Rola środowiska w rozwoju małego dziecka - metody badania

-22%

Rola środowiska w rozwoju małego dziecka - metody badania

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

21,06  27,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 27,00 zł (-22%)

Najniższa cena z 30 dni: 16,74 zł  


21,06

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Kiedy fizyczne otoczenie sprzyja rozwojowi dziecka? Na ile powinno być ono zróżnicowane? Jakie działania rodziców są ważne dla rozwoju dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa? Na te i inne pytania dotyczące czynników rozwoju dziecka znajdzie Czytelnik odpowiedź w prezentowanej monografii.
Przedstawiono w niej wyniki badań, poświęconych rozpoznaniu fizycznych i społecznych stymulatorów i stabilizatorów rozwoju małych dzieci, a także badań dotyczących szczególnej roli dorosłego jako mediatora między dzieckiem a jego otoczeniem, zarówno fizycznym, jak i społecznym. Książkę zamykają rekomendacje dla psychologów, pedagogów, lekarzy, nauczycieli i rodziców, wskazówki i rekomendacje dla praktyki oraz dla przyszłych badań.
Wydawca przestrzega jednak: książka nie jest popularnym poradnikiem dla rodziców; wymaga od nich pewnej dojrzałości i refleksji.


„[…] moja krótka ocena tego przedsięwzięcia: nowatorskie, znakomicie udokumentowane, oddające istotę podejścia badawczego, o które chodzi we współczesnej psychologii rozwojowej: holistyczne (a nie tylko parcjalne), dynamiczne (a nie tylko statyczne), uwzględniające także tzw. diagnozę pozytywną (a nie tylko diagnozę negatywną), w ścisłym związku czynności diagnostycznych z procesem pomagania”.
Z recenzji prof. dr hab. Barbary Bokus


Autorki książki pracują w Instytucie Psychologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu


Rok wydania2014
Liczba stron200
KategoriaPsychologia rozwoju człowieka
WydawcaWydawnictwo Naukowe Scholar
ISBN-13978-83-7383-722-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  Wprowadzenie     9
  Część I. Metody stosowane w badaniach małych dzieci
  Rozdział    1
  Badania psychologiczne z udziałem dzieci    15
  Wprowadzenie  15
  Podejście parcjalne vs holistyczne  18
  Podejście statyczne vs podejście dynamiczne     19
  Diagnoza negatywna vs diagnoza pozytywna     19
  Rodzaje badań z udziałem dzieci  20
  Rola dziecka w badaniu psychologicznym  28
  Specyfika relacji: badacz psycholog – dziecko jako osoba badana     28
  Udział psychologa specjalisty a udział innych osób w procesie badawczym  31
  Podsumowanie  34
  Rozdział    2
  Metody badania psychologicznego stosowane w ocenie rozwoju
  małego dziecka    35
  Wprowadzenie  35
  Początki badań nad rozwojem małych dzieci (szkic historyczny)     36
  Typy metod stosowane współcześnie w badaniach małych dzieci  40
  Rozmowa psychologiczna/wywiad  40
  Obserwacyjne metody badania dziecka  41
  Metody eksperymentalne  44
  Testowanie (testy inteligencji i zdolności, skale rozwojowe, kwestionariusze)     45
  Zalety i ograniczenia metod badawczych stosowanych
  w badaniach małych dzieci  50
  Praktyka stosowania metod testowych w badaniach małych dzieci w Polsce  52
  W stronę zintegrowanego (wieloaspektowego) podejścia
  do badań diagnostycznych – metoda triangulacji  54
  Triangulacja jako strategia metodologiczna  55
  Triangulacja w badaniach własnych  57
  Podsumowanie  60
  Rozdział    3
  Standardy etyczne w badaniach z udziałem dzieci jako osób
  uczestniczących w badaniach naukowych     61
  Wprowadzenie     61
  Badania z udziałem dzieci – nowa perspektywa?     61
  Standardy etyczne w badaniach z udziałem dzieci  64
  Stosunek korzyści do ryzyka  65
  Przygotowanie informacji dla dzieci biorących udział w badaniu  66
  Uzyskanie zgody dziecka na udział w badaniu (tzw. zgoda świadoma,
  oparta na wiedzy; informed consent)     67
  Przygotowanie informacji dla osoby wyrażającej zgodę na udział dziecka
  w badaniu     67
  Uzyskanie zgody opartej na wiedzy od rodziców
  lub prawnych opiekunów dziecka   68
  Cofnięcie zgody przez dziecko i/lub rodziców dziecka     69
  Kwestia poufności i anonimowości   70
  Podsumowanie  71
  Część II. Rola środowiska w procesie rozwoju
  Rozdział    4
  Kiedy środowisko wspiera rozwój dziecka?    75
  Wprowadzenie  75
  Teoria ofert Jamesa Gibsona   75
  Czy badania empiryczne potwierdzają koncepcję ofert?   80
  Czy oferty wspierają rozwój?    81
  Nabywanie kompetencji w korzystaniu z ofert środowiska jako wyznacznik
  rozwoju małego dziecka    84
  Podsumowanie   86
  Część III . Rola środowiska w procesie rozwoju:
  wyniki badań polskich
  Rozdział    5
  Rola środowiska w procesie rozwoju: program badań   89
  Wprowadzenie   89
  Założenia teoretyczne badań   90
  Problemy badawcze     92
  Narzędzia badawcze   92
  Kwestionariusz AHEMD/PL (Affordances in the Home Environment and Motor
  Development in Children w polskiej adaptacji)   93
  Inwentarz IT-HOME (Infant/Toddler Home Observation for Measurement of the
  Environment)   99
  Badana grupa  107
  Podsumowanie  110
  Rozdział    6
  Organizacja fizycznego i społecznego środowiska uczenia się
  dziecka: układ ryzyka rozwojowego i układ pomyślnego rozwoju     111
  Wprowadzenie  111
  Związki pomiędzy wymiarami kwestionariusza AHEMD/PL  111
  Związki między skalami inwentarza IT-HOME/PL     114
  Związki między wymiarami kwestionariusza AHEMD/PL
  i inwentarza IT-HOME/PL     116
  Typy środowiska rodzinnego     116
  Podsumowanie  133
  Część IV. Rekomendacje dla psychologów, pedagogów,
  lekarzy, nauczycieli i rodziców
  Rozdział    7
  Rekomendacje i wskazówki    137
  Wprowadzenie  137
  Konsekwencje przyjęcia koncepcji ofert: nowe pytania, nowe problemy  138
  Przyjęte założenia a adresaci rekomendacji     139
  Najważniejsze rekomendacje  141
  Wskazówki i rekomendacje dla praktyki     141
  Wskazówki i rekomendacje dla przyszłych badań     144
  Podsumowanie  145
  Zakończenie  146
  Literatura     149
  Dodatek A
  Podstawowe informacje o rozwoju dziecka
  we wczesnym dzieciństwie     164
  Dodatek B
  Opis narzędzi stosowanych w badaniach małych dzieci na świecie     191
  Dodatek C
  Polecana literatura     199
RozwińZwiń