Instynkt tonalny

Instynkt tonalny

Koncepcja ewolucyjnego pochodzenia tonalności muzycznej

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W książce autor przedstawia swoją koncepcję ewolucyjnej genezy tonalności, w której kluczową rolę odegrał efekt Baldwina, polegający na przejęciu kontroli nad zjawiskami kulturowymi przez dobór naturalny. Praca składa się z części poświęconych kolejno: wielości rozumień pojęcia tonalności w muzykologii, krytyce dotychczasowych stanowisk w kwestii natury i genezy tonalności, specyfice psychologicznej i kulturowej doświadczenia tonalności, hipotezie ewolucyjnej genezy zdolności do rozpoznawania relacji tonalnych wraz ze scenariuszem ewolucyjnym oraz konsekwencjom, jakie niesie ze sobą postulowany instynktowny charakter tych zdolności dla atrybutywnie rozumianej kultury muzycznej człowieka. Proponowane wyjaśnienia odwołują się do naturalistycznej wizji nauki. Dlatego też praca posiada charakter interdyscyplinarny, a argumenty wspierające postawioną hipotezę zaczerpnięte zostały z takich dziedzin nauki jak muzykologia, w tym psychologia muzyki, lingwistyka, neuropsychologia, biologia ewolucyjna, kognitywistyka. Autor postuluje, aby tonalność muzyczną traktować jako skutek istnienia wyspecjalizowanej zdolności poznawczej specyficznej dla Homo sapiens, a nie jak uważa się powszechnie we współczesnej muzykologii, jako efekt ogólnych zdolności poznawczych człowieka. Z tej perspektywy tonalność muzyczna jawi się jako ewolucyjna innowacja komunikacji wokalnej, która powstała w linii rodowej człowieka.


Rok wydania2015
Liczba stron252
KategoriaRóżne
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-2919-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie     7
  
  1. Pojęcie tonalności     17
  
  2. Dotychczasowe poglądy na naturę i genezę tonalności     31
    2.1. Charakterystyka poglądów     31
    2.2. Krytyka poglądów     47
      2.2.1. Postawa transcendentalna a naukowa w kwestii tonalności     48
      2.2.2. Semiotyka muzyki a kwestia tonalności     50
      2.2.3. Fizykalizm     54
      2.2.4. Historyzm     62
      2.2.5. Natywizm     71
  
  3. Tonalność jako specyficzne zjawisko muzyczne     83
    3.1. Tonalność a uczenie się implicytne     94
    3.2. Tonalność a emocje     98
    3.3. Tonalność a pamięć robocza     106
    3.4. Tonalność jako zjawisko interkulturowe     109
    3.5. Tonalność jako podstawa syntaktyki muzycznej     112
  
  4. Ewolucyjne pochodzenie tonalności     118
    4.1. Dobór naturalny a zdolności poznawcze     119
    4.2. Zdolności poznawcze a kultura     122
    4.3. Spór o adaptacyjność muzyki     125
    4.4. Ewolucja tonalności a zdolności poznawcze wczesnych homininów     128
    4.5. Rola środowiska kulturowego w ewolucji zdolności poznawczych człowieka    141
    4.6. Kultura instrumentalna i rytualna a struktura wysokościowa muzyki     143
    4.7. Efekt Baldwina i zjawisko asymilacji genetycznej     150
    4.8. Kwestia adaptacyjnej funkcji tonalności     153
    4.9. Pojęcie instynktu     169
    4.10. Scenariusz ewolucyjny     173
    4.11. Instynkt tonalny – tonalność jako ewolucyjna innowacja     180
  
  5. Instynkt tonalny a kwestia współczesnej kultury muzycznej     184
  
  Zakończenie     191
  
  Słownik wybranych pojęć     195
  Wykaz literatury     199
  Indeks rzeczowy     233
  Indeks osób     249
  Tonality Instinct: The Concept behind the Evolutionary Origin of Musical Tonality (Summary)     251
RozwińZwiń