Terapia zajęciowa. Rozdział 7

Terapia zajęciowa w pediatrii

1 opinia

Format:

epub, mobi

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

5,11  7,30

Format: epub, mobi

Cena początkowa: 7,30 zł (-30%)

Najniższa cena z 30 dni: 4,38 zł  


5,11

w tym VAT

ROZDZIAŁ 7 Z PUBLIKACJI PT. "TERAPIA ZAJĘCIOWA" REDAKCJA NAUKOWA ANETA BAC. "Podręcznik przedstawia obszary pracy oraz kompetencje terapeuty zajęciowego, umożliwiające prowadzenie terapii zajęciowej w zakresie szeroko pojętej adaptacji zajęć i środowiska do potrzeb konkretnej osoby w taki sposób, aby dać jej możliwość uczestnictwa w zajęciach dla niej istotnych i ważnych, a przez to przeciwdziałać dyskryminacji i wykluczeniu społecznemu.
Zawiera teoretyczne podstawy terapii zajęciowej, a także opis artystycznych form stosowanych w praktyce terapeuty zajęciowego. W przystępnej i syntetycznej formie omawia możliwości i sposoby pracy z pacjentami w zależności od stwierdzonego schorzenia lub grupy wiekowej z opisami przypadków. Zamieszczone na końcu każdego rozdziału pytania sprawdzające ułatwiają utrwalenie poznanych treści.
Publikacja przedstawia treści zgodne ze standardami szkolenia i pracy terapeuty zajęciowego w Unii Europejskiej. Została przygotowana z myślą o studentach kierunku terapia zajęciowa oraz fizjoterapia. Będzie również przydatna dla psychologów, pedagogów i asystentów osoby niepełnosprawnej.


Rok wydania2016
KategoriaInne
WydawcaPZWL Wydawnictwo Lekarskie
ISBN-13978-83-200-5281-7
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Przedmowa    7
  
  Od Redaktor naukowej    9
  
  CZĘŚĆ I. TEORETYCZNE PODSTAWY TERAPII ZAJĘCIOWEJ     15
  1. Terapia zajęciowa – podstawowe pojęciaEdyta Janus     17
    1.1. Wprowadzenie     17
    1.2. Rys historyczny     17
    1.3. Definiowanie terapii zajęciowej     19
    1.4. Definicja zajęcia     20
    1.5. Zajęcie, zdrowie, dobrostan     22
    1.6. Podejście Person Centered Practice     23
    1.7. Podsumowanie     25
    Pytania sprawdzające     25
    Piśmiennictwo     25
  
  2. Modele praktyki w terapii zajęciowejMarta Kądziołka     27
    2.1. Wprowadzenie     27
    2.2. Przykładowe modele praktyki     28
      2.2.1. Person-Environment-Occupation Model (PEO)     28
      2.2.2. Canadian Model of Occupational Performance – Engagement (CMOP–E)     30
      2.2.3. Model of Human Occupation (MOHO)     33
      2.2.4. Model Kawa     35
    2.3. Podsumowanie     38
    Pytania sprawdzające     38
    Piśmiennictwo     38
  
  3. Analiza aktywnościUrszula Chrabota     39
    3.1. Wprowadzenie     39
    3.2. Znaczenie i cele analizy aktywności     39
    3.3. Proces analizy aktywności     41
      3.3.1. Wybór zajęcia do analizy     42
      3.3.2. Podział czynności na etapy     42
      3.3.3. Określenie materiałów, narzędzi, sprzętu i warunków środowiska niezbędnych do wykonania czynności     43
      3.3.4. Funkcje organizmu     44
      3.3.5. Struktury organizmu     45
      3.3.6. Umiejętności     45
      3.3.7. Analiza zebranych informacji     47
    3.4. Podsumowanie     47
    Pytania sprawdzające     48
    Piśmiennictwo     48
  
  4. Proces terapii zajęciowej na przykładzie Canadian Practice Process Framework (CPPF)Anna Misiorek     49
    4.1. Wprowadzenie     49
    4.2. Poszczególne elementy procesu CPPF     50
    4.3. Etapy (kroki) procesu CPPF     52
      4.3.1. Rozpoczęcie współpracy z osobą (pacjentem) (Enter/initiate)     52
      4.3.2. Określenie obszaru działania (Set the stage)     54
      4.3.3. Ocena/ewaluacja (Assess/evaluate)     55
      4.3.4. Ustalenie celów szczegółowych i planowanie terapii (Agree on objectives and plan)     55
      4.3.5. Implementacja planu (Implement the plan)     57
      4.3.6. Monitoring i modyfikacja (Monitor and modify)     57
      4.3.7. Ewaluacja wyników (Evaluate outcome)     57
      4.3.8. Zakończenie współpracy (Conclude/Exit)     58
    4.4. Podsumowanie     58
    Pytania sprawdzające     59
    Piśmiennictwo     59
  
  5. Etyka zawodu terapeuty zajęciowegoAgnieszka Smrokowska-Reichmann     61
    5.1. Wprowadzenie     61
    5.2. Niezbędność refleksji etycznej w zawodzie terapeuty zajęciowego     62
    5.3. Definicja i odgraniczenie etyki     63
    5.4. Odmiany etyki     64
    5.5. Etyka ogólna a etyki stosowane     65
    5.6. Etyka zawodu i kodeks etyki zawodowej     66
    5.7. Dylematy etyczne w zawodzie terapeuty zajęciowego     67
    5.8. Odpowiedzialność moralna terapeuty zajęciowego w oparciu o Kodeks Etyki Zawodowej sformułowany przez COTEC     67
      5.8.1. Cechy i obowiązki terapeuty zajęciowego     68
      5.8.2. Uniwersalne zasady etyczne     69
      5.8.3. Model rozwiązywania problemów     69
      5.8.4. Reprezentatywne przykłady przypadków     70
    5.9. Podsumowanie     70
    Pytania sprawdzające     70
    Piśmiennictwo     70
  
  CZĘŚĆ II. TERAPIA ZAJĘCIOWA W PRACY Z PACJENTEM     73
  6. Terapia zajęciowa w dysfunkcjach narządów ruchuPaulina Aleksander-Szymanowicz     75
    6.1. Wprowadzenie     75
    6.2. Metody i narzędzia oceny w dysfunkcjach narządów ruchu     76
      6.2.1. Podstawowe narzędzia oceny pacjenta z dysfunkcją narządu ruchu    76
      6.2.2. Wybrane narzędzia oceny czynności dnia codziennego (ADL) pacjenta z dysfunkcją narządu ruchu     77
      6.2.3. Wybrane narzędzia oceny kończyny górnej pacjenta reumatologicznego lub ortopedycznego     77
    6.2. Wybrane narzędzia oceny pacjenta neurologicznego     78
    6.3. Wybrane obszary interwencji     78
      6.3.1. Lokomocja     79
      6.3.2. Higiena osobista     79
      6.3.3. Przygotowywanie posiłków     80
    6.4. Opis przypadku     80
      6.4.1. Pacjent z dysfunkcją narządu ruchu pochodzenia neurologicznego     80
      6.4.2. Pacjent z dysfunkcją narządu ruchu pochodzenia reumatologicznego    81
    6.5. Podsumowanie     83
    Pytania sprawdzające     84
    Piśmiennictwo     84
  
  7. Terapia zajęciowa w pediatriiAleksandra Kulis     85
    7.1. Wprowadzenie     85
    7.2. Metody i narzędzia oceny w pediatrii     86
    7.3. Wybrane obszary interwencji     88
    7.4. Opis przypadku     91
    7.5. Podsumowanie     93
    Pytania sprawdzające     93
    Piśmiennictwo     93
  
  8. Terapia zajęciowa w geriatriiAneta Bac     95
    8.1. Wprowadzenie     95
    8.2. Metody i narzędzia oceny w geriatrii     96
    8.3. Wybrane obszary interwencji     98
      8.3.1. Pacjenci geriatryczni bez choroby otępiennej     98
      8.3.2. Pacjenci geriatryczni z chorobą otępienną     100
    8.4. Opis przypadku     103
    8.5. Podsumowanie     104
    Pytania sprawdzające     104
    Piśmiennictwo     104
  
  9. Terapia zajęciowa w psychiatriiDorota Kurbiel     107
    9.1. Wprowadzenie     107
    9.2. Metody i narzędzia oceny w terapii zajęciowej w psychiatrii     108
    9.3. Wybrane obszary interwencji     110
    9.4. Opis przypadku     111
    9.5. Podsumowanie     113
    Pytania sprawdzające     114
    Piśmiennictwo     114
  
  10. Terapia zajęciowa osób z niepełnosprawnością intelektualnąPaweł Żychowicz    115
    10.1. Wprowadzenie     115
    10.2. Metody i narzędzia oceny u osób z niepełnosprawnością intelektualną     117
    10.3. Wybrane obszary interwencji     118
      10.3.1. Czynności dnia codziennego i samoobsługa     118
      10.3.2. Edukacja zawodowa i zatrudnienie     119
      10.3.3. Integracja, uczestnictwo w życiu społecznym i wsparcie społeczne    120
    10.4. Opis przypadku     122
    10.5. Podsumowanie     124
    Pytania sprawdzające     124
    Piśmiennictwo     124
  
  CZĘŚĆ III. ARTYSTYCZNE FORMY W TERAPII ZAJĘCIOWEJ     127
  11. ArteterapiaMarek Pokutycki     129
    11.1. Pojęcia i definicje arteterapii     129
    11.2. Rys historyczny arteterapii     132
    11.3. Oddziaływanie arteterapii na kondycję psychofizyczną człowieka     134
      11.3.1. Kontekst społeczny     134
      11.3.2. Kontekst psychologiczny     136
      11.3.3. Kontekst fizyczny     137
    11.4. Podsumowanie     138
    Pytania sprawdzające     139
    Piśmiennictwo     139
  
  12. ChoreoterapiaKatarzyna Filar-Mierzwa     141
    12.1. Pojęcia i definicje choreoterapii     141
    12.2. Rys historyczny choreoterapii     142
    12.3. Oddziaływanie terapii tańcem na organizm człowieka     143
      12.3.1. Kontekst fizyczny     143
      12.3.2. Kontekst społeczny i psychologiczny     144
    12.4. Zastosowanie choreoterapii     145
    12.5. Muzyka w choreoterapii     146
    12.6. Choreoterapia a potrzeby pacjenta     146
    12.7. Podsumowanie     148
    Pytania sprawdzające     148
    Piśmiennictwo     149
  
  13. MuzykoterapiaAnna Bukowska     151
    13.1. Pojęcia i definicje muzykoterapii     151
    13.2. Rys historyczny muzykoterapii     152
    13.3. Oddziaływanie muzyki na organizm człowieka     153
      13.3.1. Kontekst fizyczny     153
      13.3.2. Kontekst psychologiczny     154
      13.3.3. Kontekst społeczny     154
    13.4. Zastosowanie muzykoterapii     154
      13.4.1. Podstawy teoretyczne stosowania muzykoterapii     154
      13.4.2. Sposoby oddziaływania w muzykoterapii     155
      13.4.3. Wybrane metody i modele muzykoterapeutyczne     156
    13.5. Muzyka w muzykoterapii     158
    13.6. Muzykoterapia a potrzeby pacjenta     159
    13.7. Podsumowanie     160
    Pytania sprawdzające     160
    Piśmiennictwo     160
  
  Słowniczek pojęć     163
    Piśmiennictwo     167
  
  Skorowidz     169
RozwińZwiń
Informacja o cookies
Strona ibuk.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych.
Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach.
Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia