EBOOKI WYDAWCY
-35%
Autor:
Anna Giza, Piotr Bekas, Marcin Darmas, Agata Dembek, Katarzyna Drogowska, Aleksandra Gołdys, Mateusz Halawa, Mikołaj Lewicki, Mirosława Marody, Agata Nowotny, Agnieszka Strzemińska, Jacek Wasilewski
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Zestaw powszechnie znanych prawd o polskim społeczeństwie zawiera cechy nader niepokojące: skłonność do narzekania, pesymizm, niski poziom kapitału społecznego, zawiść i wiele innych. Składają się one na syndrom zbiorowości aspołecznej, niezdolnej do współdziałania. Ten negatywny autowizerunek ma całkiem realne konsekwencje. Jeśli wiemy, że Polacy nie są zdolni do współpracy, to wybieramy strategie indywidualistyczne. Trudno jednak rozstrzygnąć, czy wybór strategii indywidualistycznej wynika z niezdolności do współpracy – cokolwiek by to miało oznaczać, czy z przekonania, że ponieważ wszyscy wiemy, że nie jesteśmy zdolni do współpracy, współpraca nie może się udać. Negatywne autostereotypy, które dominują w przestrzeni publicznego dyskursu, wymagają więc namysłu i wnikliwej analizy. Niewykluczone bowiem, że są one nie tyle opisem rzeczywistości, co mechanizmem jej tworzenia, przekształcając przestrzeń publiczną w permanentny dylemat więźnia.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 480 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-7383-487-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Anna Giza | |
Wprowadzenie. O nowych szatach cesarza, wiedzy wspólnej | |
i badaniu samowiedzy społecznej | 9 |
1. Życie w podzielanej rzeczywistości | 11 |
2. Wiedza wspólna | 14 |
3. Tworzenie samowiedzy społecznej | 16 |
4. Założenia badawcze | 25 |
Część I. Lustra | |
Słupki | |
Mateusz Halawa | |
Rozdział 1. Tylu Polaków naraz widzieć… | |
O statystycznym wytwarzaniu społeczeństwa | 34 |
Anna Giza | |
Rozdział 2. „Czarna materia”, czyli społeczeństwo polskie | |
według sondaży | 67 |
1. O co nas pytano? | 69 |
2. Segmentacja, czyli wyłanianie społeczeństwa | 94 |
3. Sondaż w służbie symbolicznych pośredników | 99 |
Aneks | 103 |
Słowa | |
Anna Giza | |
Rozdział 3. Dwie Polski o dwóch Polskach, czyli samoreprodukujący się | |
dyskurs | 105 |
1. Dobór tytułów i metoda analizy | 106 |
2. Kto o kim mówi? | 109 |
3. Figura „polskości”, czyli pacjent z traumą | 114 |
4. Podsumowanie | 141 |
Agata Dembek | |
Rozdział 4. O (nie)moralnej kondycji polskiego obywatelstwa | |
i polskich elit | 146 |
1. Jacy obywatele? | 149 |
2. Jakie elity? | 153 |
Gesty | |
Jacek Wasilewski | |
Rozdział 5. Od Buzka do Tuska. Jak premierzy opowiadali Polskę | |
w swoich exposé? | 158 |
1. Polska z perspektywy zarządzania strategicznego | 160 |
2. Relacje z Polską | 168 |
3. A to Polska właśnie | 174 |
Jacek Wasilewski, Katarzyna Drogowska | |
Rozdział 6. Czy warto rozmawiać? Analiza blogów polityków | 178 |
1. Perspektywa politologiczna | 179 |
2. Perspektywa semiotyczna | 189 |
3. Podsumowanie | 200 |
Obrazy | |
Marcin Darmas | |
Rozdział 7. O szaleństwie, w którym jest metoda: etos rycerski | |
a samoświadomość w polskiej kinematografii | 202 |
1. Narodziny rycerstwa – dobrowolne krępowanie żołnierza greckiego | |
epoki klasycznej | 204 |
2. Cnoty żołnierskie: aristeia | 208 |
3. Wychowanie w Sparcie – sławienie wojownika-obywatela w elegiach | |
Tyrtajosa | 210 |
4. Etos rycerski a sprawa polska | 212 |
5. Pojedynki honorowe II Rzeczypospolitej | 219 |
6. Etos rycerski w polskiej kinematografii | 222 |
7. Obywatelka z marmuru i nowohucki murarz | 223 |
8. Robotnik – inteligent – rycerz | 227 |
9. Konkluzja | 232 |
Agata Nowotny, Agnieszka Strzemińska, Piotr Bekas | |
Rozdział 8. Polska jaka jest, każdy widzi. O przedstawieniach Polski, | |
Polaków i polskości w polskiej prasie | 234 |
1. Obrazy jako nośnik znaczeń | 235 |
2. Skadrowana struktura społeczna, czyli o Polakach | |
w fotoreportażach | 240 |
3. Nieudana ucieczka od nieadekwatnych obrazów, czyli o obrazach | |
zdeterminowanych strukturą wydawniczą | 244 |
4. Wieś „sielska anielska”, czyli o estetyzacji polskiej wsi | 247 |
5. Polska nieobecna | 251 |
6. Utracony kanon współczesności, czyli o brakujących kodach | |
reprezentujących polskie społeczeństwo | 254 |
Anna Giza | |
Rozdział 9. Społeczeństwo przed telewizorem, czyli co widać | |
w ramówce | 259 |
1. Telewizyjne ramówki jako ukryta struktura świata | 266 |
2. Kogo widać w ramówkach? | 269 |
3. Kręgi społeczne i instytucje | 272 |
3. Świat ramówek i życie społeczne Polaków | 275 |
Mirosława Marody | |
Rozdział 10. Ku pokrzepieniu serc | 280 |
1. Polskie seriale obyczajowe | 286 |
2. Świat według polskich seriali obyczajowych | 289 |
3. Serial jako misja | 300 |
Część II. Ci, którzy patrzą | |
Mikołaj Lewicki | |
Rozdział 11. Popękane lustro. Wydawcy, publicyści i redaktorzy | |
o samowiedzy Polaków | 306 |
1. Media masowe jako przedmiot refleksji socjologicznej | 307 |
2. Rzeczywistość mediów | 312 |
3. Media o rzeczywistości | 326 |
4. Rola mediów w wytwarzaniu samowiedzy Polaków | 342 |
5. Obszary niewiedzy | 346 |
6. Wnioski | 348 |
Aneks. Informacje o badaniu dziennikarzy, redaktorów i wydawców | 353 |
Rozdział 12. Po drugiej stronie lustra, czyli doświadczanie | |
społeczeństwa | 356 |
1. Samowiedza: metodologia badania | 356 |
2. Doświadczenia społeczne, czyli poza lustrem | 367 |
3. Podsumowanie | 420 |
Aneks. Scenariusze wywiadów | 421 |
Anna Giza | |
Rozdział 13. Społeczeństwo patrzy na siebie: społeczna percepcja | |
sondaży | 430 |
1. Społeczna percepcja słupków | 433 |
2. Słupek jako fakt społeczny | 443 |
Anna Giza | |
Zakończenie. Rozplatając na nowo to, co społeczne – czyli o potrzebie | |
autorefleksji | 449 |
1. Społeczeństwo jako zadanie | 450 |
2. Społeczeństwo mówi? | 455 |
3. Rozplatając to, co społeczne | 458 |
Bibliografia | 460 |
Indeks osób | 473 |
Autorzy | 480 |