INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka „Zaniedbane obszary edukacji – pomiędzy pedagogiką a pedagogiką specjalną. Wybrane zagadnienia” podkreśla potrzebę przeciwdziałania patologiom związanym z procesami marginalizacji i wykluczenia społecznego. Możemy w niej również odnaleźć rozważania na temat rozumienia samego terminu „nierówności edukacyjnych” oraz tego, co je determinuje.
W kontekście tytułowego zagadnienia – zaniedbań w edukacji – autorka skoncentrowała się na tych nierównościach, które wiążą się z zaniedbaniem szans i potencjału rozwojowego dziecka. Grupy badawczej nie stanowi młodzież utalentowana, wybitnie zdolna, tylko niepełnosprawna umysłowo. Nawiązując do koncepcji M. Kozakiewicza, który podstawę nierówności odnajduje w ekonomicznej, społecznej czy kulturowej odmienności warunków życia, jako teren badań obrane zostało środowisko wiejskie.
Czy i na ile młodzież wiejska jest zagrożona eliminacją z rynku pracy uwarunkowaną brakiem wystarczających kompetencji (wiadomości i umiejętności) wynoszonych ze szkoły? Czy istotnie fakt realizacji obowiązku edukacji w szkole wiejskiej przekłada się na niższy poziom osiągnięć uniemożliwiający rywalizację z rówieśnikami z miast? W niniejszej publikacji Iwona Chrzanowska próbuje odpowiedzieć na te pytania, porównując i interpretując wyniki dotychczasowych badań dotyczących sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych organizowanych przez Centralną Komisję Edukacyjną (dalej CKE) na populacjach pełnych absolwentów szkół podstawowych i gimnazjów, a także odnosząc się do wyników badań własnych. Oprócz wskazania rezultatów osiągnięć szkolnych, ukazuje również ich uwarunkowania odwołując się do kwalifikacji nauczycieli oraz przygotowania szkół do realizacji procesu dydaktycznego. W ostatnim rozdziale przedstawia wnioski, postulaty, prognozy dotyczące pożądanych zmian w finansowaniu polskiego systemu edukacyjnego i konstruowaniu programów nauczania i wychowania.
O marginalizacji i wykluczeniu, szczególnie w edukacji, mówi się niechętnie. Dzieje się tak ze względu na podmiot oddziaływań edukacyjnych, którym jest dziecko. W kulturze europejskiej ma ono specyficzną i uprzywilejowaną pozycję. Wynika ona z odpowiedzialności dorosłego za jego bezpieczeństwo, jakość życia, możliwość rozwoju i poczucie szczęścia. Podobnie jest z kwestią dopasowania edukacji do nowych warunków, charakterystycznych dla społeczeństwa demokratycznego. Młodzież, mimo składanych przez władze oświatowe deklaracji, wciąż nie wynosi ze szkoły umiejętności operowania wiedzą, w dalszym ciągu bowiem główną tendencją w nauczaniu wydaje się hołdowanie encyklopedyzmowi. W szkole brakuje nastawienia na kształtowanie zainteresowań wybranymi dziedzinami wiedzy czy poszczególnymi treściami nauczania. Zbyt często zajęcia są nudne, stereotypowe, a relacje społeczne utrwalone i niezmienne, zwłaszcza prymat nauczycielskiego władztwa. Tematy te podnosi w swojej najnowszej publikacji Iwona Chrzanowska.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 326 |
Kategoria | Pedagogika specjalna |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7587-297-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Szkoła i kształcenie ogólne jako wyzwanie współczesności | 15 |
Bieda i ubóstwo – wstydliwe oblicze rozwoju cywilizacji | 15 |
Wybrane koncepcje marginalności i wykluczenia społecznego | 20 |
Edukacyjne konsekwencje biedy i ubóstwa | 36 |
Edukacyjne konsekwencje diagnozy, selekcji i izolacji | 42 |
Bieda dzieci i ich środowisk rodzinnych – sytuacja w Polsce | 50 |
O nierównościach edukacyjnych – zaspokajanie specjalnych potrzeb | 52 |
Niepełnosprawność groźbą edukacyjnego niepowodzenia i wykluczenia | 58 |
Edukacja w Polsce – szansa czy zagrożenie? Jak „zreformować reformę” | 70 |
Trudności w uczeniu się jako potencjalna przyczyna wykluczenia i marginalizacji | 73 |
Teoretyczne koncepcje trudności w uczeniu się | 74 |
Koncepcja trudności w uczeniu się jako zaburzenie indywidualnego rozwoju człowieka | 76 |
Konteksty trudności w uczeniu się jako efekt marginalizacji i wykluczenia | 81 |
Teoria socjolingwistyczna Basila Bernsteina | 82 |
Teoria reprodukcji kulturowej Pierre’a Bourdieu | 85 |
Trudności w uczeniu się a koncepcja wyuczonej bezradności | 86 |
Trudności w uczeniu się w kontekście teorii naznaczania społecznego | 92 |
Edukacja na wsi. Mity a rzeczywistość | 99 |
Możliwe przyczyny i obszary wykluczenia społecznego na terenach wiejskich | 100 |
Mit 1. Edukacja przedszkolna na wsi – wciąż zaniedbany i niedoceniany etap w edukacji | 104 |
Mit 2. Mniejsze szanse kształcenia w toku realizacji obowiązku szkolnego | 109 |
Mit 3. Ograniczony dostęp do kształcenia na poziomie wyższym | 114 |
Mit 4. Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych na terenach wiejskich – nierozwiązany problem alternatywnej edukacji | 119 |
Ocena jakości kształcenia i efektywności pracy szkół – raporty polskie z badań OECD w latach 2000–2006. Tło dla analizy zaniedbań w obszarze edukacji | 125 |
Uwarunkowania i efekty kształcenia podstawowego na terenach wiejskich – analiza wyników egzaminów zewnętrznych przeprowadzonych w latach 2002–2008 | 139 |
Kwalifikacje nauczycieli | 147 |
Dostęp do współczesnych technologii informacyjnych a specyfika kształcenia na terenach wiejskich | 151 |
Zasoby biblioteczne we wspomaganiu kształcenia na terenach wiejskich | 154 |
Zajęcia pozalekcyjne w kształceniu podstawowym na terenach wiejskich | 156 |
Uwarunkowania i efekty kształcenia gimnazjalnego na terenach wiejskich – z wyników badań CKE w latach 2002–2008 | 161 |
Kwalifikacje nauczycieli | 175 |
Dostęp i wykorzystanie współczesnych technologii informacyjnych w kształceniu gimnazjalnym | 178 |
Zasoby biblioteczne i ich wykorzystanie w kształceniu gimnazjalnym na terenach wiejskich | 179 |
Zajęcia pozalekcyjne w kształceniu gimnazjalnym na terenach wiejskich | 180 |
Odpad szkolny – przemilczane wykluczenie | 181 |
Uwarunkowania i efekty kształcenia podstawowego i gimnazjalnego uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych – z wyników badań CKE w latach 2002–2008 | 191 |
Pojęcie specjalnych potrzeb edukacyjnych | 191 |
Efekty kształcenia podstawowego uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych (z danych CKE za lata 2002–2008) | 196 |
Kształcenie specjalne w Polsce – szkoły podstawowe | 204 |
Kwalifikacje nauczycieli pracujących z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych | 208 |
Dostęp i wykorzystanie współczesnych technologii informacyjnych w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych | 211 |
Zasoby biblioteczne i ich wykorzystanie w kształceniu podstawowym uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych | 213 |
Zajęcia pozalekcyjne w kształceniu uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych | 214 |
Efekty kształcenia gimnazjalnego uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych – z danych CKE za lata 2002–2008 | 216 |
Kształcenie specjalne w Polsce – etap gimnazjum | 225 |
Kwalifikacje nauczycieli pracujących z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych na etapie gimnazjum | 227 |
Dostęp i wykorzystanie współczesnych technologii informacyjnych w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych na etapie gimnazjum | 230 |
Zasoby biblioteczne i ich wykorzystanie w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych na etapie gimnazjum | 231 |
Polskie wyzwania edukacyjne XXI wieku. Jaka szkoła, w jakim systemie? | 233 |
Edukacyjne szanse oraz zagrożenia w kształceniu dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych na terenach wiejskich – z badań własnych | 239 |
Efekty kształcenia gimnazjalnego na terenach wiejskich a zagadnienie trudności w uczeniu się. Prezentacja wyników badań własnych | 242 |
Ocena poziomu kompetencji uczniów gimnazjów wiejskich w zakresie treści humanistycznych | 247 |
Ocena poziomu kompetencji uczniów gimnazjów wiejskich w zakresie treści matematyczno-przyrodniczych | 251 |
Zróżnicowanie wyników uczniów z gimnazjów wiejskich a płeć badanych | 254 |
Podsumowanie | 260 |
Uczeń z niepełnosprawnością umysłową poza kształceniem specjalnym. Zaspokajanie specjalnych potrzeb edukacyjnych na terenach wiejskich | 263 |
Relacja: integracja – nauczanie włączające | 268 |
Efekty procesu kształcenia uczniów z niepełnosprawnością umysłową w szkole ogólnodostępnej na terenach wiejskich. Relacja z badań własnych | 275 |
Podsumowanie | 294 |
Jaka przyszłość? Wnioski, postulaty, prognozy | 299 |
Bibliografia | 309 |
Netografia | 323 |