EBOOKI WYDAWCY
-20%
Redakcja:
Format:
pdf, ibuk
Oświecenia nie byłoby bez zwrotu w stronę rozumu, a ten nie jest żadną ideą, lecz własnością nader pospolitą – już sto lat wcześniej René Descartes powiadał, że nikt nie uskarża się na jego brak. Osiemnastowieczni filozofowie bodajże po raz pierwszy problematyzują owo nikt, pytając o rozum dzieci, „dzikich”, sawantów, geniuszy, wynalazców, szaleńców, ba – kobiet (dziewczynek, dziewcząt), aktualnych i przyszłych matek „rodu ludzkiego”, a nie tylko o „rozum ludzki”. Ma on zresztą wiele postaci – common sense, zdrowy rozum (rozsądek), „chłopski rozum”, rozum praktyczny, czysty, spekulatywny itd., a także granicę, którą jest utrata rozumu lub zmysłów. Zawsze jednak objawia się wśród ludzi, pośród ludzkich spraw, bez względu na to, czy aktualnie należymy do jakiejś wspólnoty, czy – jak w pewnym momencie Robinson Crusoe albo Denis Diderot – zostaliśmy z niej czasowo wyłączeni. Epoka rozumu, jak zwykło się w skrócie charakteryzować „optymistyczne” Oświecenie, dostrzegała i eksponowała jego faktyczność i jednostkowość – rozum jest zawsze i tylko czyjąś dyspozycją – nie tracąc przy tym z oczu innej jego niezbywalnej cechy: powszechności. Wszystko może nas dzielić – pochodzenie, język, religia, płeć, zamożność, zdrowie, wykształcenie czy upodobania, lecz taki sam i ten sam jest mój i twój rozum.
Tom prezentuje wyniki badań nad filozofią Oświecenia prowadzonych w wielu ośrodkach naukowych w kraju. Tym, co łączy wszystkie pomieszczone w nim teksty, jest zwrócenie uwagi na oświeceniowe rozumienie społecznej natury człowieka. Autorzy przedstawiają jej różne aspekty: od funkcjonowania instytucji służących prowadzeniu i upowszechnianiu badań naukowych, przez osiemnastowieczne projekty edukacyjne, kształtowanie się ówczesnych gustów estetycznych i znaczenie przykładane do języków narodowych, aż po społeczny wymiar medycyny. Prace te nie tylko ukazują, jak bardzo złożony jest obraz Oświecenia, ale też przypominają, że depozytariuszami opiewanego w tej epoce rozumu jesteśmy my – poszczególni ludzie, a jego funkcjonowanie wymaga istnienia rozmaitych łączących nas więzi.
Liczba stron | 432 |
---|---|
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika |
ISBN-13 | 978-83-231-3651-4 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie / | 7 |
Zdzisław Jerzy Czarnecki | |
Odkrywanie świata historycznego – odmienność drog: „L’epoque des Lumieres” i „Aufklarung” / | 11 |
Mirosław Żelazny | |
Podstawy Kantowskiej filozofii Oświecenia / | 33 |
Marian Skrzypek | |
Czy Staszic był utopistą? / | 43 |
Andrzej Ostrowski | |
Renesans, czyli co po Oświeceniu rosyjskim? / | 75 |
Przemysław Gut | |
Radykalne Oświecenie i nowoczesność / | 91 |
Jerzy Kopania | |
Teologia naturalna La Mettriego / | 103 |
Sabina Kruszyńska | |
Jeana-Jacques’a Rousseau „religia l’amour de soi” / | 129 |
Tomasz Kupś | |
Radykalizacja filozofii religii w poźnych pismach Kanta / | 149 |
Anna Tomaszewska | |
W stronę radykalnego Oświecenia: uwagi o religii według Spinozy i Kanta / | 167 |
Stanisław Janeczek | |
Komisja Edukacji Narodowej a „Wielka Encyklopedia Francuska” / | 187 |
Włodzimierz Tyburski | |
Polska myśl oświeceniowa o szkolnej edukacji etycznej / | 197 |
Joanna Usakiewicz | |
Antyk, greka, łacina... „c’est demode”? Oświecenie wobec tradycji starożytnych Grekow i Rzymian / | 211 |
Zbigniew Pietrzak | |
Rola i znaczenie towarzystw naukowych w kształtowaniu nauk przyrodniczych i filozofii przyrody w XVII i XVIII wieku / | 225 |
Adam Grzeliński | |
John Locke i The Royal Society of London / | 255 |
Barbara Grabowska | |
Oświeceniowy model wychowania na przykładzie „Original Stories” Mary Wollstonecraft / | 279 |
Krzysztof Wawrzonkowski | |
Dobre towarzystwo – rozwoj smaku estetycznego w dobie Oświecenia / | 295 |
Przemysław Spryszak | |
Joseph Butler i Francis Hutcheson o benewolencji i jej bezinteresowności / | 307 |
Marta Szymańska-Lewoszewska | |
Pojęcie wspolnoty i jej dobra w Jonathana Swifta rozważaniach o Irlandii w „Listach kupca sukiennego” (1724–1725) / | 339 |
Dariusz Juruś | |
Alternatywne ekonomie Oświecenia / | 357 |
Damian Leszczyński | |
Okultystyczne źrodła oświeceniowej antropologii / | 369 |
Maria Nowacka | |
Oświecenie wobec szczepień ochronnych / | 385 |
Jolanta Żelazna | |
„Nie-rozum” w karbach wiedzy? Medycyna i filozofia / | 409 |