Gabinet luster. O kształtowaniu samowiedzy Polaków w dyskursie publicznym

-20%

Gabinet luster. O kształtowaniu samowiedzy Polaków w dyskursie publicznym

O kształtowaniu samowiedzy Polaków w dyskursie publicznym

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

36,00  45,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em.
Brak wydruku.

36,0045,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Zestaw powszechnie znanych prawd o polskim społeczeństwie zawiera cechy nader niepokojące: skłonność do narzekania, pesymizm, niski poziom kapitału społecznego, zawiść i wiele innych. Składają się one na syndrom zbiorowości aspołecznej, niezdolnej do współdziałania. Ten negatywny autowizerunek ma całkiem realne konsekwencje. Jeśli wiemy, że Polacy nie są zdolni do współpracy, to wybieramy strategie indywidualistyczne. Trudno jednak rozstrzygnąć, czy wybór strategii indywidualistycznej wynika z niezdolności do współpracy – cokolwiek by to miało oznaczać, czy z przekonania, że ponieważ wszyscy wiemy, że nie jesteśmy zdolni do współpracy, współpraca nie może się udać. Negatywne autostereotypy, które dominują w przestrzeni publicznego dyskursu, wymagają więc namysłu i wnikliwej analizy. Niewykluczone bowiem, że są one nie tyle opisem rzeczywistości, co mechanizmem jej tworzenia, przekształcając przestrzeń publiczną w permanentny dylemat więźnia.


Liczba stron480
WydawcaWydawnictwo Naukowe Scholar
ISBN-13978-83-7383-487-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

EBOOKI WYDAWCY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Anna Giza
  Wprowadzenie. O nowych szatach cesarza, wiedzy wspólnej
  i badaniu samowiedzy społecznej     9
  1. Życie w podzielanej rzeczywistości     11
  2. Wiedza wspólna     14
  3. Tworzenie samowiedzy społecznej     16
  4. Założenia badawcze     25
  Część I. Lustra
  Słupki
  Mateusz Halawa
  Rozdział 1. Tylu Polaków naraz widzieć…
  O statystycznym wytwarzaniu społeczeństwa     34
  Anna Giza
  Rozdział 2. „Czarna materia”, czyli społeczeństwo polskie
  według sondaży     67
  1. O co nas pytano?     69
  2. Segmentacja, czyli wyłanianie społeczeństwa     94
  3. Sondaż w służbie symbolicznych pośredników     99
  Aneks     103
  Słowa
  Anna Giza
  Rozdział 3. Dwie Polski o dwóch Polskach, czyli samoreprodukujący się
  dyskurs     105
  1. Dobór tytułów i metoda analizy     106
  2. Kto o kim mówi?     109
  3. Figura „polskości”, czyli pacjent z traumą     114
  4. Podsumowanie     141
  Agata Dembek
  Rozdział 4. O (nie)moralnej kondycji polskiego obywatelstwa
  i polskich elit     146
  1. Jacy obywatele?     149
  2. Jakie elity?     153
  Gesty
  Jacek Wasilewski
  Rozdział 5. Od Buzka do Tuska. Jak premierzy opowiadali Polskę
  w swoich exposé?     158
  1. Polska z perspektywy zarządzania strategicznego     160
  2. Relacje z Polską     168
  3. A to Polska właśnie     174
  Jacek Wasilewski, Katarzyna Drogowska
  Rozdział 6. Czy warto rozmawiać? Analiza blogów polityków     178
  1. Perspektywa politologiczna     179
  2. Perspektywa semiotyczna     189
  3. Podsumowanie     200
  Obrazy
  Marcin Darmas
  Rozdział 7. O szaleństwie, w którym jest metoda: etos rycerski
  a samoświadomość w polskiej kinematografii     202
  1. Narodziny rycerstwa – dobrowolne krępowanie żołnierza greckiego
  epoki klasycznej     204
  2. Cnoty żołnierskie: aristeia     208
  3. Wychowanie w Sparcie – sławienie wojownika-obywatela w elegiach
  Tyrtajosa     210
  4. Etos rycerski a sprawa polska     212
  5. Pojedynki honorowe II Rzeczypospolitej     219
  6. Etos rycerski w polskiej kinematografii     222
  7. Obywatelka z marmuru i nowohucki murarz     223
  8. Robotnik – inteligent – rycerz     227
  9. Konkluzja     232
  Agata Nowotny, Agnieszka Strzemińska, Piotr Bekas
  Rozdział 8. Polska jaka jest, każdy widzi. O przedstawieniach Polski,
  Polaków i polskości w polskiej prasie     234
  1. Obrazy jako nośnik znaczeń     235
  2. Skadrowana struktura społeczna, czyli o Polakach
  w fotoreportażach     240
  3. Nieudana ucieczka od nieadekwatnych obrazów, czyli o obrazach
  zdeterminowanych strukturą wydawniczą     244
  4. Wieś „sielska anielska”, czyli o estetyzacji polskiej wsi     247
  5. Polska nieobecna     251
  6. Utracony kanon współczesności, czyli o brakujących kodach
  reprezentujących polskie społeczeństwo     254
  Anna Giza
  Rozdział 9. Społeczeństwo przed telewizorem, czyli co widać
  w ramówce     259
  1. Telewizyjne ramówki jako ukryta struktura świata     266
  2. Kogo widać w ramówkach?     269
  3. Kręgi społeczne i instytucje     272
  3. Świat ramówek i życie społeczne Polaków     275
  Mirosława Marody
  Rozdział 10. Ku pokrzepieniu serc     280
  1. Polskie seriale obyczajowe     286
  2. Świat według polskich seriali obyczajowych     289
  3. Serial jako misja     300
  Część II. Ci, którzy patrzą
  Mikołaj Lewicki
  Rozdział 11. Popękane lustro. Wydawcy, publicyści i redaktorzy
  o samowiedzy Polaków     306
  1. Media masowe jako przedmiot refleksji socjologicznej     307
  2. Rzeczywistość mediów     312
  3. Media o rzeczywistości     326
  4. Rola mediów w wytwarzaniu samowiedzy Polaków     342
  5. Obszary niewiedzy     346
  6. Wnioski     348
  Aneks. Informacje o badaniu dziennikarzy, redaktorów i wydawców     353
  Rozdział 12. Po drugiej stronie lustra, czyli doświadczanie
  społeczeństwa     356
  1. Samowiedza: metodologia badania     356
  2. Doświadczenia społeczne, czyli poza lustrem     367
  3. Podsumowanie     420
  Aneks. Scenariusze wywiadów     421
  Anna Giza
  Rozdział 13. Społeczeństwo patrzy na siebie: społeczna percepcja
  sondaży     430
  1. Społeczna percepcja słupków     433
  2. Słupek jako fakt społeczny     443
  Anna Giza
  Zakończenie. Rozplatając na nowo to, co społeczne – czyli o potrzebie
  autorefleksji     449
  1. Społeczeństwo jako zadanie     450
  2. Społeczeństwo mówi?     455
  3. Rozplatając to, co społeczne     458
  Bibliografia     460
  Indeks osób     473
  Autorzy     480
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia