POLECAMY
-17%
Redakcja:
Format:
pdf, ibuk
Głównym przedmiotem niniejszej pracy są relacje zachodzące pomiędzy networkingiem, po-dejmowanym przez pracowników uczelni zajmujących się problematyką biznesową, a pro-duktywnością naukową tych pracowników. Niniejsza praca składa się z pięciu rozdziałów oraz aneksu. Trzy pierwsze rozdziały prezentują rozmaite perspektywy teoretyczne związane z networkingiem i produktywnością naukową, a rozdziały 4 i 5 przedstawiają wyniki własnych badań empirycznych. Rozdział 1 stanowi swoistą klamrę spajającą część teoretyczną z badaniami empirycznymi, charakteryzując networking i produktywność pracowników naukowych jako konstrukty badawcze. Przedmiotem rozdziału 2 są uwarunkowania networkingu akademickiego. Rozdział 3 monografii podejmuje problem możliwości i cech zarządzania zasobami ludzkimi w uczelni stanowiącej swoistą organizację sieciową. W rozdziale 4 omówiono wyniki pierwszego etapu własnych badań empirycznych, który miał charakter eksploracyjny. Rozdział 5 prezentuje wyniki ogólnopolskich badań realizowanych techniką ankiety on-line, które posłużyły do testowania hipotez projektu badawczego i opisu statystycznego analizowanych zjawisk.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 201 |
Kategoria | Zarządzanie, organizacja, strategie |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach |
ISBN-13 | 978-83-7875-302-5 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie (Maciej Mitręga) | 9 |
Rozdział | 1 |
Networking i produktywność pracowników naukowych jako konstrukty badawcze | 15 |
1.1. Networking akademicki – pojęcie, stan wiedzy i pomiar (Maciej Mitręga) | 15 |
1.1.1. Pojęcie, skala i wielowymiarowość networkingu akademickiego | 17 |
1.1.2. Związek pomiędzy networkingiem a produktywnością akademicką | 22 |
1.1.3. Podsumowanie i wnioski | 25 |
1.1.4. Literatura do rozdziału | 26 |
1.2. Pojęcie i pomiar produktywności pracownika naukowego (Olgierd Witczak) | 29 |
1.2.1. Pojęcie produktywności | 30 |
1.2.2. Systemowe uwarunkowania produktywności pracownika nauki w Polsce | 35 |
1.2.3. Problemy w pomiarze produktywności pracownika nauki | 41 |
1.2.4. Podsumowanie | 48 |
1.2.5. Literatura do rozdziału | 49 |
Rozdział | 2 |
Wielorakość perspektyw wobec uwarunkowań networkingu akademickiego | 54 |
2.1. Uwarunkowania networkingu akademickiego w perspektywie psychologicznej (Aleksandra Sarna) | 54 |
2.1.1. Motywacja | 54 |
2.1.2. Umiejscowienie poczucia kontroli | 56 |
2.1.3. Osobowość | 58 |
2.1.4. Rezyliencja | 60 |
2.1.5. Czynniki zewnętrzne | 61 |
2.1.6. Podsumowanie | 62 |
2.1.7. Literatura do rozdziału | 63 |
2.2. Uwarunkowania networkingu akademickiego w perspektywie socjologicznej (Małgorzata Suchacka) | 65 |
2.2.1. Wielowymiarowy charakter socjologicznego ujęcia networkingu akademickiego | 66 |
2.2.1.1. Pojęcia bazowe: kapitał ludzki i społeczny a networking akademicki | 66 |
2.2.1.2. Koncepcje learning regions i learning organizations a networking akademicki | 71 |
2.2.1.3. Networking akademicki a społeczeństwo sieciowe − siła słabych więzi i poziomy współpracy | 74 |
2.2.1.4. Paradygmat interakcjonizmu symbolicznego − szczególny charakter więzi naukowych | 78 |
2.2.2. Podsumowanie − implikacje teoretyczne i możliwe dalsze kierunki badań | 80 |
2.2.3. Literatura do rozdziału | 81 |
2.3. Uwarunkowania networkingu akademickiego w perspektywie kulturowej (Anna Ligia Wieczorek) | 84 |
2.3.1. Rola kultury i języka w rozwoju jednostki | 85 |
2.3.2. Klasyfikacja kultury według Geerta Hofstede | 86 |
2.3.2.1. Dystans władzy | 86 |
2.3.2.2. Indywidualizm/kolektywizm | 87 |
2.3.2.3. Męskość/kobiecość | 87 |
2.3.2.4. Unikanie niepewności | 88 |
2.3.2.5. Orientacja długookresowa/krótkookresowa | 89 |
2.3.3. Rola znajomości języka angielskiego w networkingu pracowników naukowych | 90 |
2.3.4. Cechy „polskiej kultury akademickiej” a networking | 91 |
2.3.5. Podsumowanie | 93 |
2.3.6. Literatura do rozdziału | 93 |
Rozdział | 3 |
Zarys zarządzania zasobami ludzkimi w networkingu akademickim (Janusz Strużyna) | 96 |
3.1. Sieć jako specyficzny obiekt zarządzania zasobami ludzkimi | 99 |
3.2. Odwzorowanie networkingu a zarządzanie zasobami ludzkimi | 102 |
3.3. Podejścia do sieciowej organizacji akademickiej z perspektywy zarządzania zasobami ludzkimi | 107 |
3.4. W kierunku zasad ramowych zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji akademickiej | 114 |
3.5. Podsumowanie | 116 |
3.6. Literatura do rozdziału | 118 |
Rozdział | 4 |
Networking jako czynnik sukcesu naukowca w świetle wyników badań jakościowych (Anna Ligia Wieczorek) | 121 |
4.1. Opis badań i charakterystyka respondentów | 123 |
4.1.1. Szczegółowa charakterystyka respondentów | 124 |
4.2. Współpraca akademicka i jej uwarunkowania | 127 |
4.2.1. Istotność networkingu akademickiego w karierze naukowca | 127 |
4.2.2. Czynniki wspomagające i utrudniające współpracę | 129 |
4.2.3. Doświadczenia respondentów związane z networkingiem akademickim | 130 |
4.2.4. Czynniki wspomagające budowanie dobrej atmosfery w zespole | 131 |
4.2.5. Współpraca pozaakademicka jako czynnik wpływający na produktywność | 133 |
4.2.6. Znajomość języka angielskiego jako czynnik wpływający na zdolności networkingowe naukowca | 134 |
4.2.7. Wpływ różnic kulturowych na networking akademicki | 135 |
4.3. Dynamiczne aspekty budowania sieci akademickiej | 136 |
4.3.1. Nawiązywanie współpracy | 136 |
4.3.2. Wykorzystywanie potencjału relacji | 138 |
4.3.3. Pogarszanie się i rozpad relacji | 139 |
4.4. Wyniki badań jakościowych – próba syntezy | 141 |
4.5. Literatura do rozdziału | 144 |
Rozdział | 5 |
Networking i produktywność naukowa w świetle wyników badań ilościowych (Maciej Mitręga) | 146 |
5.1. Charakterystyka procedury badawczej i modelu pomiarowego | 146 |
5.2. Produktywność naukowa pracowników uczelni | 153 |
5.3. Networking, cechy badaczy i pozostałe uwarunkowania pracy naukowej | 158 |
5.4. Współzależności między analizowanymi czynnikami pracy akademickiej | 166 |
5.5. Podsumowanie | 175 |
5.6. Literatura do rozdziału | 176 |
Podsumowanie i wnioski (Maciej Mitręga) | 179 |
Aneks. Nowoczesne media jako kanał networkingu akademickiego (Justyna Laskowska-Witek) | 187 |