanych.
Część teoretyczna pracy przybliża prawne rozumienie pojęcia nieletni, zawiera także istoty zachowań prospołecznych i antyspołecznych oraz przegląd podstawowych teorii i badań poświęconych motywacji zachowań prospołecznych i antyspołecznych adolescentów.
Część empiryczna zawiera charakterystykę motywacji zachowań prospołecznych i antyspołecznych nieletnich na tle uczniów ze szkół średnich i wolontariuszy ze względu na podstawowe cechy procesu motywacyjnego – kierunek i natężenie motywacji, a także analizę osobowościowych, środowiskowych i sytuacyjnych czynników motywacyjnych.
Analiza prowadzona jest dwutorowo:
1) poprzez porównanie badanych grup (nieletni, uczniowie szkół średnich, wolontariusze) z uwzględnieniem płci badanych;
2) na drodze porównania grup wyodrębnionych ze względu na częstotliwość zachowań prospołecznych i antyspołecznych (antyspołeczni, prospołeczni, impulsywni, konformiści).
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 216 |
Kategoria | Pedagogika społeczna |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7587-341-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Rozdział I. Nieletni w świetle przepisów prawnych i badań kryminologicznych | 13 |
1. Pojęcie nieletniego. Podstawowe zasady postępowania w sprawach nieletnich | 13 |
2. Statystyka czynów karalnych popełnianych przez dzieci i młodzież | 15 |
3. Etiologia przestępczości nieletnich w teoriach i badaniach kryminologicznych | 21 |
3.1. Teorie przyczyn przestępczości | 21 |
3.2. Badania kryminologiczne nieletnich | 25 |
Rozdział II. Charakterystyka psychologiczna motywacji | 37 |
1. Pojęcie i rodzaje motywacji | 37 |
2. Cechy procesu motywacyjnego | 39 |
3. Osobowość jako system regulacji i integracji zachowania w koncepcji J. Reykowskiego | 42 |
4. Motywacja czynów przestępczych w ujęciu J. K. Gierowskiego | 43 |
Rozdział III. Zachowania antyspołeczne w ujęciu psychologicznym, pedagogicznym i prawnym | 47 |
1. Zachowania antyspołeczne jako element niedostosowania społecznego, zaburzeń zachowania i procesu demoralizacji | 47 |
2. Charakterystyka agresji i agresywności | 53 |
2.1. Pojęcie i rodzaje agresji | 53 |
2.2. Rozwój zachowań agresywnych | 54 |
3. Motywacja zachowań antyspołecznych u młodzieży w okresie dojrzewania | 55 |
4. Inhibitory i facylitatory zachowań antyspołecznych a ich ciągłość i trwałość | 60 |
Rozdział IV. Zachowania prospołeczne – indywidualny i społeczny kontekst pomagania innym | 63 |
1. Pojęcie i rodzaje zachowań prospołecznych | 63 |
2. Geneza zachowań prospołecznych w świetle teorii i badań | 65 |
3. Motywacja zachowań prospołecznych dzieci i młodzieży | 68 |
Rozdział V. Metodologia badań własnych | 71 |
1. Charakterystyka modelu badawczego | 71 |
2. Teren badań, grupy badawcze | 78 |
3. Metody badawcze | 81 |
4. Przebieg badań | 88 |
5. Kierunki analizy wyników empirycznych | 88 |
Rozdział VI. Motywacja zachowań prospołecznych i antyspołecznych młodzieży – cechy procesu motywacyjnego | 91 |
1. Kierunek i natężenie motywacji czynów karalnych i zachowań świadczących o demoralizacji u nieletnich – analiza porównawcza nieletnich dziewcząt i chłopców | 91 |
2. Motywacja zachowań antyspołecznych młodzieży – porównanie wolontariuszy, uczniów szkół średnich i nieletnich | 98 |
3. Motywacja zachowań prospołecznych w trzech badanych grupach młodzieży | 120 |
4. Charakterystyka młodzieży ze względu na natężenie zachowań prospołecznych i antyspołecznych | 133 |
Rozdział VII. Osobowościowe tło motywacyjne zachowań prospołecznych i antyspołecznych | 135 |
1. Prospołeczne i antyspołeczne style ustosunkowań interpersonalnych adolescentów | 135 |
2. Poziom empatii oraz inteligencja emocjonalna jako predykatory zachowań prospołecznych badanych | 139 |
3. Rola poczucia umiejscowienia kontroli w genezie zachowań prospołecznych i antyspołecznych młodzieży | 142 |
4. Wpływ agresywności na częstotliwość zachowań antyspołecznych | 145 |
Rozdział VIII. Środowiskowe tło motywacyjne – znaczenie społecznego uczenia się, dynamiki grupowej i więzi emocjonalnych w genezie zachowań prospołecznych i antyspołecznych | 151 |
1. Wpływ modelowania na uruchamianie zachowań społecznie pożądanych i niepożądanych w badanych grupach | 151 |
2. Rola nagród i kar – metody wychowawcze stosowane przez rodziców | 155 |
3. Zachowania prospołeczne i antyspołeczne przejawiane w grupie rówieśniczej | 158 |
4. Weryfikacja teorii wymiany społecznej | 159 |
5. Znaczenie doboru krewniaczego w genezie zachowań prospołecznych i antyspołecznych | 161 |
6. Wpływ norm społecznych na zachowania badanych | 163 |
7. Altruizm w etiologii zachowań prospołecznych | 166 |
Rozdział IX. Sytuacyjne tło motywacyjne zachowań prospołecznych i antyspołecznych | 169 |
1. Sytuacje trudne jako czynnik wzmacniający gotowość do zachowań antyspołecznych adolescentów | 169 |
2. Rola facylitatorów społecznych w uruchamianiu zachowań prospołecznych badanej młodzieży | 174 |
Rozdział X. Motywacja zachowań prospołecznych i antyspołecznych nieletnich – podsumowanie wyników, kierunki dalszych badań | 181 |
1. Motywacja zachowań prospołecznych i antyspołecznych a częstotliwość tych zachowań – weryfikacja założeń badawczych | 181 |
2. Empiryczne modele zachowań prospołecznych i antyspołeczny | |