Przemiany syntez niemożliwych

W stronę pedagogiczności podręcznikowej historiografii wychowania

2 oceny

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

23,00  27,06

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

23,0027,06

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Praca pt. "Przemiany syntez niemożliwych. W stronę pedagogiczności podręcznikowej historiografii wychowania" zgłębia meandry narracji współczesnych syntez historycznowychowawczych wykorzystywanych w kształceniu akademickim. Trzy główne cele podjętych badań prowadzą kolejno od charakterystyki narracji podręcznikowej w ramach historii wychowania, przez sformułowanie zarysu jej przemian, ku konfrontacji z tym, co wydarzyło się w ostatnim stuleciu w ramach teorii historiografii (zwłaszcza w kontekście tzw. ethical turn).


Wyjściowa perspektywa pracy podkreśla wagę wymiaru narracyjnego podręczników akademickich, zatem prowadzi do postrzegania tego typu tekstów nie tylko jako syntez faktów z przeszłości, lecz także dzieł cechujących się konkretnym sposobem nazywania opisywanych fenomenów wychowania, siatką pojęć, stylem argumentacji czy warstwą aksjologiczną. Dla ich ujęcia wykorzystano tutaj wizję tekstu, którą formułuje w książce pt. "Granice historyczności" Barbara Skarga. Koncepcja ta zakłada istnienie czterech „warstw”, w których realizuje się znaczenie treści – są to: problematyka, kategorie, reguły sensu, epistema. Każdy z analizowanych w pracy podręczników jest opisywany zgodnie z tak zarysowanym podziałem. Szerszych rozważań wymagały zwłaszcza realizowane w syntezach historycznowychowawczych reguły sensu, dla których ujęcia przyjęta została dodatkowo tropologiczna wizja historiografii autorstwa Haydena White’a.


Zbadanie charakterystyki poszczególnych podręczników pozwoliło na wyznaczenie linii rozwojowych tego typu pisarstwa naukowego biegnących od międzywojnia do czasów bardzo nieodległych i pozwala równocześnie dostrzec, jak historycznie zmieniała się (lub nie) narracja na każdym z czterech poziomów treści i na ile jest ona zbieżna z przemianami współczesnej teorii historiografii.


Liczba stron338
WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-8012-766-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

EBOOKI WYDAWCY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Przedmowa /    7
  Rozdział 1. The truth is out there – o znaczeniu wyjścia poza konwencję badań historycznowychowawczych /    9
  1.1. Wstęp /    11
  1.2. „Ciche” przełomy metodologiczne, czyli (nie)dostępna panorama badawcza teorii historiografii /    11
  1.3. Synteza jako fiasko – ramy wysiłków badawczych /    18
  Rozdział 2. Ku teorii podręcznika historii wychowania /    31
  2.1. Wstęp /    33
  2.2. Teoria podręcznika akademickiego /    34
  2.2.1. Wprowadzenie /    34
  2.2.2. Socjalizacja i wyzwalanie /    38
  2.2.3. Gramatyka wiedzy /    42
  2.2.4. Rytualne zaklęcia /    46
  2.2.5. Dekonstrukcja podręcznika /    55
  2.3. Konteksty teorii podręcznikowej syntezy historycznowychowawczej /    59
  2.3.1. Wstęp /    59
  2.3.2. Impuls filozoficzny oraz synteza niemożliwa /    62
  2.3.3. Impuls psychologiczny oraz syntezy skreślone /    68
  2.3.4. Impuls socjologiczny oraz synteza zapomniana /    72
  2.4. Przemiany teorii historiografii /    82
  2.5. Dzieje podręcznikarstwa historii wychowania /    94
  Rozdział 3. Implikacje warstwowej koncepcji tekstu dla narracji podręcznikowej historii wychowania /    111
  3.1. Wstęp /    113
  3.2. Warstwa pierwsza: problematyka tekstu /    114
  3.3. Warstwa druga: kategorie /    118
  3.4. Warstwa trzecia: reguły sensu /    120
  3.4.1. Tropologia /    122
  3.4.2. Kodyfikatory /    134
  3.5. Warstwa czwarta: epistema /    137
  3.5.1. A priori myślenia /    137
  3.5.2. Charakter autorytetu dziejów jako sedno myślenia epoki /    138
  3.5.3. Pułapki i zobowiązanie afirmacji przeszłości /    141
  Rozdział 4. Charakterystyka narracji podręcznikowej historii wychowania /    145
  4.1. Wstęp /    147
  4.2. Problematyka tekstu /    149
  4.3. Kategorie /    174
  4.4. Reguły sensu /    190
  4.5. Epistema /    235
  Rozdział 5. Historycznowychowawcze dyskursy faktyczne i możliwe /    251
  5.1. Wstęp /    253
  5.2. Przemiany podręcznikowych syntez historycznowychowawczych /    254
  5.2.1. Problematyka tekstu /    254
  5.2.2. Kategorie /    257
  5.2.3. Reguły sensu /    259
  5.2.4. Epistema /    272
  5.3. Humanistyczny potencjał narracji historycznowychowawczej /    283
  5.4. „Szkodliwe oczywistości” historiografii wychowania /    295
  Zakończenie: Ponad hermeneutykę /    301
  Bibliografia /    307
  Indeks osobowy /    323
  Summary /    331
  Zusammenfassung /    333
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia