Analiza rozwiązań i wzorce controllingu w organizacji

Analiza rozwiązań i wzorce controllingu w organizacji

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Kształtowanie rozwiązań funkcjonalnych, organizacyjnych i instrumentalnych controllingu stanowi wciąż ważne i aktualne, chociaż złożone zagadnienie dotyczące współczesnych organizacji, zwłaszcza tych, które są zainteresowane implementacją bądź doskonaleniem controllingu. Dlatego celem niniejszego opracowania była identyfikacja i analiza rozwiązań controllingu (przede wszystkim w kontekście uwarunkowań sytuacyjnych) ze wskazaniem rozwiązań wzorcowych – z perspektywy jakości tych rozwiązań, efektywności controllingu, jakości zarządzania i efektywności organizacji.
Poruszone w monografii zagadnienie zostało rozpatrzone na dwóch płaszczyznach badawczych: teoriopoznawczej – w wymiarze teoretycznym i metodycznym – oraz empirycznej. Stąd przedstawione w monografii rezultaty naukowo-badawcze łączą aspekty teoretyczno-metodyczne z empirycznymi.


Rok wydania2015
Liczba stron530
KategoriaZarządzanie, organizacja, strategie
WydawcaPolitechnika Wrocławska
ISBN-13978-83-7493-919-5
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     5
  
  1. Teoretyczne podstawy controllingu     17
    1.1. Geneza i rozwój controllingu     17
      1.1.1. Początki controllingu na świecie (lata 1778–1976)     18
      1.1.2. Powstanie controllingu w Polsce (lata89–1994)     19
      1.1.3. Wzrastające zainteresowanie controllingiem w polskiej nauce i praktyce (lata 1995–2005)     21
      1.1.4. Początek XXI wieku – dynamiczny rozwój controllingu w Polsce (od 2006)     23
    1.2. Pojęcie i istota controllingu     25
    1.3. Cechy controllingu, porównanie controllingu z innymi metodami i koncepcjami zarządzania     38
    1.4. Rodzaje controllingu     49
    1.5. Zarządzanie controllingowe     57
  
  2. Implementacja controllingu w organizacji     61
    2.1. Cele stosowania controllingu     61
    2.2. Czynniki sytuacyjne wpływające na stosowanie controllingu     68
      2.2.1. Wielkość organizacji a stosowanie controllingu     70
      2.2.2. Dynamika otoczenia organizacji a stosowanie controllingu     73
      2.2.3. Inne czynniki wpływające na stosowanie controllingu     75
      2.2.4. Pierwotne warunki wstępne implementacji controllingu jako uwarunkowanie jego stosowania     79
    2.3. Kształtowanie rozwiązań controllingu – uniwersalizm vs. różnorodność     81
    2.4. Czynniki wpływające na kształt rozwiązań controllingu     89
      2.4.1. Czynniki „controllingotwórcze” – uwagi wstępne     90
      2.4.2. Staż controllingu a kształt rozwiązań controllingu w organizacji     98
  
  3. Rozwiązania controllingu w organizacji     107
    3.1. Rozwiązania funkcjonalne controllingu     107
      3.1.1. Istota rozwiązań funkcjonalnych controllingu     107
      3.1.2. Funkcje controllingu     108
      3.1.3. Obszary odniesienia controllingu     117
      3.1.4. Zadania controllingu     122
      3.1.5. Czynniki sytuacyjne a rozwiązania funkcjonalne controllingu     127
    3.2. Rozwiązania organizacyjne controllingu     139
      3.2.1. Istota rozwiązań organizacyjnych controllingu     139
      3.2.2. Controllerzy jako realizatorzy idei controllingu     140
      3.2.3. Ośrodki odpowiedzialności w controllingu     149
      3.2.4. Czynniki sytuacyjne a rozwiązania organizacyjne controllingu     160
    3.3. Rozwiązania instrumentalne controllingu     176
      3.3.1. Istota rozwiązań instrumentalnych controllingu     176
      3.3.2. Wstępna dyskusja na temat różnorodności skrzynki narzędziowej controllingu     177
      3.3.3. Klasyczne narzędzia controllingu     180
      3.3.4. Informatyzacja w controllingu     188
      3.3.5. Czynniki sytuacyjne a rozwiązania instrumentalne controllingu     190
  
  4. Przegląd koncepcji controllingu     197
    4.1. Istota koncepcji controllingu     197
    4.2. Controlling jako poszerzona rachunkowość finansowa     199
    4.3. Controlling jako informacyjne wspomaganie zarządzania     201
    4.4. Controlling jako koordynacja zarządzania     203
    4.5. Controlling jako szczególna forma zarządzania     205
    4.6. Porównanie koncepcji controllingu     208
    4.7. Czynniki sytuacyjne a koncepcje controllingu     211
  
  5. Jakość rozwiązań controllingu     215
    5.1. Istota jakości rozwiązań controllingu     215
    5.2. Jakość i efektywność controllingu a jakość rozwiązań controllingu     220
    5.3. Jakość zarządzania organizacją i efektywność funkcjonowania organizacji a jakość rozwiązań controllingu     232
    5.4. Ocena jakości rozwiązań controllingu     242
    5.5. Rozwiązania wzorcowe controllingu     249
  
  6. Metodyka i obszar badania empirycznego     257
    6.1. Cele i plan badania empirycznego     257
    6.2. Kwestionariusz badawczy     259
    6.3. Zmienne podlegające badaniu     260
    6.4. Procedura badawcza     261
    6.5. Charakterystyka badanych organizacji     262
  
  7. Analiza czynników sytuacyjnych stosowania controllingu w badanych organizacjach     265
    7.1. Stosowanie controllingu a czynniki sytuacyjne     266
    7.2. Waga czynników sytuacyjnych wpływających na stosowanie controllingu     271
    7.3. Wnioski z ETAPU 1     273
  
  8. Analiza rozwiązań controllingu w badanych organizacjach     275
    8.1. Rozwiązania funkcjonalne – cele controllingu     276
    8.2. Rozwiązania funkcjonalne – zadania controllingu     280
    8.3. Rozwiązania funkcjonalne – obszary organizacji objęte controllingiem     284
    8.4. Rozwiązania organizacyjne – sposób włączania controllerów w strukturę organizacyjną     288
    8.5. Rozwiązania organizacyjne – liczba osób realizujących zadania controllingu     294
    8.6. Rozwiązania organizacyjne – role controllera     296
    8.7. Rozwiązania organizacyjne – uprawnienia decyzyjne controllera     298
    8.8. Rozwiązania organizacyjne – rodzaj ośrodków odpowiedzialności     300
    8.9. Rozwiązania organizacyjne – liczba i wielkość ośrodków odpowiedzialności     305
    8.10. Rozwiązania instrumentalne – zakres i liczba narzędzi controllingu     307
    8.11. Koncepcje controllingu     312
    8.12. Wnioski z ETAPU 2     317
  
  9. Ocena wpływu implementacji controllingu i jakości jego rozwiązań na funkcjonowanie badanych organizacji     321
    9.1. Ocena parametrów funkcjonowania organizacji w kontekście wdrożenia controllingu     321
    9.2. Ocena wpływu jakości rozwiązań controllingu na parametry funkcjonowania organizacji     328
    9.3. Ocena zasadności stosowania controllingu w badanych organizacjach     340
    9.4. Wnioski z ETAPÓW 3–5     347
  
  10. Ocena poprawności rozwiązań controllingu, wyznaczanie wzorców rozwiązań controllingu     351
    10.1. Rozwiązania funkcjonalne – zadania controllingu     352
    10.2. Rozwiązania funkcjonalne – obszary organizacji objęte controllingiem     357
    10.3. Rozwiązania organizacyjne – sposób włączania controllerów w strukturę organizacyjną     363
    10.4. Rozwiązania organizacyjne – liczba osób realizujących zadania controllingu     371
    10.5. Rozwiązania organizacyjne – role controllera     372
    10.6. Rozwiązania organizacyjne – uprawnienia decyzyjne controllerów     374
    10.7. Rozwiązania organizacyjne – rodzaj ośrodków odpowiedzialności     379
    10.8. Rozwiązania organizacyjne – liczba i wielkość ośrodków odpowiedzialności     391
    10.9. Rozwiązania instrumentalne – zakres i liczba narzędzi controllingu     394
    10.10. Koncepcje controllingu     403
    10.11. Wnioski z ETAPU 6     405
  
  11. Podsumowanie badania empirycznego dotyczącego stosowania controllingu i kształtu jego rozwiązań     409
  
  Zakończenie     431
  Bibliografia     437
  Załączniki     459
RozwińZwiń