Poza zasadą powszechności

-20%

Poza zasadą powszechności

Próby idiograficzne

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

31,92  39,90

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 39,90 zł (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 28,73 zł  


31,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Pomysł na konstrukcję całości zawdzięczamy Martinowi Heideggerowi i jego namysłowi (die Besinnung) nad stanem współczesnej nauki, upatrującej swej istoty w badaniu (das Forschung). W ślad za tą inspiracją zamieszczone tu teksty ułożyły się koncentrycznie wokół trzech zagadnień: projektu (der Entwurf), procedury (das Verfahren) i eksploatacji (der Betrieb). Każde z nich bada możliwość urzeczywistnienia w praktyce psychologicznej idei idiografizmu: począwszy od namysłu nad samą ideą: jej genezą i konkretyzacją w projekcie, poprzez procedury badawcze, starające się jej sprostać, aż po efekty badań, będące rezultatem badawczych eksploatacji. Podkreślmy, teksty układają się koncentrycznie wokół wymienionych przed chwilą zagadnień i choć następują po sobie, nie są swoim następstwem. l jeszcze to, że inaczej niż w psychologii – upatrującej swej istoty w badaniu – tu namysł nad procedurą będzie poprzedzony namysłem nad projektem. Pytanie o podmiot poznania wyprzedzi pytanie o metody poznania, a podmiot wstępnie rozpoznany sam zaprojektuje metody badania siebie.
fragment Dla-czego wyjątek? Przed próbą


Więc okazało się, że „pisać o życiu znaczy tyle, co rozmyślać o życiu, a rozmyślać o życiu to w nie wątpić, a ten tylko podaje w wątpliwość własny życiodajny umysł, kogo umysł ten dławi albo kto porusza się w nim nienaturalnie" (Imre Kertesz). Próby idiograficzne – w swej intencji dedykowane temu, co nigdy nie stanie się jej przedmiotem, póty jest poza zasadą powszechności - doprowadziły do miejsca, w którym podmiot je piszący odkłada pióro i poruszony na nowo pyta: dla-czego wyjątek? Wie już, że sens tego pytania wykracza poza odpowiedź zawartą w maksymie: gnothi seauton – „poznaj samego siebie" i że zbliża się do innej, jak tamta starodawnej: epimeleia heauton – „troszcz się o siebie". W splocie tego, co może być poznane, i tego, co może być jedynie otoczone troską, rozpoznaje siebie: pewną obecność wobec innej pewnej obecności. Dar ich spotkania, choć niepewny, jest możliwy. Idiografie nie znają innego pożytku.
fragment Po próbie


Rok wydania2014
Liczba stron430
KategoriaFilozofia współczesna
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-3714-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Dla-czego wyjątek? Przed próbąMałgorzata Opoczyńska    9
  
  Część pierwsza. Projekty     19
  
  Badania eksperymentalne w psychologii a problemy praktykiBłażej Wojdała    21
  1. Genealogia eksperymentu    22
  2. Współzależność przedmiotu badań i procedury badawczej    24
  3. Przedmiot psychologii eksperymentalnej    26
  4. Przedmiot psychologii w użyciu – kontekst pokrewieństwa nauki i techniki    32
  
  Historia pojęcia idiografiiAnna Żymełka    41
  1. Sytuacja epistemologiczna drugiej połowy XIX wieku    42
  2. Klasyfikacja nauk Windelbanda    47
  3. Przeniesienie dychotomii idiograficzne/nomotetyczne do psychologii    50
  
  Nomotetyzm i idiografizm w psychologii – spór normy z rzeczywistością?Weronika Kałwak, Małgorzata Opoczyńska    59
  1. Dychotomie metodologii psychologicznej    62
  2. Idiografizm w psychologii    70
  3. Poza dychotomią idiografizm–nomotetyzm    75
  
  Ekscentryczna antropologia badania idiograficznegoAnna Żymełka    85
  1. Antropologia jako podstawowe założenie podejścia idiograficznego    86
  2. Zarysowanie paradoksu idiografii    88
  3. Główne kategorie Plessnerowskiej antropologii    89
  4. Etyka taktu    96
  5. Wnioski dla badania idiograficznego    98
  
  Część druga. Procedury    103
  
  O widzeniu metody, o metodzie widzeniaEvgenios Ioannou    105
  1. Opowieść słowa    106
  2. Opowieść obrazu    120
  
  Napisane własnoręcznie. Pasaże pismaAnna Żymełka (zebrała), Małgorzata Opoczyńska (komentarzem opatrzyła)    139
  1. Tu    139
  2. Tam    141
  3. Z powrotem    162
  
  Przegląd metod badawczych stosowanych w ujęciu idiograficznymKatarzyna Hess-Wiktor, Małgorzata Opoczyńska    167
  1. Definicje metod jakościowych i idiograficznych    167
  2. Metody idiograficzne w psychologii    168
  3. Cel i wynik badania idiograficznego    189
  
  Praktyczne problemy analizy w metodach fenomenologiczno-interpretacyjnychKatarzyna Hess-Wiktor    193
  1. Wyróżnienie całości znaczeniowych    194
  2. Kategorie zakorzenione w danych    196
  3. Abstrahowanie jako utrata znaczących szczegółów    201
  4. Wybór odpowiednich cytatów    203
  5. Poszukiwanie wzorów a generalizacja    205
  
  Audioidiografizm w badaniu psychologicznym – osobiste doświadczenia badacza jako obiekt analizy naukowejYuliya Tarnavska, Małgorzata Opoczyńska    209
  1. Znaczenie pojęcia „audioidiograficzny” – rozważania definicyjne    210
  2. Słuchając autentycznych głosów    210
  3. Wartość badań autoidiograficznych: perspektywa psychologii naturalistycznej i antynaturalistycznej    215
  4. W kierunku nowego spojrzenia na metodologię badania autoidiograficznego    218
  
  Powszechna wyjątkowość wywiadu z rodzinąWojciech Drath    223
  1. Czym właściwie jest wywiad?    224
  2. Powszechne i wyjątkowe    225
  3. Wywiad jako postawa    228
  4. Współtworzenie wywiadu    230
  
  Powszechność i wyjątek w praktyce terapeuty psychodynamicznegoMałgorzata Opoczyńska, Dorota Ryżanowska    235
  1. Od wyjątku do powszechności    237
  2. Od powszechności do wyjątku    243
  
  Część trzecia. Eksploatacje     255
  
  Tożsamość międzybiegunowa. Od doświadczenia do widzeniaKrzysztof Dyga    257
  1. Krótko o tożsamości w ujęciu psychologii akademickiej    258
  2. Tożsamość choroby afektywnej dwubiegunowej: pomiędzy nozologią a fenomenologią    259
  3. Badanie tożsamości. Pytania: „W jakim celu badać?” (możliwe konsekwencje aktu badania) i „Jak badać?”    261
  4. Tożsamość osób z diagnozą ChAD – stan badań i rezultaty własnych prób    264
  
  Idiografie ciała. Studium anoreksjiKarolina Rojek, Małgorzata Opoczyńska    293
  1. Body image i ciało jako przedmiot    294
  2. Ucieleśnienie w filozofii Maurice’a Merleau-Ponty’ego    295
  3. Ucieleśnienie wysłowione – próby badania    297
  4. Ciało jako okno na świat    304
  
  Meandry nurtu jakościowego – osobiste refleksje o zawodzie badaczaEwa Kruchowska    311
  1. Słabością silna    311
  2. O przerwanej żegludze    312
  3. Nauka czy sz(t)uka?    313
  4. Wielki Post-modernizm    315
  5. Mono-grafi a    317
  
  Co można wiedzieć o rodzinie? Opisy „nieprzypadków”Wojciech Drath    323
  1. „Proszę wyleczyć moją córkę!” – między leczeniem a świadczeniem usług    325
  2. „Nie możemy się dogadać…” – między wspieraniem a kontrolowaniem    327
  3. „Jak mam to narysować?!…” – między dociekaniem a towarzyszeniem    329
  
  Schizofrenia od kuchni. Próby egzystencjalneAgata Gajda, Małgorzata Opoczyńska    333
  1. Widziane z daleka    333
  2. Widziane z bliska    336
  3. Zobaczone inaczej    357
  
  O relacyjnej gościnności u kresu życiaAnna Wójcik-Krzemień    361
  1. Cierpienie i śmierć jako sytuacje graniczne – kontekst opieki paliatywnej    361
  2. Spotkanie z drugim w cierpieniu – paradygmatyczna sytuacja etyczna    365
  3. Towarzyszenie – odpowiedź na cierpienie?    367
  4. Towarzyszenie w opiece paliatywnej    369
  5. Świadectwo doświadczenia    370
  6. Znaczenie twarzy drugiego    375
  
  Mowa utraty i mowa o utracieMagdalena Wiktor, Małgorzata Opoczyńska    379
  1. Między niewysłowionym a wypowiadalnym    380
  2. Wędrówki doświadczenia – okiem egzystencjalnym i nieegzystencjalnym    380
  3. (Twoja) śmierć jako (moja) sytuacja graniczna    385
  4. O tobie bez ciebie – dialogiczne rozumienie utraty    388
  5. Próby komentarza    393
  
  „Przyjdzie śmierć i będzie miała twoje oczy”. Doświadczenie samobójstwa w pracy psychiatryJanusz Morasiewicz    399
  
  Po próbieMałgorzata Opoczyńska    423
  
  Noty o autorach    425
RozwińZwiń