Znaczenie filozofii Oświecenia. Człowiek wśród ludzi

-20%

Znaczenie filozofii Oświecenia. Człowiek wśród ludzi

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

36,00  45,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

36,0045,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Oświecenia nie byłoby bez zwrotu w stronę rozumu, a ten nie jest żadną ideą, lecz własnością nader pospolitą – już sto lat wcześniej René Descartes powiadał, że nikt nie uskarża się na jego brak. Osiemnastowieczni filozofowie bodajże po raz pierwszy problematyzują owo nikt, pytając o rozum dzieci, „dzikich”, sawantów, geniuszy, wynalazców, szaleńców, ba – kobiet (dziewczynek, dziewcząt), aktualnych i przyszłych matek „rodu ludzkiego”, a nie tylko o „rozum ludzki”. Ma on zresztą wiele postaci – common sense, zdrowy rozum (rozsądek), „chłopski rozum”, rozum praktyczny, czysty, spekulatywny itd., a także granicę, którą jest utrata rozumu lub zmysłów. Zawsze jednak objawia się wśród ludzi, pośród ludzkich spraw, bez względu na to, czy aktualnie należymy do jakiejś wspólnoty, czy – jak w pewnym momencie Robinson Crusoe albo Denis Diderot – zostaliśmy z niej czasowo wyłączeni. Epoka rozumu, jak zwykło się w skrócie charakteryzować „optymistyczne” Oświecenie, dostrzegała i eksponowała jego faktyczność i jednostkowość – rozum jest zawsze i tylko czyjąś dyspozycją – nie tracąc przy tym z oczu innej jego niezbywalnej cechy: powszechności. Wszystko może nas dzielić – pochodzenie, język, religia, płeć, zamożność, zdrowie, wykształcenie czy upodobania, lecz taki sam i ten sam jest mój i twój rozum.


Tom prezentuje wyniki badań nad filozofią Oświecenia prowadzonych w wielu ośrodkach naukowych w kraju. Tym, co łączy wszystkie pomieszczone w nim teksty, jest zwrócenie uwagi na oświeceniowe rozumienie społecznej natury człowieka. Autorzy przedstawiają jej różne aspekty: od funkcjonowania instytucji służących prowadzeniu i upowszechnianiu badań naukowych, przez osiemnastowieczne projekty edukacyjne, kształtowanie się ówczesnych gustów estetycznych i znaczenie przykładane do języków narodowych, aż po społeczny wymiar medycyny. Prace te nie tylko ukazują, jak bardzo złożony jest obraz Oświecenia, ale też przypominają, że depozytariuszami opiewanego w tej epoce rozumu jesteśmy my – poszczególni ludzie, a jego funkcjonowanie wymaga istnienia rozmaitych łączących nas więzi.


Liczba stron432
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
ISBN-13978-83-231-3651-4
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie /    7
  
  Zdzisław Jerzy Czarnecki
  Odkrywanie świata historycznego – odmienność drog: „L’epoque des Lumieres” i „Aufklarung” /    11
  
  Mirosław Żelazny
  Podstawy Kantowskiej filozofii Oświecenia /    33
  
  Marian Skrzypek
  Czy Staszic był utopistą? /    43
  
  Andrzej Ostrowski
  Renesans, czyli co po Oświeceniu rosyjskim? /    75
  
  Przemysław Gut
  Radykalne Oświecenie i nowoczesność /    91
  
  Jerzy Kopania
  Teologia naturalna La Mettriego /    103
  
  Sabina Kruszyńska
  Jeana-Jacques’a Rousseau „religia l’amour de soi” /    129
  
  Tomasz Kupś
  Radykalizacja filozofii religii w poźnych pismach Kanta /    149
  
  Anna Tomaszewska
  W stronę radykalnego Oświecenia: uwagi o religii według Spinozy i Kanta /    167
  
  Stanisław Janeczek
  Komisja Edukacji Narodowej a „Wielka Encyklopedia Francuska” /    187
  
  Włodzimierz Tyburski
  Polska myśl oświeceniowa o szkolnej edukacji etycznej /    197
  Joanna Usakiewicz
  Antyk, greka, łacina... „c’est demode”? Oświecenie wobec tradycji starożytnych Grekow i Rzymian /    211
  
  Zbigniew Pietrzak
  Rola i znaczenie towarzystw naukowych w kształtowaniu nauk przyrodniczych i filozofii przyrody w XVII i XVIII wieku /    225
  
  Adam Grzeliński
  John Locke i The Royal Society of London /    255
  
  Barbara Grabowska
  Oświeceniowy model wychowania na przykładzie „Original Stories” Mary Wollstonecraft /    279
  
  Krzysztof Wawrzonkowski
  Dobre towarzystwo – rozwoj smaku estetycznego w dobie Oświecenia /    295
  
  Przemysław Spryszak
  Joseph Butler i Francis Hutcheson o benewolencji i jej bezinteresowności /    307
  
  Marta Szymańska-Lewoszewska
  Pojęcie wspolnoty i jej dobra w Jonathana Swifta rozważaniach o Irlandii w „Listach kupca sukiennego” (1724–1725) /    339
  
  Dariusz Juruś
  Alternatywne ekonomie Oświecenia /    357
  
  Damian Leszczyński
  Okultystyczne źrodła oświeceniowej antropologii /    369
  
  Maria Nowacka
  Oświecenie wobec szczepień ochronnych /    385
  
  Jolanta Żelazna
  „Nie-rozum” w karbach wiedzy? Medycyna i filozofia /    409
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia