Dziecko i baśnie świata w kontekście wczesnej edukacji

Dziecko i baśnie świata w kontekście wczesnej edukacji

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em.
Brak wydruku.

29,50

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Baśń jest gatunkiem pedagogicznym. Najistotniejszym składnikiem kodów kulturowych, podstawowych symboli i motywów literackich, tak istotnych dla kultury duchowej
ludzkości. Istota człowieczeństwa odnajduje bowiem najpełniejszy wyraz w baśni i dzieciństwie,
choć koncepcja dojrzewania od dzieciństwa wyraźnie oddala. Wierność dziecku-człowiekowi – to Korczakowskie przesłanie jako wartość etyczna będzie się pojawiać w utworach Jerzego Ficowskiego, Joanny Kulmowej i Joanny Papuzińskiej.Dzieciństwo przynosi dobrodziejstwo dorosłości – wtóruje poetom Helena Radlińska, która jako jedna z pierwszych uzna baśniowe obywatelstwo dziecka i jego przywileje jako czytelnika.
Dorota Klus-Stańska rozwinie tę myśl na gruncie pedagogiki wczesnej edukacji. Z kolei Bogusław Śliwerski w zróżnicowanej przestrzeni humanistyki odnajdzie przestrzeń pajdocentrycznych dociekań badawczych, pedagogikę dziecka jako humanum, wzbogaconą kontekstem filozoficznym, uczyni przedmiotem dyskursu współczesnym humanizmie. Zbyszko Melosik i Tomasz Szkudlarek, miłośnicy bajek i baśni, sięgać będą do zadanych w dzieciństwie obrazów, gestów i doznań, wpisanych w baśniowe losy świata. W przekonaniu, że zawsze można stworzyć z nich „migoczącą znaczeniami” osobliwą rzeczywistość pedagogiczną…


Ze wstępu


Liczba stron320
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego
ISBN-13978-83-7972-063-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Urszula Chęcińska Baśń jest gatunkiem pedagogicznym     7
  
  1. O BAŚNIOWYCH TRANSGRESJACH, SAMOREALIZACJI KOBIET I ŚMIERCI DZIECKA    11
  Alicja Baluch Co warto wiedzieć o literaturze dla dzieci i młodzieży     13
  Joanna Papuzińska Trzy żywoty Derliczka, czyli gawęda o tym, jak wędruje baśń     31
  Grzegorz Leszczyński Transgresje baśniowego dzieciństwa: Leśmian, Malczewski i...     39
  Małgorzata Chrobak O potrzebie brzydoty w baśniach     55
  Alicja Ungeheuer-Gołąb O dobrej dziewczynie (na podstawie wybranych baśni ludowych)     71
  Sabina Waleria Świtała Dziewczynki i kobiety na drodze samorealizacji     85
  Zofia Ożog-Winiarska Dwie choinki – dwa znaki. Hans Christian Andersen i Paolo Statuti     101
  Ireneusz Ziemiński Śmierć dziecka jako kategoria egzystencjalna (na przykładzie baśni Andersena i braci Grimm)     113
  
  
  2. O MITACH, BAJKACH, EKSTERIORYZACJI I PAMIĘCI     123
  Karol Piasecki Mit a bajka     125
  Franciszek M. Rosiński Od mitu do opowiadania i bajki w kulturze krajowców Papui-Nowej Gwinei     133
  Małgorzata Wojciechowska Motyw lewitacji przedmiotów w baśniach Bliskiego Wschodu. Realizacje motywu w baśniopisarstwie europejskim     153
  Urszula Chęcińska Edukacja międzykulturowa poprzez baśń cygańską     167
  Marta Tobota W sieci intryg pająka Gizo – bohatera bajek hausańskich     179
  Anna Maria Bytyń Sudańska kreacja świata. Baśnie i opowiadania ludów z Sudanu Południowego na przykładzie ludow Dinka, Gollo i Bari     191
  Jolanta Ługowska Baśń egzotyczna na warsztacie Marii Kruger („Dar rzeki Fly”)     201
  Ryszard Waksmund Baśnie afrykańskie w edycjach dla polskiego czytelnika     213
  Janina Kosman „Pelnruškite”, „Balta čuska”, „Lellu lapitaja” – glosa do bajki łotewskiej     229
  Katarzyna Szczęsna Opowieść o Wielkim Matce. Baśń rosyjsko-karelska jako przykład eksterioryzacji obiektu wizualnego w tekst literacki     239
  Jędrzej Wijas Mała opowieść o wielkiej historii. Refleksje na marginesie książki „Dym” Antona Fortesa i Joanny Concejo     249
  
  3. O TEMPERAMENTALNYCH UWARUNKOWANIACH I KOLORACH BAŚNI    261
  Anna Czyńska Dawno, dawno temu – baśń tradycyjna w życiu współczesnego dziecka     263
  Paula Wiażewicz-Wojtowicz Kolory radości dzieci na podstawie prac plastycznych inspirowanych opowiadaniem     275
  Anna Nosek Dlaczego dzieci powinny czytać baśnie, dlaczego nie powinny? (na przykładzie tekstów poradnikowych z międzywojnia)     283
  Adam Kucharski Temperamentalne uwarunkowania oceny zabawności bajek dla dorosłych     293
  Katarzyna Kaczor Dorosłych igranie z baśniami     307
  Urszula Chęcińska Od recytacji do kreacji. O poetyckiej wertykalności w baśni     317
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia