Początki polskiej publicystyki sportowej w ujęciu genologicznym

"Przegląd Sportowy" w latach 1921-1925

1 opinia

Format:

ibuk

W dotychczasowych badaniach dotyczących dziennikarstwa sportowego brakuje systematyczności i prób ujęć całościowych. Nie zajmowano się dotąd genezą terminologii sportowej, prawie w ogóle nie prowadzi się badań diachronicznych języka sportu. Nie ma też publikacji podejmujących problematykę rozwoju gatunków charakterystycznych dla tej odmiany specjalistycznej. Nie interesowano się również kształtowaniem się publicystyki sportowej. Jedyne opracowania sięgające do początków polskiego dziennikarstwa sportowego skupione były na historii prasy. Prezentowana publikacja dotyczy burzliwych dziejów początków żurnalistyki sportowej w Polsce. Autor prezentuje środowisko dziennikarzy sportowych z początku wieku XX, ich uwikłanie w świat działaczy i instytucji zajmujących się kulturą fizyczną. Poddaje analizie unikalny materiał (355 tekstów) z pierwszych lat istnienia „Przeglądu Sportowego”, który wyznaczał nowe drogi rozwoju publicystyki sportowej i stał się wzorem do naśladowania dla innych tytułów. Przedstawia początki kształtowania się takich form wypowiedzi, jak artykuł publicystyczny, komentarz prasowy, felieton. Omawiając te zagadnienia, wprowadza czytelnika w czas narodzin publicystki sportowej w Polsce – jej kształtowania się w trudnych warunkach zewnętrznych (niski prestiż zawodu dziennikarza i tematyki sportowej) i wewnętrznych (problemy finansowe i brak doświadczenia organizacyjnego redakcji pierwszych pism sportowych).


Rok wydania2016
Liczba stron226
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8088-175-4
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    7
  
  Rozdział 1. Historia kultury fizycznej    15
  1.1. Starożytność    15
  1.2. Średniowiecze    20
  1.2.1. Rycerstwo21
  1.3. Odrodzenie    23
  1.4. Wieki XVIII i XIX    24
  1.5. Kultura fizyczna w Polsce    28
  1.5.1. Średniowiecze    28
  1.5.2. Odrodzenie    29
  1.5.3. Wieki XVIII i XIX    30
  1.5.4. Ruch sokolski na ziemiach polskich    31
  1.5.5. Dalsze losy kultury fizycznej na ziemiach polskich    32
  1.5.6. Zrzeszenia i kluby sportowe na ziemiach polskich    33
  
  Rozdział 2. Prasa sportowa w Polsce w latach 1881–1925    37
  2.1. Od czasów najdawniejszych do „Przewodnika Gimnastycznego”    37
  2.2. Początki prasy wyspecjalizowanej    38
  2.3. Prasa sportowa w Polsce po I wojnie światowej    42
  2.4. Polski Związek Dziennikarzy i Publicystów Sportowych RP    46
  2.5. „Przegląd Sportowy”    48
  
  Rozdział 3. Dziennikarstwo i publicystyka w latach dwudziestych    53
  3.1. Początki dziennikarstwa w Polsce powojennej    53
  3.2. Sylwetka dziennikarza w dwudziestoleciu    59
  3.3. Rola prasy w latach dwudziestych    65
  
  Rozdział 4. Publicystyka – dawne i współczesne ujęcia teoretyczne    69
  4.1. Informacja i publicystyka – dwa rodzaje dziennikarskie    69
  4.2. Definicje i funkcje publicystyki    77
  4.3. Publicystyka a sport     80
  
  Rozdział 5. Gatunki publicystyczne w „Przeglądzie Sportowym”    83
  5.1. Wypowiedzi realizujące intencję eseistyczną    84
  5.1.1. Artykuł publicystyczny    84
  5.1.1.1. Układ wywodu    87
  5.1.1.2. Nadawca i odbiorca w artykule publicystycznym    96
  5.1.1.2.1. Formalne wyznaczniki obecności nadawcy    96
  5.1.1.2.2. Postawa nadawcy wobec tematu wypowiedzi    105
  5.1.1.2.3. Role nadawcy    111
  5.1.1.2.4. Relacje nadawca – odbiorca    112
  5.1.2. Wypowiedzi realizujące wzorzec komentarza prasowego    116
  5.1.2.1. Układ wywodu    118
  5.1.2.2. Nadawca    122
  5.1.2.2.1. Formalne wyznaczniki obecności nadawcy    122
  5.1.2.2.2. Role nadawcy    124
  5.1.2.2.3. Relacje nadawcy z odbiorcą    128
  5.2. Wypowiedzi realizujące intencję felietonową    130
  5.2.1. Felieton    130
  5.2.1.1. Cechy zewnętrzne    133
  5.2.1.2. Komponenty inicjalne i finalne    135
  5.2.1.3. Nadawca felietonu    144
  5.2.1.3.1. Wykładniki obecności nadawcy    145
  5.2.1.3.2. Role nadawcy    150
  5.2.1.3.3. Relacje nadawca – odbiorca    155
  5.2.2. Materiały satyryczne    158
  5.2.2.1. Komizm graficzny    158
  5.2.2.2. Wypowiedzi o charakterze satyrycznym    162
  5.3. Wypowiedzi o intencji reportersko-eseistycznej    164
  5.3.1. Zapowiedzi wydarzeń sportowych    165
  5.3.1.1. Schematy strukturalne    166
  5.3.1.2. Nadawca zapowiedzi    170
  
  Rozdział 6. Tematyka i zadania publicystyki sportowej    173
  6.1. Najważniejsze zadania publicystyki    174
  6.1.1. Popularyzacja sportu i kultury fizycznej    174
  6.1.2. Referowanie i recenzowanie rozwoju sportu    180
  6.1.3. Zaangażowanie polityczne    184
  6.1.4. Inicjowanie publicznych dyskusji    189
  6.1.5. Rozpatrywanie zagadnień teoretycznych    195
  6.2. Tematyka publikacji    198
  
  Uwagi końcowe    205
  Literatura    215
RozwińZwiń