POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
Tom poświęcony jest najpopularniejszym gatunkom i zjawiskom występującym w obrębie fantastyki słowiańskiej, przede wszystkim polskiej i rosyjskiej. Czytelnik znajdzie w nim artykuły dotyczące rozmaitych aspektów omawianego fenomenu. Autorzy tekstów wskazują m.in. na zacieranie się granic pomiędzy odmianami gatunkowymi obecnymi w fantastyce polskiej i rosyjskojęzycznej, jak również na powstawanie zjawisk całkowicie nowych, nie mających swych odpowiedników w dziełach fantastów zachodnich (głównie angielskojęzycznych). Dowodzą oni zbieżności zainteresowań polskich i rosyjskich twórców fantastyki, podejmują zagadnienia dotyczące roli historiozofii w fantastyce naukowej, powracają do przeżywającego renesans gatunku antyutopii (dystopii), prezentują motywy wampiryczne w dziełach współczesnych rosyjskich fantastów, wchodzą w polemikę z badaczami obwieszczającymi śmierć science fiction, jak również wskazują na zależności pomiędzy literaturą fantasy, magią a kryminałem i powieścią detektywistyczną. To, oczywiście, daleko nie wszystkie tematy. Zainteresowany czytelnik znajdzie w tomie informacje, które wzbogacą jego wiedzę na temat literatury współczesnej i staną się impulsem do kolejnych, pasjonujących lektur.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 266 |
Kategoria | Historia literatury |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-8012-744-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Ku Gwiazdom 2022. Antologia Polskiej...
do koszyka
Literatura i nierozum. Antropologia...
do koszyka
Światotwórstwo w fantastyce Od...
do koszyka
Inspiracje ludowe w literaturach...
do koszyka
Spis treści
Spis treści | |
Od redakcji / | 7 |
Maciej Parowski | |
Fantastyki słowiańskie? / | 9 |
Jacek Sobota | |
Od historii „zamrożonej” po ideę postępu – motywy historiozoficzne w literaturze science fiction / | 23 |
Анатолий Нямцу | |
Легендарно-мифологическая аксиология в фантастике / | 41 |
Katarzyna Gadomska | |
Specyfika noweli fantastycznej Stefana Grabińskiego / | 53 |
Katarzyna Arciszewska | |
Wampir – lustro rzeczywistości. O jednym z aspektów współczesnej rosyjskiej literatury wampirycznej / | 75 |
Aleksandra Zywert | |
Powieść na koniec wieku. Wybrakówka Olega Diwowa / | 95 |
Andrzej Polak | |
Historia alternatywna a rosyjskie pragnienia imperialne. Укус ангела Pawła Krusanowa / | 117 |
Елена Михалик | |
Хроники странного королевства Оксаны Панкеевой: гендерный аспект / | 145 |
Наталья Попович | |
Журнал «Полдень. XXI век» как зеркало современной российской фантастики / | 161 |
Олеся Стужук | |
«Смерть» или трансформация научной фантастики / | 171 |
Anna N. Wilk | |
Braterstwo wilków. Motyw przemiany we współczesnej rosyjskiej literaturze grozy / | 183 |
Magdalena Szczepocka | |
Szamanizm we współczesnej polskiej fantastyce na przykładzie Rudej sfory Mai Lidii Kossakowskiej i Popiołu i kurzu Jarosława Grzędowicza / | 201 |
Agnieszka Grajcar | |
Przestrzeń fantasy w „trylogii husyckiej” Andrzeja Sapkowskiego / | 221 |
Ewa Drab | |
Magia a kryminał, fantasy a literatura detektywistyczna: stylizacja i hybrydyzacja w powieści Mag niezależny Flossia Naren Kiry Izmajłowej / | 235 |
Paweł Wiater | |
Słowiańskie zamiłowanie do postapokalipsy. Uniwersum Metro 2033 jako zwiastun nowego rodzaju literatury fantastycznej / | 249 |