POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Głos, ze względu na swe wielorakie walory, ułatwia nauczycielowi przekazywanie wiedzy. Niewłaściwe posługiwanie się głosem, wynikające nie tylko z dysfunkcji, lecz najczęściej z braku wiedzy i doświadczenia, prowadzi do wielu schorzeń uniemożliwiających dalsze wykonywanie zawodu. Niejednokrotnie powodem poważnych dolegliwości narządu głosu jest brak odpowiedniego szkolenia głosu w czasie studiów. Nauczyciele nadmiernie eksponują głos w codziennej pracy zawodowej, często nie znając podstawowych zasad związanych z pracą i higieną aparatu głosowego. Dlatego tak ważne jest, aby już w trakcie studiów słuchacze kierunków pedagogicznych i pokrewnych nabywali kompetencji emisyjnych w celu właściwego posługiwania się głosem.
Sztuka mówienia powstała z myślą o studentach kierunków pedagogicznych i im pokrewnych, którzy zajęcia z emisji głosu mają w programach kształcenia. Zawarty w niej materiał może pomóc przyszłym i obecnym nauczycielom wyrobić lub poprawić nawyki posługiwania się najważniejszym narzędziem pracy w zawodzie nauczyciela – głosem.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 101 |
Kategoria | Pedagogika ogólna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego |
ISBN-13 | 978-83-7996-178-8 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
1. Elementy składowe kompetencji komunikacyjnych nauczycieli i warunki ich efektywnego działania | 8 |
2. Znaczenie emisji głosu dla nauczycieli i pedagogów. Definiowanie terminu emisja głosu | 13 |
3. Budowa i działanie aparatu głosowego | 19 |
3.1. Aparat oddechowy, cechy oddechu, rodzaje oddechu, typy oddychania | 19 |
3.2. Układ fonacyjny, ataki dźwięku | 24 |
3.3. Układ artykulacyjny | 27 |
3.4. Rezonans i rodzaje rezonatorów | 30 |
3.5. Dykcja i czynniki wpływające na dykcję | 32 |
4. Ćwiczenia doskonalące technikę mówienia | 35 |
4.1. Ćwiczenia doskonalące technikę oddechową | 37 |
4.2. Ćwiczenia doskonalące fonację, artykulatory i artykulację | 47 |
4.3. Ćwiczenia doskonalące dykcję | 64 |
5. Elementy retoryki i jej znaczenie w praktyce pedagogicznej | 80 |
6. Przyczyny występowania problemów z głosem u nauczycieli. Profilaktyka i zapobieganie zaburzeniom głosu | 88 |
7. Najczęstsze błędy emisyjne | 92 |
Podsumowanie | 96 |
Bibliografia | 97 |
Wykaz rysunków i tabel | 100 |
Podziękowania | |