INNE EBOOKI AUTORA
-22%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Anna Wojciuk odpowiada na pytanie, w jaki sposób edukacja i nauka budują dziś siłę państw, a także analizuje zmiany ładu międzynarodowego, które prowadzą do narodzin tytułowych imperiów wiedzy. Praca zawiera wiele przykładów historycznych i współczesnych, ilustrujących rozmaite strategie, które przyniosły państwom sukces, a także pokazuje przykłady krajów, które zaniedbawszy te dziedziny, straciły we wszystkich wymiarach. Imperia wiedzy... to praca dla każdego, kogo ciekawi strategiczne myślenie o państwie w XXI wieku.
Powstała praca bardzo ambitna, erudycyjna, dobrze osadzona teoretycznie, poparta licznymi analizami empirycznymi. A nade wszystko praca, która podejmuje temat w polskiej literaturze praktycznie nieobecny, a i w literaturze światowej obecny słabo. (...) Przede wszystkim jest to jednak praca z tezą. I to właśnie uważam za jej największą wartość.
Prof. dr hab. Andrzej Rychard
Znakomita praca analizująca nowe czynniki siły państwa w skali globalnej. Oryginalne dzieło łączące najnowsze teorie globalnej ekonomii politycznej ze starannością empirycznej analizy. Lektura obowiązkowa dla pragnących zrozumieć wyłaniający się nowy ład globalny.
Prof. UEK dr hab. Aleksander Surdej
Dr Anna Wojciuk pracuje w Zakładzie Studiów Strategicznych w Instytucie Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się teorią stosunków międzynarodowych oraz polityką w dziedzinie edukacji i nauki. Visiting fellow na Uniwersytecie Harvarda oraz na Columbia University w Nowym Jorku (2008/09), laureatka konkursu MNiSzW o stypendia dla młodych, wybitnych naukowców (2014).
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 296 |
Kategoria | Stosunki międzynarodowe |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-7383-784-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
1. Historia i model teoretyczny | 15 |
1.1. Od średniowiecza do industrializacji | 15 |
1.2. Model teoretyczny | 26 |
2. Rola edukacji i nauki w procesie państwotwórczym | 37 |
2.1. Edukacja w procesach państwotwórczych. | |
Idee polityczne i teorie społeczne | 41 |
2.2. Dzieje państwowych systemów edukacyjnych. | |
Od reformacji do nowoczesności | 51 |
2.3. Przykłady wykorzystania edukacji | |
i nauki w procesach państwotwórczych | 71 |
2.4. Podsumowanie | 95 |
3. Kapitał ludzki i wiedza z perspektywy teorii ekonomicznych | 103 |
3.1. Kapitał ludzki i postęp technologiczny a wzrost gospodarczy | 105 |
3.2. Kontrowersje wokół rekomendacji dla polityki państwa | |
w dziedzinie edukacji i nauki. Rynek i państwo | 114 |
3.3. Krajowe systemy innowacji i przewagi konkurencyjne | 122 |
3.4. Zróżnicowanie sposobów organizacji kształcenia | |
według typów gospodarek | 140 |
3.5. Wiedza w epoce trzeciej rewolucji przemysłowej | 142 |
3.6. Edukacja i wiedza a globalne łańcuchy wartości | 148 |
3.7. Krytycy urynkowienia wiedzy i umiejętności | 152 |
3.8. Podsumowanie | 156 |
4. Międzynarodowy bilans sił i strategie państw | 160 |
4.1. Międzynarodowy bilans sił w dziedzinie edukacji i nauki | 161 |
4.2. Studia przypadków. Polityka wybranych państw | |
w zakresie edukacji, nauki i innowacji | 189 |
4.3. Podsumowanie | 219 |
5. Czynniki strukturalne: governance. | |
Instytucje, normy, reżimy transnarodowe | 226 |
5.1. Reżimy transnarodowe jako poziom governance | 228 |
5.2. Rola międzykrajowych porównań: | |
rządzenie poprzez dane (governance by numbers) | 236 |
5.3. Badanie PISA jako przykład reżimu transnarodowego | 240 |
5.4. Badanie PISA a polityka państw | 245 |
5.5. Podsumowanie | 260 |
Zakończenie | 264 |
Bibliografia | 269 |
Indeks nazwisk | 288 |