POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Starzenie się w ogólnym rozumieniu oznacza zmiany zachodzące w ludzkim organizmie na przestrzeni całego cyklu życia. W świetle uwarunkowań społeczno-ekonomicznych starzenie się jest procesem związanym ze zmianą ról społecznych – „na cykl osiągania dojrzałości biologicznej nakłada się cykl zdolności produkcyjnej, który jest związany z miejscem w społecznym podziale pracy”. Zatem na kompleksową politykę senioralną powinny składać się takie obszary, jak polityka rynku pracy, koordynacja systemu zabezpieczenia społecznego, pomoc socjalna, opieka długoterminowa, opieka zdrowotna, polityka edukacyjna, mieszkaniowa, transportowa, poradnictwo prawne i inne. Zestawienia statystyczne, badania ilościowe i jakościowe umożliwiają formułowanie prognoz. Prognozowanie z kolei, zarówno na gruncie demograficznym, jak i ekonomicznym, pozwala na opracowanie programu reform z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym. Publikacja stanowi ważny głos w debacie publicznej nad społecznymi, politycznymi, ekonomicznymi i kulturowymi konsekwencjami starzenia się populacji. Autorka dokonuje przeglądu współczesnych rozwiązań polityki społecznej wobec starzenia się ludności z perspektywy międzynarodowej, koncentrując się na doświadczeniach Stanów Zjednoczonych i Szwecji. Przedstawia wiele systemowych rozwiązań z zakresu polityki społecznej, zaczerpniętych z krajów o bogatej tradycji polityki na rzecz seniorów. Opisuje przykłady dobrych praktyk oraz formułuje rekomendacje dla Polski.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 316 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8088-121-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 11 |
Rozdział 1. Polityka społeczna wobec starzenia się ludności w Stanach Zjednoczonych | 33 |
1.1. Struktura demograficzna społeczeństwa amerykańskiego | 38 |
1.2. Charakterystyka amerykańskiego modelu państwa dobrobytu | 47 |
1.3. Kształtowanie się amerykańskiego modelu polityki społecznej wobec starzenia się ludności w ujęciu historycznym | 55 |
1.4. Specyfika amerykańskiego systemu emerytalnego | 69 |
1.5. Przegląd rządowych programów i usług skierowanych do osób starszych | 83 |
1.6. System opieki długoterminowej w Stanach Zjednoczonych | 93 |
1.7. Dobre praktyki | 100 |
1.7.1. Program zintegrowanej opieki długoterminowej dla osób starszych (Program of All-Inclusive Care for the Elderly) | 101 |
1.7.2. „Model wioski” jako metoda realizacji koncepcji „starzenia się w społeczności” (aging in community) | 106 |
1.7.3. Funkcjonowanie „miast emerytów” na przykładzie Sun City w Arizonie | 108 |
1.7.4. Programy i usługi skierowane do osób starszych na szczeblu lokalnym – case study miasta Berkeley w stanie Kalifornia | 114 |
1.7.5. Amerykańskie Stowarzyszenie Emerytów (AARP) jako przykład organizacji reprezentującej interesy seniorów na scenie politycznej | 119 |
1.8. Podsumowanie i wnioski | 123 |
Rozdział 2. Polityka społeczna wobec starzenia się ludności w Szwecji | 131 |
2.1. Struktura demograficzna Szwecji | 138 |
2.2. Charakterystyka nordyckiego modelu państwa opiekuńczego | 142 |
2.3. Rozwój szwedzkiego modelu polityki społecznej wobec starzenia się ludności w ujęciu historycznym | 148 |
2.4. Charakterystyka szwedzkiego systemu emerytalnego | 154 |
2.5. Sektor usług opiekuńczych dla osób starszych w Szwecji | 162 |
2.5.1. Koncepcja nowego zarządzania publicznego (New Public Management) w szwedzkim sektorze usług dla seniorów | 166 |
2.5.2. Przesłanki polityczne częściowej prywatyzacji szwedzkiego sektora opieki | 169 |
2.6. Dobre praktyki | 173 |
2.6.1. Perspektywa długofalowa i rozbudowana polityka rodzinna jako metody przeciwdziałania negatywnym skutkom zmian demograficznych | 174 |
2.6.2. Skuteczna polityka aktywizacji zawodowej osób starszych | 177 |
2.6.3. Zastosowanie nowych technologii w służbie seniorom | 183 |
2.6.3.1. Nowe technologie w sektorze opieki długoterminowej | 184 |
2.6.3.2. Nowe technologie w systemie ochrony zdrowia | 187 |
2.6.3.3. Nowe technologie jako narzędzie społecznej aktywizacji | 189 |
2.6.4. Wsparcie ze strony państwa dla nieformalnych opiekunów | 191 |
2.6.5. „Pasja dla życia” (Passion för Livet) – program aktywizacji osób starszych w regionie Jönkoping w centralnej Szwecji | 195 |
2.7. Podsumowanie i wnioski | 199 |
Rozdział 3. Doświadczenia amerykańskie i szwedzkie – rekomendacje dla polityki społecznej wobec starzenia się ludności w Polsce | 211 |
3.1. Model amerykański i szwedzki: podobieństwa i różnice | 214 |
3.2. Polityka społeczna wobec starzenia się ludności w Polsce | 230 |
3.2.1. Struktura demograficzna kraju | 232 |
3.2.2. Rozwój polskiej polityki społecznej w ujęciu historycznym | 236 |
3.2.3. Polityka społeczna wobec starzenia się ludności w Polsce – stan obecny | 239 |
3.2.4. Diagnoza | 254 |
3.3. Rekomendacje dla Polski | 262 |
3.3.1. Rekomendacje w zakresie wzmocnienia struktury rządowych i pozarządowych organów reprezentujących interesy seniorów | 263 |
3.3.2. Rekomendacje w zakresie przeciwdziałania negatywnym skutkom zmian demograficznych | 266 |
3.3.3. Rekomendacje w zakresie podnoszenia jakości i rozszerzenia oferty polskiego sektora opieki | 271 |
3.3.4. Rekomendacje w zakresie podnoszenia świadomości społecznej (awareness raising), działania o charakterze informacyjnym i edukacyjnym | 277 |
3.3.5. Rekomendacje w zakresie przebudowy przestrzeni publicznej pod kątem potrzeb osób starszych | 280 |
3.3.6. Rekomendacje w zakresie dalszych prac naukowo-badawczych | 282 |
Podsumowanie | 284 |
Bibliografia | 295 |
Spis table | 313 |
Spis wykresów | 315 |
Od Redakcji | 317 |