EBOOKI WYDAWCY
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi
ROZDZIAŁ 2 Z PUBLIKACJI PT. "TERAPIA ZAJĘCIOWA" REDAKCJA NAUKOWA ANETA BAC. "Podręcznik przedstawia obszary pracy oraz kompetencje terapeuty zajęciowego, umożliwiające prowadzenie terapii zajęciowej w zakresie szeroko pojętej adaptacji zajęć i środowiska do potrzeb konkretnej osoby w taki sposób, aby dać jej możliwość uczestnictwa w zajęciach dla niej istotnych i ważnych, a przez to przeciwdziałać dyskryminacji i wykluczeniu społecznemu.
Zawiera teoretyczne podstawy terapii zajęciowej, a także opis artystycznych form stosowanych w praktyce terapeuty zajęciowego. W przystępnej i syntetycznej formie omawia możliwości i sposoby pracy z pacjentami w zależności od stwierdzonego schorzenia lub grupy wiekowej z opisami przypadków. Zamieszczone na końcu każdego rozdziału pytania sprawdzające ułatwiają utrwalenie poznanych treści.
Publikacja przedstawia treści zgodne ze standardami szkolenia i pracy terapeuty zajęciowego w Unii Europejskiej. Została przygotowana z myślą o studentach kierunku terapia zajęciowa oraz fizjoterapia. Będzie również przydatna dla psychologów, pedagogów i asystentów osoby niepełnosprawnej.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Kategoria | Inne |
Wydawca | PZWL Wydawnictwo Lekarskie |
ISBN-13 | 978-83-200-5276-3 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Przedmowa | 7 |
Od Redaktor naukowej | 9 |
CZĘŚĆ I. TEORETYCZNE PODSTAWY TERAPII ZAJĘCIOWEJ | 15 |
1. Terapia zajęciowa – podstawowe pojęcia – Edyta Janus | 17 |
1.1. Wprowadzenie | 17 |
1.2. Rys historyczny | 17 |
1.3. Definiowanie terapii zajęciowej | 19 |
1.4. Definicja zajęcia | 20 |
1.5. Zajęcie, zdrowie, dobrostan | 22 |
1.6. Podejście Person Centered Practice | 23 |
1.7. Podsumowanie | 25 |
Pytania sprawdzające | 25 |
Piśmiennictwo | 25 |
2. Modele praktyki w terapii zajęciowej – Marta Kądziołka | 27 |
2.1. Wprowadzenie | 27 |
2.2. Przykładowe modele praktyki | 28 |
2.2.1. Person-Environment-Occupation Model (PEO) | 28 |
2.2.2. Canadian Model of Occupational Performance – Engagement (CMOP–E) | 30 |
2.2.3. Model of Human Occupation (MOHO) | 33 |
2.2.4. Model Kawa | 35 |
2.3. Podsumowanie | 38 |
Pytania sprawdzające | 38 |
Piśmiennictwo | 38 |
3. Analiza aktywności – Urszula Chrabota | 39 |
3.1. Wprowadzenie | 39 |
3.2. Znaczenie i cele analizy aktywności | 39 |
3.3. Proces analizy aktywności | 41 |
3.3.1. Wybór zajęcia do analizy | 42 |
3.3.2. Podział czynności na etapy | 42 |
3.3.3. Określenie materiałów, narzędzi, sprzętu i warunków środowiska niezbędnych do wykonania czynności | 43 |
3.3.4. Funkcje organizmu | 44 |
3.3.5. Struktury organizmu | 45 |
3.3.6. Umiejętności | 45 |
3.3.7. Analiza zebranych informacji | 47 |
3.4. Podsumowanie | 47 |
Pytania sprawdzające | 48 |
Piśmiennictwo | 48 |
4. Proces terapii zajęciowej na przykładzie Canadian Practice Process Framework (CPPF) – Anna Misiorek | 49 |
4.1. Wprowadzenie | 49 |
4.2. Poszczególne elementy procesu CPPF | 50 |
4.3. Etapy (kroki) procesu CPPF | 52 |
4.3.1. Rozpoczęcie współpracy z osobą (pacjentem) (Enter/initiate) | 52 |
4.3.2. Określenie obszaru działania (Set the stage) | 54 |
4.3.3. Ocena/ewaluacja (Assess/evaluate) | 55 |
4.3.4. Ustalenie celów szczegółowych i planowanie terapii (Agree on objectives and plan) | 55 |
4.3.5. Implementacja planu (Implement the plan) | 57 |
4.3.6. Monitoring i modyfikacja (Monitor and modify) | 57 |
4.3.7. Ewaluacja wyników (Evaluate outcome) | 57 |
4.3.8. Zakończenie współpracy (Conclude/Exit) | 58 |
4.4. Podsumowanie | 58 |
Pytania sprawdzające | 59 |
Piśmiennictwo | 59 |
5. Etyka zawodu terapeuty zajęciowego – Agnieszka Smrokowska-Reichmann | 61 |
5.1. Wprowadzenie | 61 |
5.2. Niezbędność refleksji etycznej w zawodzie terapeuty zajęciowego | 62 |
5.3. Definicja i odgraniczenie etyki | 63 |
5.4. Odmiany etyki | 64 |
5.5. Etyka ogólna a etyki stosowane | 65 |
5.6. Etyka zawodu i kodeks etyki zawodowej | 66 |
5.7. Dylematy etyczne w zawodzie terapeuty zajęciowego | 67 |
5.8. Odpowiedzialność moralna terapeuty zajęciowego w oparciu o Kodeks Etyki Zawodowej sformułowany przez COTEC | 67 |
5.8.1. Cechy i obowiązki terapeuty zajęciowego | 68 |
5.8.2. Uniwersalne zasady etyczne | 69 |
5.8.3. Model rozwiązywania problemów | 69 |
5.8.4. Reprezentatywne przykłady przypadków | 70 |
5.9. Podsumowanie | 70 |
Pytania sprawdzające | 70 |
Piśmiennictwo | 70 |
CZĘŚĆ II. TERAPIA ZAJĘCIOWA W PRACY Z PACJENTEM | 73 |
6. Terapia zajęciowa w dysfunkcjach narządów ruchu – Paulina Aleksander-Szymanowicz | 75 |
6.1. Wprowadzenie | 75 |
6.2. Metody i narzędzia oceny w dysfunkcjach narządów ruchu | 76 |
6.2.1. Podstawowe narzędzia oceny pacjenta z dysfunkcją narządu ruchu | 76 |
6.2.2. Wybrane narzędzia oceny czynności dnia codziennego (ADL) pacjenta z dysfunkcją narządu ruchu | 77 |
6.2.3. Wybrane narzędzia oceny kończyny górnej pacjenta reumatologicznego lub ortopedycznego | 77 |
6.2. Wybrane narzędzia oceny pacjenta neurologicznego | 78 |
6.3. Wybrane obszary interwencji | 78 |
6.3.1. Lokomocja | 79 |
6.3.2. Higiena osobista | 79 |
6.3.3. Przygotowywanie posiłków | 80 |
6.4. Opis przypadku | 80 |
6.4.1. Pacjent z dysfunkcją narządu ruchu pochodzenia neurologicznego | 80 |
6.4.2. Pacjent z dysfunkcją narządu ruchu pochodzenia reumatologicznego | 81 |
6.5. Podsumowanie | 83 |
Pytania sprawdzające | 84 |
Piśmiennictwo | 84 |
7. Terapia zajęciowa w pediatrii – Aleksandra Kulis | 85 |
7.1. Wprowadzenie | 85 |
7.2. Metody i narzędzia oceny w pediatrii | 86 |
7.3. Wybrane obszary interwencji | 88 |
7.4. Opis przypadku | 91 |
7.5. Podsumowanie | 93 |
Pytania sprawdzające | 93 |
Piśmiennictwo | 93 |
8. Terapia zajęciowa w geriatrii – Aneta Bac | 95 |
8.1. Wprowadzenie | 95 |
8.2. Metody i narzędzia oceny w geriatrii | 96 |
8.3. Wybrane obszary interwencji | 98 |
8.3.1. Pacjenci geriatryczni bez choroby otępiennej | 98 |
8.3.2. Pacjenci geriatryczni z chorobą otępienną | 100 |
8.4. Opis przypadku | 103 |
8.5. Podsumowanie | 104 |
Pytania sprawdzające | 104 |
Piśmiennictwo | 104 |
9. Terapia zajęciowa w psychiatrii – Dorota Kurbiel | 107 |
9.1. Wprowadzenie | 107 |
9.2. Metody i narzędzia oceny w terapii zajęciowej w psychiatrii | 108 |
9.3. Wybrane obszary interwencji | 110 |
9.4. Opis przypadku | 111 |
9.5. Podsumowanie | 113 |
Pytania sprawdzające | 114 |
Piśmiennictwo | 114 |
10. Terapia zajęciowa osób z niepełnosprawnością intelektualną – Paweł Żychowicz | 115 |
10.1. Wprowadzenie | 115 |
10.2. Metody i narzędzia oceny u osób z niepełnosprawnością intelektualną | 117 |
10.3. Wybrane obszary interwencji | 118 |
10.3.1. Czynności dnia codziennego i samoobsługa | 118 |
10.3.2. Edukacja zawodowa i zatrudnienie | 119 |
10.3.3. Integracja, uczestnictwo w życiu społecznym i wsparcie społeczne | 120 |
10.4. Opis przypadku | 122 |
10.5. Podsumowanie | 124 |
Pytania sprawdzające | 124 |
Piśmiennictwo | 124 |
CZĘŚĆ III. ARTYSTYCZNE FORMY W TERAPII ZAJĘCIOWEJ | 127 |
11. Arteterapia – Marek Pokutycki | 129 |
11.1. Pojęcia i definicje arteterapii | 129 |
11.2. Rys historyczny arteterapii | 132 |
11.3. Oddziaływanie arteterapii na kondycję psychofizyczną człowieka | 134 |
11.3.1. Kontekst społeczny | 134 |
11.3.2. Kontekst psychologiczny | 136 |
11.3.3. Kontekst fizyczny | 137 |
11.4. Podsumowanie | 138 |
Pytania sprawdzające | 139 |
Piśmiennictwo | 139 |
12. Choreoterapia – Katarzyna Filar-Mierzwa | 141 |
12.1. Pojęcia i definicje choreoterapii | 141 |
12.2. Rys historyczny choreoterapii | 142 |
12.3. Oddziaływanie terapii tańcem na organizm człowieka | 143 |
12.3.1. Kontekst fizyczny | 143 |
12.3.2. Kontekst społeczny i psychologiczny | 144 |
12.4. Zastosowanie choreoterapii | 145 |
12.5. Muzyka w choreoterapii | 146 |
12.6. Choreoterapia a potrzeby pacjenta | 146 |
12.7. Podsumowanie | 148 |
Pytania sprawdzające | 148 |
Piśmiennictwo | 149 |
13. Muzykoterapia – Anna Bukowska | 151 |
13.1. Pojęcia i definicje muzykoterapii | 151 |
13.2. Rys historyczny muzykoterapii | 152 |
13.3. Oddziaływanie muzyki na organizm człowieka | 153 |
13.3.1. Kontekst fizyczny | 153 |
13.3.2. Kontekst psychologiczny | 154 |
13.3.3. Kontekst społeczny | 154 |
13.4. Zastosowanie muzykoterapii | 154 |
13.4.1. Podstawy teoretyczne stosowania muzykoterapii | 154 |
13.4.2. Sposoby oddziaływania w muzykoterapii | 155 |
13.4.3. Wybrane metody i modele muzykoterapeutyczne | 156 |
13.5. Muzyka w muzykoterapii | 158 |
13.6. Muzykoterapia a potrzeby pacjenta | 159 |
13.7. Podsumowanie | 160 |
Pytania sprawdzające | 160 |
Piśmiennictwo | 160 |
Słowniczek pojęć | 163 |
Piśmiennictwo | 167 |
Skorowidz | 169 |