Herosi i "chachary"

-35%

Herosi i "chachary"

Portret Górnoślązaka w literaturze i publicystyce dwudziestolecia międzywojennego

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

25,87  39,80

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 39,80 zł (-35%)

Najniższa cena z 30 dni: 25,47 zł  


25,87

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

           Praca przedstawia obraz Górnoślązaka, ukazanego w 30. latach XX w. w śląskich dziełach epickich i konfrontuje go z przedstawieniem Ślązakach przez publicystów. Bada również, w jakiej ilości na formę obrazu wpływa pochodzenie autora oraz czy w literaturze mamy do czynienia z portretem czy autoportretem Górnoślązaka.


          Opisy postaci w dziełach Poli Gojawiczyńskiej, Haliny Krahelskiej, Gustawa Morcinka i Wilhelma Szewczyka noszą znamiona okresu, w którym żyli główni bohaterowie i naoczni świadkowie.


          W portrecie naszkicowanym przez Gojawiczyńską szczególna uwaga zwrócona jest na śląską kobietę. Jej obraz z XIX w., typowych, funkcjonujących stereotypów, ustępuje na rzecz heroicznej „Matki Polki”. Poprzez feministyczną tendencję i wiele obserwacji kobiety na Śląsku, autorka przedstawia w swoim portrecie niezależną od „opiekuńczego ramienia mężczyzny” kobietę, „z sercem i rozumem na właściwym miejscu”.


          Halina Krahelska poświęca szczególną uwagę sytuacji śląskich pracowników, którzy uczestniczyli w Powstaniach Śląskich i którzy byli wypędzani i skazywani na wieloletnie bezrobocie. Tragedia tej sytuacji naświetlona jest też w powieści „Hanys” autorstwa Wilhelma Szewczyka.


           Nie do przecenienia są również artystyczne osiągnięcia Morcinka przy opisach górników. Można powiedzieć o wykreowanym w jego powieści micie górników, którym codziennie śmierć w oczy patrzy, gotowych do nieludzkich wysiłków i solidarnych w bohaterskiej odwadze. Znających swoją wartość, opierającą się na godności.


           Analiza reportaży 30. lat okresu międzywojennego pokazuje nam, że zarówno krajobraz przemysłowy, jak również człowiek tego obszaru – pracownik, który był dwujęzyczny, był w stanie obsłużyć skomplikowane narzędzia, wysoko cenił swoją pracę i był przyzwyczajony do warunków demokratycznych – budziły zainteresowanie dziennikarzy.


           Podsumowując można stwierdzić, że śląska literatura wykreowała nowe mity „Górnika”, „Człowieka pogranicza” i „Ślązaczki”.


Niy je leko być Ślonzokiym. Ale jak się już je Ślonzokiem, to czy idzie być kim inkszym? Bycie Ślonzokiym to je stan duszy, a niy żodne obywatelstwo.


Zbigniew Kadłubek, Listy z Rzymu


Rok wydania2009
Liczba stron228
KategoriaLiteratura polska
WydawcaOficyna Wydawnicza IMPULS
ISBN-13978-83-7587-200-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  Rozdział 1. Przegląd stanowisk ujmujących zagadnienia literatury regionalnej    19
  Rozdział 2. Autorzy, bohaterowie literaccy i portret Górnoślązaka    41
    2.1. Śląsk i Ślązacy w epice Poli Gojawiczyńskiej    41
      2.1.1. Ludzie z „osady przy kopalni”    45
      2.1.2. Kobiety – portret zbiorowy    53
      2.1.3. „Swój” i „obcy”    66
      2.1.4. Śląska klasa średnia    68
      2.1.5. Opinia krytyki regionalnej i ogólnopolskiej wobec śląskiej twórczości Poli Gojawiczyńskiej    75
      2.1.6. Podsumowanie    78
    2.2. Bohater tragiczny w powieści Zdrada Heńka Kubisza Haliny Krahelskiej    80
      2.2.1. Dramat rozczarowań    84
      2.2.2. „Świat panów”    94
      2.2.3. Przeciw mitom    97
      2.2.4. Podsumowanie    100
  Rozdział 3. Autorzy, bohaterowie literaccy i autoportret Górnoślązaka    103
    3.1. Wyrąbany chodnik – autoportret z retuszem    103
      3.1.1. Ludzie z kopalni    108
      3.1.2. Praca – maszyna – człowiek – praca – maszyna – człowiek…    118
      3.1.3. Demokratyzacja stosunków w pracy    123
      3.1.4. „My” i „oni”    128
      3.1.5. Herosi i „chachary”    139
      3.1.6. Kobiety – wychowanie – młodzież    156
      3.1.7. Pierwsze głosy krytyków o powieści Gustawa Morcinka    162
      3.1.8. Podsumowanie    163
    3.2. Hanys/Hanys/„hanys”    167
      3.2.1. Błogosławiona praca…    168
      3.2.2. Ojczyzno, módl się za nami!    169
      3.2.3. Język poematu – właściwość etniczna    170
  Rozdział 4. Wizerunek Górnoślązaka w reportażu literackim    175
    4.1. Zafascynowanie pracą    176
    4.2. Duszą Śląska jest Ślązak…    179
    4.3. Wobec człowieka pogranicza    186
    4.4. Posmak „amerykanizmu”    190
    4.5. Podsumowanie    196
  Rozdział 5. Portret Górnoślązaka – próba syntezy    199
    5.1. Badanie literatury jako badanie kultury    199
    5.2. Interferencja czasoprzestrzeni i bohatera literackiego    201
    5.3. Trzy mity    214
  Zamiast zakończenia    221
  Summary    223
  Résumé    225
  Zusammenfassung    227
RozwińZwiń