POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
W książce autor przedstawia swoją koncepcję ewolucyjnej genezy tonalności, w której kluczową rolę odegrał efekt Baldwina, polegający na przejęciu kontroli nad zjawiskami kulturowymi przez dobór naturalny. Praca składa się z części poświęconych kolejno: wielości rozumień pojęcia tonalności w muzykologii, krytyce dotychczasowych stanowisk w kwestii natury i genezy tonalności, specyfice psychologicznej i kulturowej doświadczenia tonalności, hipotezie ewolucyjnej genezy zdolności do rozpoznawania relacji tonalnych wraz ze scenariuszem ewolucyjnym oraz konsekwencjom, jakie niesie ze sobą postulowany instynktowny charakter tych zdolności dla atrybutywnie rozumianej kultury muzycznej człowieka. Proponowane wyjaśnienia odwołują się do naturalistycznej wizji nauki. Dlatego też praca posiada charakter interdyscyplinarny, a argumenty wspierające postawioną hipotezę zaczerpnięte zostały z takich dziedzin nauki jak muzykologia, w tym psychologia muzyki, lingwistyka, neuropsychologia, biologia ewolucyjna, kognitywistyka. Autor postuluje, aby tonalność muzyczną traktować jako skutek istnienia wyspecjalizowanej zdolności poznawczej specyficznej dla Homo sapiens, a nie jak uważa się powszechnie we współczesnej muzykologii, jako efekt ogólnych zdolności poznawczych człowieka. Z tej perspektywy tonalność muzyczna jawi się jako ewolucyjna innowacja komunikacji wokalnej, która powstała w linii rodowej człowieka.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 252 |
Kategoria | Różne |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2919-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
1. Pojęcie tonalności | 17 |
2. Dotychczasowe poglądy na naturę i genezę tonalności | 31 |
2.1. Charakterystyka poglądów | 31 |
2.2. Krytyka poglądów | 47 |
2.2.1. Postawa transcendentalna a naukowa w kwestii tonalności | 48 |
2.2.2. Semiotyka muzyki a kwestia tonalności | 50 |
2.2.3. Fizykalizm | 54 |
2.2.4. Historyzm | 62 |
2.2.5. Natywizm | 71 |
3. Tonalność jako specyficzne zjawisko muzyczne | 83 |
3.1. Tonalność a uczenie się implicytne | 94 |
3.2. Tonalność a emocje | 98 |
3.3. Tonalność a pamięć robocza | 106 |
3.4. Tonalność jako zjawisko interkulturowe | 109 |
3.5. Tonalność jako podstawa syntaktyki muzycznej | 112 |
4. Ewolucyjne pochodzenie tonalności | 118 |
4.1. Dobór naturalny a zdolności poznawcze | 119 |
4.2. Zdolności poznawcze a kultura | 122 |
4.3. Spór o adaptacyjność muzyki | 125 |
4.4. Ewolucja tonalności a zdolności poznawcze wczesnych homininów | 128 |
4.5. Rola środowiska kulturowego w ewolucji zdolności poznawczych człowieka | 141 |
4.6. Kultura instrumentalna i rytualna a struktura wysokościowa muzyki | 143 |
4.7. Efekt Baldwina i zjawisko asymilacji genetycznej | 150 |
4.8. Kwestia adaptacyjnej funkcji tonalności | 153 |
4.9. Pojęcie instynktu | 169 |
4.10. Scenariusz ewolucyjny | 173 |
4.11. Instynkt tonalny – tonalność jako ewolucyjna innowacja | 180 |
5. Instynkt tonalny a kwestia współczesnej kultury muzycznej | 184 |
Zakończenie | 191 |
Słownik wybranych pojęć | 195 |
Wykaz literatury | 199 |
Indeks rzeczowy | 233 |
Indeks osób | 249 |
Tonality Instinct: The Concept behind the Evolutionary Origin of Musical Tonality (Summary) | 251 |