Imperia wiedzy. Edukacja i nauka jako czynniki siły państw na arenie międzynarodowej

-22%

Imperia wiedzy. Edukacja i nauka jako czynniki siły państw na arenie międzynarodowej

Edukacja i nauka jako czynniki siły państw na arenie międzynarodowej

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

23,40  30,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 30,00 zł (-22%)

Najniższa cena z 30 dni: 18,60 zł  


23,40

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Anna Wojciuk odpowiada na pytanie, w jaki sposób edukacja i nauka budują dziś siłę państw, a także analizuje zmiany ładu międzynarodowego, które prowadzą do narodzin tytułowych imperiów wiedzy. Praca zawiera wiele przykładów historycznych i współczesnych, ilustrujących rozmaite strategie, które przyniosły państwom sukces, a także pokazuje przykłady krajów, które zaniedbawszy te dziedziny, straciły we wszystkich wymiarach. Imperia wiedzy... to praca dla każdego, kogo ciekawi strategiczne myślenie o państwie w XXI wieku.
Powstała praca bardzo ambitna, erudycyjna, dobrze osadzona teoretycznie, poparta licznymi analizami empirycznymi. A nade wszystko praca, która podejmuje temat w polskiej literaturze praktycznie nieobecny, a i w literaturze światowej obecny słabo. (...) Przede wszystkim jest to jednak praca z tezą. I to właśnie uważam za jej największą wartość.
Prof. dr hab. Andrzej Rychard
Znakomita praca analizująca nowe czynniki siły państwa w skali globalnej. Oryginalne dzieło łączące najnowsze teorie globalnej ekonomii politycznej ze starannością empirycznej analizy. Lektura obowiązkowa dla pragnących zrozumieć wyłaniający się nowy ład globalny.
Prof. UEK dr hab. Aleksander Surdej
Dr Anna Wojciuk pracuje w Zakładzie Studiów Strategicznych w Instytucie Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się teorią stosunków międzynarodowych oraz polityką w dziedzinie edukacji i nauki. Visiting fellow na Uniwersytecie Harvarda oraz na Columbia University w Nowym Jorku (2008/09), laureatka konkursu MNiSzW o stypendia dla młodych, wybitnych naukowców (2014).


Rok wydania2016
Liczba stron296
KategoriaStosunki międzynarodowe
WydawcaWydawnictwo Naukowe Scholar
ISBN-13978-83-7383-784-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     7
  1. Historia i model teoretyczny     15
  1.1. Od średniowiecza do industrializacji     15
  1.2. Model teoretyczny     26
  2. Rola edukacji i nauki w procesie państwotwórczym     37
  2.1. Edukacja w procesach państwotwórczych.
  Idee polityczne i teorie społeczne     41
  2.2. Dzieje państwowych systemów edukacyjnych.
  Od reformacji do nowoczesności     51
  2.3. Przykłady wykorzystania edukacji
  i nauki w procesach państwotwórczych     71
  2.4. Podsumowanie     95
  3. Kapitał ludzki i wiedza z perspektywy teorii ekonomicznych     103
  3.1. Kapitał ludzki i postęp technologiczny a wzrost gospodarczy     105
  3.2. Kontrowersje wokół rekomendacji dla polityki państwa
  w dziedzinie edukacji i nauki. Rynek i państwo     114
  3.3. Krajowe systemy innowacji i przewagi konkurencyjne     122
  3.4. Zróżnicowanie sposobów organizacji kształcenia
  według typów gospodarek     140
  3.5. Wiedza w epoce trzeciej rewolucji przemysłowej     142
  3.6. Edukacja i wiedza a globalne łańcuchy wartości     148
  3.7. Krytycy urynkowienia wiedzy i umiejętności     152
  3.8. Podsumowanie     156
  4. Międzynarodowy bilans sił i strategie państw     160
  4.1. Międzynarodowy bilans sił w dziedzinie edukacji i nauki     161
  4.2. Studia przypadków. Polityka wybranych państw
  w zakresie edukacji, nauki i innowacji     189
  4.3. Podsumowanie     219
  5. Czynniki strukturalne: governance.
  Instytucje, normy, reżimy transnarodowe     226
  5.1. Reżimy transnarodowe jako poziom governance     228
  5.2. Rola międzykrajowych porównań:
  rządzenie poprzez dane (governance by numbers)     236
  5.3. Badanie PISA jako przykład reżimu transnarodowego     240
  5.4. Badanie PISA a polityka państw     245
  5.5. Podsumowanie     260
  Zakończenie     264
  Bibliografia     269
  Indeks nazwisk     288
RozwińZwiń