POLECAMY
-22%
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Kiedy fizyczne otoczenie sprzyja rozwojowi dziecka? Na ile powinno być ono zróżnicowane? Jakie działania rodziców są ważne dla rozwoju dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa? Na te i inne pytania dotyczące czynników rozwoju dziecka znajdzie Czytelnik odpowiedź w prezentowanej monografii.
Przedstawiono w niej wyniki badań, poświęconych rozpoznaniu fizycznych i społecznych stymulatorów i stabilizatorów rozwoju małych dzieci, a także badań dotyczących szczególnej roli dorosłego jako mediatora między dzieckiem a jego otoczeniem, zarówno fizycznym, jak i społecznym. Książkę zamykają rekomendacje dla psychologów, pedagogów, lekarzy, nauczycieli i rodziców, wskazówki i rekomendacje dla praktyki oraz dla przyszłych badań.
Wydawca przestrzega jednak: książka nie jest popularnym poradnikiem dla rodziców; wymaga od nich pewnej dojrzałości i refleksji.
„[…] moja krótka ocena tego przedsięwzięcia: nowatorskie, znakomicie udokumentowane, oddające istotę podejścia badawczego, o które chodzi we współczesnej psychologii rozwojowej: holistyczne (a nie tylko parcjalne), dynamiczne (a nie tylko statyczne), uwzględniające także tzw. diagnozę pozytywną (a nie tylko diagnozę negatywną), w ścisłym związku czynności diagnostycznych z procesem pomagania”.
Z recenzji prof. dr hab. Barbary Bokus
Autorki książki pracują w Instytucie Psychologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 200 |
Kategoria | Psychologia rozwoju człowieka |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-7383-722-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wprowadzenie | 9 |
Część I. Metody stosowane w badaniach małych dzieci | |
Rozdział | 1 |
Badania psychologiczne z udziałem dzieci | 15 |
Wprowadzenie 15 | |
Podejście parcjalne vs holistyczne 18 | |
Podejście statyczne vs podejście dynamiczne | 19 |
Diagnoza negatywna vs diagnoza pozytywna | 19 |
Rodzaje badań z udziałem dzieci 20 | |
Rola dziecka w badaniu psychologicznym 28 | |
Specyfika relacji: badacz psycholog – dziecko jako osoba badana | 28 |
Udział psychologa specjalisty a udział innych osób w procesie badawczym 31 | |
Podsumowanie 34 | |
Rozdział | 2 |
Metody badania psychologicznego stosowane w ocenie rozwoju | |
małego dziecka | 35 |
Wprowadzenie 35 | |
Początki badań nad rozwojem małych dzieci (szkic historyczny) | 36 |
Typy metod stosowane współcześnie w badaniach małych dzieci 40 | |
Rozmowa psychologiczna/wywiad 40 | |
Obserwacyjne metody badania dziecka 41 | |
Metody eksperymentalne 44 | |
Testowanie (testy inteligencji i zdolności, skale rozwojowe, kwestionariusze) | 45 |
Zalety i ograniczenia metod badawczych stosowanych | |
w badaniach małych dzieci 50 | |
Praktyka stosowania metod testowych w badaniach małych dzieci w Polsce 52 | |
W stronę zintegrowanego (wieloaspektowego) podejścia | |
do badań diagnostycznych – metoda triangulacji 54 | |
Triangulacja jako strategia metodologiczna 55 | |
Triangulacja w badaniach własnych 57 | |
Podsumowanie 60 | |
Rozdział | 3 |
Standardy etyczne w badaniach z udziałem dzieci jako osób | |
uczestniczących w badaniach naukowych | 61 |
Wprowadzenie | 61 |
Badania z udziałem dzieci – nowa perspektywa? | 61 |
Standardy etyczne w badaniach z udziałem dzieci 64 | |
Stosunek korzyści do ryzyka 65 | |
Przygotowanie informacji dla dzieci biorących udział w badaniu 66 | |
Uzyskanie zgody dziecka na udział w badaniu (tzw. zgoda świadoma, | |
oparta na wiedzy; informed consent) | 67 |
Przygotowanie informacji dla osoby wyrażającej zgodę na udział dziecka | |
w badaniu | 67 |
Uzyskanie zgody opartej na wiedzy od rodziców | |
lub prawnych opiekunów dziecka 68 | |
Cofnięcie zgody przez dziecko i/lub rodziców dziecka | 69 |
Kwestia poufności i anonimowości 70 | |
Podsumowanie 71 | |
Część II. Rola środowiska w procesie rozwoju | |
Rozdział | 4 |
Kiedy środowisko wspiera rozwój dziecka? | 75 |
Wprowadzenie 75 | |
Teoria ofert Jamesa Gibsona 75 | |
Czy badania empiryczne potwierdzają koncepcję ofert? 80 | |
Czy oferty wspierają rozwój? | 81 |
Nabywanie kompetencji w korzystaniu z ofert środowiska jako wyznacznik | |
rozwoju małego dziecka | 84 |
Podsumowanie 86 | |
Część III . Rola środowiska w procesie rozwoju: | |
wyniki badań polskich | |
Rozdział | 5 |
Rola środowiska w procesie rozwoju: program badań 89 | |
Wprowadzenie 89 | |
Założenia teoretyczne badań 90 | |
Problemy badawcze | 92 |
Narzędzia badawcze 92 | |
Kwestionariusz AHEMD/PL (Affordances in the Home Environment and Motor | |
Development in Children w polskiej adaptacji) 93 | |
Inwentarz IT-HOME (Infant/Toddler Home Observation for Measurement of the | |
Environment) 99 | |
Badana grupa 107 | |
Podsumowanie 110 | |
Rozdział | 6 |
Organizacja fizycznego i społecznego środowiska uczenia się | |
dziecka: układ ryzyka rozwojowego i układ pomyślnego rozwoju | 111 |
Wprowadzenie 111 | |
Związki pomiędzy wymiarami kwestionariusza AHEMD/PL 111 | |
Związki między skalami inwentarza IT-HOME/PL | 114 |
Związki między wymiarami kwestionariusza AHEMD/PL | |
i inwentarza IT-HOME/PL | 116 |
Typy środowiska rodzinnego | 116 |
Podsumowanie 133 | |
Część IV. Rekomendacje dla psychologów, pedagogów, | |
lekarzy, nauczycieli i rodziców | |
Rozdział | 7 |
Rekomendacje i wskazówki | 137 |
Wprowadzenie 137 | |
Konsekwencje przyjęcia koncepcji ofert: nowe pytania, nowe problemy 138 | |
Przyjęte założenia a adresaci rekomendacji | 139 |
Najważniejsze rekomendacje 141 | |
Wskazówki i rekomendacje dla praktyki | 141 |
Wskazówki i rekomendacje dla przyszłych badań | 144 |
Podsumowanie 145 | |
Zakończenie 146 | |
Literatura | 149 |
Dodatek A | |
Podstawowe informacje o rozwoju dziecka | |
we wczesnym dzieciństwie | 164 |
Dodatek B | |
Opis narzędzi stosowanych w badaniach małych dzieci na świecie | 191 |
Dodatek C | |
Polecana literatura | 199 |