Auto/biograficzne aspekty praktyk poznawczych

1 opinia

Redakcja:

Marcin Kafar

Format:

ibuk

Seria „Perspektywy Biograficzne” przeznaczona jest dla reprezentantów nauk humanistycznych i społecznych lokujących swoją profesjonalną tożsamość w horyzoncie paradygmatu auto/biograficznego w wielorakich jego odsłonach.
Tom 3 serii poświęcony jest podmiotowym aspektom praktyk poznania, znajdującym swoje językowe uzewnętrznienie w formach auto/biograficznych. Prezentowane rozważania mieszczą się na przecięciu wymiarów teoretycznego i metodologicznego, głównym punktem odniesienia czyniąc pozostające zwykle na drugim planie doświadczenia indywidualne badaczy.
Tom zawiera treści skoncentrowane na biografiach naukowych, będących w centrum zainteresowania kilkorga badaczy, analizujących je w różnych ramach teoretycznych i z różnych perspektyw, m.in. pedagogicznej, antropologicznej, socjologicznej, kulturoznawczej. Odpowiadając na wspólnie odczuwany „brak” i podążając w refleksji według zasady rozpleniającego się kłącza, czyli zgodnie z inspirującą formułą wspólnego dociekania, finezyjnie zaprojektowaną i zaproponowaną przez Redaktora tomu, indywidualni badacze […] stawali się współbadaczami, RAZEM osiągającymi wieloaspektową konceptualizację podjętego zagadnienia. Wyrażają to ich teksty, świetnie korespondujące ze sobą i – w trzyczęściowej strukturze – znakomicie reprezentujące nową, wspólnie wypracowaną w książce jakość o walorach deskryptywnych, wyjaśniających oraz prospektywnych. Biografie naukowe analizowane przez Autorów wypowiadających się w tym tomie, tworzą rodzaj hologramu, w którego każdym elemencie zawarta jest informacja o całości jego obrazu.


Rok wydania2016
Liczba stron312
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8088-223-2
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Marcin KAFAR, Auto/biograficzne aspekty praktyk poznawczych – przestrzenie do-świadczeń i refleksji     9
  
  Część I     31
  Andrzej Paweł WEJLAND, Patrzeć na świat jak antropolog. Wyzwanie autobiograficzne     33
  Danuta URBANIAK-ZAJĄC, Refleksja metodologiczno-biograficzna     49
  Natalia BLOCH, O pożytkach płynących z przypadków, szwendania się i nomadologii. Autorefleksyjny reportaż antropologiczny     63
  Iwona KABZIŃSKA, Toruń z oddali (migawki wspomnień)     89
  
  Część II     111
  Filip WRÓBLEWSKI, Teren: model do składania. Próba etnopoetycka     113
  Michał RYDLEWSKI, Wszyscy jesteśmy wymyśleni     127
  Marcin KAFAR, „Prawdziwe zmyślenie” w praktyce badawczej. Między doświadczaniem „bycia w terenie” a doświadczaniem literatury – podróż z Paulem Austerem     147
  Marcin KAFAR, Michał RYDLEWSKI, „Prawdziwe zmyślenie” – nieoczywiste pola znaczeń metafory literackiej     173
  
  Część III     203
  Martyna PRYSZMONT-CIESIELSKA, „Ja” badacza w podejściu auto/biograficznym. Ujęcie metodologiczne     205
  Anna KACPERCZYK, „Nie muszę się tak bać!”. Rola autoetnografii w analizie emocjonalnych aspektów działania wspinaczkowego     215
  Izabela KAMIŃSKA, O (nie)udanej próbie odnalezienia się w roli praktykującego badacza. Refleksje z pola praktyki     255
  Edyta JANUSZEWSKA, Izabela LEWANDOWSKA, Badacz wobec badanego. Różne dyscypliny ― jedna perspektywa     271
  
  Summaries     301
  Noty o Autorach     307
RozwińZwiń