INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Baśń jest gatunkiem pedagogicznym. Najistotniejszym składnikiem kodów kulturowych, podstawowych symboli i motywów literackich, tak istotnych dla kultury duchowej
ludzkości. Istota człowieczeństwa odnajduje bowiem najpełniejszy wyraz w baśni i dzieciństwie,
choć koncepcja dojrzewania od dzieciństwa wyraźnie oddala. Wierność dziecku-człowiekowi – to Korczakowskie przesłanie jako wartość etyczna będzie się pojawiać w utworach Jerzego Ficowskiego, Joanny Kulmowej i Joanny Papuzińskiej.Dzieciństwo przynosi dobrodziejstwo dorosłości – wtóruje poetom Helena Radlińska, która jako jedna z pierwszych uzna baśniowe obywatelstwo dziecka i jego przywileje jako czytelnika.
Dorota Klus-Stańska rozwinie tę myśl na gruncie pedagogiki wczesnej edukacji. Z kolei Bogusław Śliwerski w zróżnicowanej przestrzeni humanistyki odnajdzie przestrzeń pajdocentrycznych dociekań badawczych, pedagogikę dziecka jako humanum, wzbogaconą kontekstem filozoficznym, uczyni przedmiotem dyskursu współczesnym humanizmie. Zbyszko Melosik i Tomasz Szkudlarek, miłośnicy bajek i baśni, sięgać będą do zadanych w dzieciństwie obrazów, gestów i doznań, wpisanych w baśniowe losy świata. W przekonaniu, że zawsze można stworzyć z nich „migoczącą znaczeniami” osobliwą rzeczywistość pedagogiczną…
Ze wstępu
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 320 |
Kategoria | Pedagogika ogólna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego |
ISBN-13 | 978-83-7972-063-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Urszula Chęcińska Baśń jest gatunkiem pedagogicznym | 7 |
1. O BAŚNIOWYCH TRANSGRESJACH, SAMOREALIZACJI KOBIET I ŚMIERCI DZIECKA | 11 |
Alicja Baluch Co warto wiedzieć o literaturze dla dzieci i młodzieży | 13 |
Joanna Papuzińska Trzy żywoty Derliczka, czyli gawęda o tym, jak wędruje baśń | 31 |
Grzegorz Leszczyński Transgresje baśniowego dzieciństwa: Leśmian, Malczewski i... | 39 |
Małgorzata Chrobak O potrzebie brzydoty w baśniach | 55 |
Alicja Ungeheuer-Gołąb O dobrej dziewczynie (na podstawie wybranych baśni ludowych) | 71 |
Sabina Waleria Świtała Dziewczynki i kobiety na drodze samorealizacji | 85 |
Zofia Ożog-Winiarska Dwie choinki – dwa znaki. Hans Christian Andersen i Paolo Statuti | 101 |
Ireneusz Ziemiński Śmierć dziecka jako kategoria egzystencjalna (na przykładzie baśni Andersena i braci Grimm) | 113 |
2. O MITACH, BAJKACH, EKSTERIORYZACJI I PAMIĘCI | 123 |
Karol Piasecki Mit a bajka | 125 |
Franciszek M. Rosiński Od mitu do opowiadania i bajki w kulturze krajowców Papui-Nowej Gwinei | 133 |
Małgorzata Wojciechowska Motyw lewitacji przedmiotów w baśniach Bliskiego Wschodu. Realizacje motywu w baśniopisarstwie europejskim | 153 |
Urszula Chęcińska Edukacja międzykulturowa poprzez baśń cygańską | 167 |
Marta Tobota W sieci intryg pająka Gizo – bohatera bajek hausańskich | 179 |
Anna Maria Bytyń Sudańska kreacja świata. Baśnie i opowiadania ludów z Sudanu Południowego na przykładzie ludow Dinka, Gollo i Bari | 191 |
Jolanta Ługowska Baśń egzotyczna na warsztacie Marii Kruger („Dar rzeki Fly”) | 201 |
Ryszard Waksmund Baśnie afrykańskie w edycjach dla polskiego czytelnika | 213 |
Janina Kosman „Pelnruškite”, „Balta čuska”, „Lellu lapitaja” – glosa do bajki łotewskiej | 229 |
Katarzyna Szczęsna Opowieść o Wielkim Matce. Baśń rosyjsko-karelska jako przykład eksterioryzacji obiektu wizualnego w tekst literacki | 239 |
Jędrzej Wijas Mała opowieść o wielkiej historii. Refleksje na marginesie książki „Dym” Antona Fortesa i Joanny Concejo | 249 |
3. O TEMPERAMENTALNYCH UWARUNKOWANIACH I KOLORACH BAŚNI | 261 |
Anna Czyńska Dawno, dawno temu – baśń tradycyjna w życiu współczesnego dziecka | 263 |
Paula Wiażewicz-Wojtowicz Kolory radości dzieci na podstawie prac plastycznych inspirowanych opowiadaniem | 275 |
Anna Nosek Dlaczego dzieci powinny czytać baśnie, dlaczego nie powinny? (na przykładzie tekstów poradnikowych z międzywojnia) | 283 |
Adam Kucharski Temperamentalne uwarunkowania oceny zabawności bajek dla dorosłych | 293 |
Katarzyna Kaczor Dorosłych igranie z baśniami | 307 |
Urszula Chęcińska Od recytacji do kreacji. O poetyckiej wertykalności w baśni | 317 |