Zaniedbane obszary edukacji - pomiędzy pedagogiką a pedagogiką specjalną

-30%

Zaniedbane obszary edukacji - pomiędzy pedagogiką a pedagogiką specjalną

Wybrane zagadnienia

1 ocena

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

26,60  38,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 38,00 zł (-30%)

Najniższa cena z 30 dni: 26,60 zł  


26,60

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka „Zaniedbane obszary edukacji – pomiędzy pedagogiką a pedagogiką specjalną. Wybrane zagadnienia” podkreśla potrzebę przeciwdziałania patologiom związanym z procesami marginalizacji i wykluczenia społecznego. Możemy w niej również odnaleźć rozważania na temat rozumienia samego terminu „nierówności edukacyjnych” oraz tego, co je determinuje.


W kontekście tytułowego zagadnienia – zaniedbań w edukacji – autorka skoncentrowała się na tych nierównościach, które wiążą się z zaniedbaniem szans i potencjału rozwojowego dziecka. Grupy badawczej nie stanowi młodzież utalentowana, wybitnie zdolna, tylko niepełnosprawna umysłowo. Nawiązując do koncepcji M. Kozakiewicza, który podstawę nierówności odnajduje w ekonomicznej, społecznej czy kulturowej odmienności warunków życia, jako teren badań obrane zostało środowisko wiejskie.


Czy i na ile młodzież wiejska jest zagrożona eliminacją z rynku pracy uwarunkowaną brakiem wystarczających kompetencji (wiadomości i umiejętności) wynoszonych ze szkoły? Czy istotnie fakt realizacji obowiązku edukacji w szkole wiejskiej przekłada się na niższy poziom osiągnięć uniemożliwiający rywalizację z rówieśnikami z miast? W niniejszej publikacji Iwona Chrzanowska próbuje odpowiedzieć na te pytania, porównując i interpretując wyniki dotychczasowych badań dotyczących sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych organizowanych przez Centralną Komisję Edukacyjną (dalej CKE) na populacjach pełnych absolwentów szkół podstawowych i gimnazjów, a także odnosząc się do wyników badań własnych. Oprócz wskazania rezultatów osiągnięć szkolnych, ukazuje również ich uwarunkowania odwołując się do kwalifikacji nauczycieli oraz przygotowania szkół do realizacji procesu dydaktycznego. W ostatnim rozdziale przedstawia wnioski, postulaty, prognozy dotyczące pożądanych zmian w finansowaniu polskiego systemu edukacyjnego i konstruowaniu programów nauczania i wychowania.


O marginalizacji i wykluczeniu, szczególnie w edukacji, mówi się niechętnie. Dzieje się tak ze względu na podmiot oddziaływań edukacyjnych, którym jest dziecko. W kulturze europejskiej ma ono specyficzną i uprzywilejowaną pozycję. Wynika ona z odpowiedzialności dorosłego za jego bezpieczeństwo, jakość życia, możliwość rozwoju i poczucie szczęścia. Podobnie jest z kwestią dopasowania edukacji do nowych warunków, charakterystycznych dla społeczeństwa demokratycznego. Młodzież, mimo składanych przez władze oświatowe deklaracji, wciąż nie wynosi ze szkoły umiejętności operowania wiedzą, w dalszym ciągu bowiem główną tendencją w nauczaniu wydaje się hołdowanie encyklopedyzmowi. W szkole brakuje nastawienia na kształtowanie zainteresowań wybranymi dziedzinami wiedzy czy poszczególnymi treściami nauczania. Zbyt często zajęcia są nudne, stereotypowe, a relacje społeczne utrwalone i niezmienne, zwłaszcza prymat nauczycielskiego władztwa. Tematy te podnosi w swojej najnowszej publikacji Iwona Chrzanowska.


Rok wydania2009
Liczba stron326
KategoriaPedagogika specjalna
WydawcaOficyna Wydawnicza IMPULS
ISBN-13978-83-7587-297-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  Szkoła i kształcenie ogólne jako wyzwanie współczesności     15
   Bieda i ubóstwo – wstydliwe oblicze rozwoju cywilizacji     15
   Wybrane koncepcje marginalności i wykluczenia społecznego     20
   Edukacyjne konsekwencje biedy i ubóstwa     36
   Edukacyjne konsekwencje diagnozy, selekcji i izolacji     42
   Bieda dzieci i ich środowisk rodzinnych – sytuacja w Polsce     50
   O nierównościach edukacyjnych – zaspokajanie specjalnych potrzeb     52
   Niepełnosprawność groźbą edukacyjnego niepowodzenia i wykluczenia     58
   Edukacja w Polsce – szansa czy zagrożenie? Jak „zreformować reformę”     70
   Trudności w uczeniu się jako potencjalna przyczyna wykluczenia i marginalizacji     73
   Teoretyczne koncepcje trudności w uczeniu się     74
   Koncepcja trudności w uczeniu się jako zaburzenie indywidualnego rozwoju człowieka     76
   Konteksty trudności w uczeniu się jako efekt marginalizacji i wykluczenia     81
   Teoria socjolingwistyczna Basila Bernsteina     82
   Teoria reprodukcji kulturowej Pierre’a Bourdieu     85
   Trudności w uczeniu się a koncepcja wyuczonej bezradności     86
   Trudności w uczeniu się w kontekście teorii naznaczania społecznego     92
  Edukacja na wsi. Mity a rzeczywistość     99
   Możliwe przyczyny i obszary wykluczenia społecznego na terenach wiejskich     100
   Mit 1. Edukacja przedszkolna na wsi – wciąż zaniedbany i niedoceniany etap w edukacji     104
   Mit 2. Mniejsze szanse kształcenia w toku realizacji obowiązku szkolnego     109
   Mit 3. Ograniczony dostęp do kształcenia na poziomie wyższym     114
   Mit 4. Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych na terenach wiejskich – nierozwiązany problem alternatywnej edukacji     119
  Ocena jakości kształcenia i efektywności pracy szkół – raporty polskie z badań OECD w latach 2000–2006. Tło dla analizy zaniedbań w obszarze edukacji     125
  Uwarunkowania i efekty kształcenia podstawowego na terenach wiejskich – analiza wyników egzaminów zewnętrznych przeprowadzonych w latach 2002–2008     139
   Kwalifikacje nauczycieli     147
   Dostęp do współczesnych technologii informacyjnych a specyfika kształcenia na terenach wiejskich     151
   Zasoby biblioteczne we wspomaganiu kształcenia na terenach wiejskich     154
   Zajęcia pozalekcyjne w kształceniu podstawowym na terenach wiejskich     156
  Uwarunkowania i efekty kształcenia gimnazjalnego na terenach wiejskich – z wyników badań CKE w latach 2002–2008     161
   Kwalifikacje nauczycieli     175
   Dostęp i wykorzystanie współczesnych technologii informacyjnych w kształceniu gimnazjalnym     178
   Zasoby biblioteczne i ich wykorzystanie w kształceniu gimnazjalnym na terenach wiejskich     179
   Zajęcia pozalekcyjne w kształceniu gimnazjalnym na terenach wiejskich     180
   Odpad szkolny – przemilczane wykluczenie     181
  Uwarunkowania i efekty kształcenia podstawowego i gimnazjalnego uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych – z wyników badań CKE w latach 2002–2008     191
   Pojęcie specjalnych potrzeb edukacyjnych     191
   Efekty kształcenia podstawowego uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych (z danych CKE za lata 2002–2008)     196
   Kształcenie specjalne w Polsce – szkoły podstawowe     204
   Kwalifikacje nauczycieli pracujących z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych     208
   Dostęp i wykorzystanie współczesnych technologii informacyjnych w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych     211
   Zasoby biblioteczne i ich wykorzystanie w kształceniu podstawowym uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych     213
   Zajęcia pozalekcyjne w kształceniu uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych     214
   Efekty kształcenia gimnazjalnego uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych – z danych CKE za lata 2002–2008     216
   Kształcenie specjalne w Polsce – etap gimnazjum     225
   Kwalifikacje nauczycieli pracujących z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych na etapie gimnazjum     227
   Dostęp i wykorzystanie współczesnych technologii informacyjnych w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych na etapie gimnazjum     230
   Zasoby biblioteczne i ich wykorzystanie w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych na etapie gimnazjum     231
  Polskie wyzwania edukacyjne XXI wieku. Jaka szkoła, w jakim systemie?     233
  Edukacyjne szanse oraz zagrożenia w kształceniu dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych na terenach wiejskich – z badań własnych     239
   Efekty kształcenia gimnazjalnego na terenach wiejskich a zagadnienie trudności w uczeniu się. Prezentacja wyników badań własnych     242
   Ocena poziomu kompetencji uczniów gimnazjów wiejskich w zakresie treści humanistycznych     247
   Ocena poziomu kompetencji uczniów gimnazjów wiejskich w zakresie treści matematyczno-przyrodniczych     251
   Zróżnicowanie wyników uczniów z gimnazjów wiejskich a płeć badanych     254
   Podsumowanie     260
   Uczeń z niepełnosprawnością umysłową poza kształceniem specjalnym. Zaspokajanie specjalnych potrzeb edukacyjnych na terenach wiejskich     263
   Relacja: integracja – nauczanie włączające     268
   Efekty procesu kształcenia uczniów z niepełnosprawnością umysłową w szkole ogólnodostępnej na terenach wiejskich. Relacja z badań własnych     275
   Podsumowanie     294
  Jaka przyszłość? Wnioski, postulaty, prognozy     299
  Bibliografia     309
  Netografia     323
RozwińZwiń